Το Πάθος

3

Μοντέρνα σκηνοθετημένο ψυχόδραμα τα οποία επαναπροσεγγίζει μπεργκμανικές θεματικές, όπως την αδυναμία επικοινωνίας του ζευγαριού, το δισυπόστατο της ανθρώπινης φύσης ή τη σχέση σωματικής – ψυχολογικής βίας.

To_pathos

Μετά το σοκ που προκάλεσε η "Περσόνα" (1966), η πλέον προσωπική, αινιγματική και αφηγηματικά τολμηρή ταινία ολόκληρης της φιλμογραφίας του, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν θα συνεχίσει να πειραματίζεται φορμαλιστικά, εγκαταλείποντας οριστικά τις θεολογικο-φιλοσοφικές αλληγορίες και επικεντρώνοντας την προσοχή του στις μοντέρνες παραλλαγές της αιώνιας διαμάχης των δύο φύλων. Σε δυο χρόνια (1968-9) θα γυρίσει στο Φάρο, το νησί όπου θα ζήσει την τελευταία περίοδο της ζωής του, και με πρωταγωνιστές τους Μαξ φον Σίντοφ και Λιβ Ούλμαν τρεις ταινίες ("Η Ώρα του Λύκου", "Ντροπή", "Ένα Πάθος") οι οποίες ενσωματώνουν μοντέρνες αφηγηματικές τεχνικές σε μια ανθρωποκεντρική σκηνοθεσία. Η κάμερα εστιάζει στα πρόσωπα, ένας άντρας στέκεται απέναντι σε μια γυναίκα και το φυσικό ντεκόρ γύρω τους γίνεται μάρτυρας ενός βασανιστικού ψυχοδράματος. Ο Μπέργκμαν μένει προσηλωμένος στο σενάριο και τους ηθοποιούς του, διαλύει όμως τη ρεαλιστική ψευδαίσθηση με "γκονταρικές" παρεμβάσεις – στο "Πάθος" διακόπτοντας την εξέλιξη της πλοκής και βάζοντας τους ηθοποιούς να μιλούν για το ρόλο τους ή ολοκληρώνοντας τα σχόλια του αφηγητή (ο ίδιος ο σκηνοθέτης) με τη φράση "αυτή τη φορά τον έλεγαν Αντρέας Βίνκελμαν".

Ο Αντρέας Βίνκελμαν είναι ένας μοναχικός 48άρης ο οποίος μετά το χωρισμό του απομονώνεται σε ένα νησί. Γνωρίζει ένα ζευγάρι γειτόνων και μια τραυματισμένη σωματικά και ψυχολογικά χήρα, ενώ στην περιοχή κυκλοφορεί ένας μανιακός ο οποίος κακοποιεί ζώα. Η συναναστροφή τους θα φέρει στην επιφάνεια έναν ψυχρό γάμο, μια σιωπηλή αρσενική (και ταξική) αντιπαλότητα, απωθημένα του παρελθόντος και την πικρή διαπίστωση μιας πλήρους, αντονιονικής αλλοτρίωσης αισθημάτων που κάνει αδύνατη την αρμονική συνύπαρξη δυο ανθρώπων. Επαναπροσεγγίζοντας σταθερές θεματικές του, ο Μπέργκμαν φέρνει τους ήρωές του σε μετωπική σύγκρουση με τον εαυτό τους, εγκλωβίζοντάς τους εδώ σ’ έναν κύκλο βίας που ξεκινάει από την "ηχώ του κόσμου" (ο πόλεμος του Βιετνάμ στην τηλεόραση) και φτάνει ως την ατομική ψυχοπαθολογία (ο κακοποιητής των ζώων) και τη συλλογική μισαλλοδοξία (το λιντσάρισμα του υπόπτου).

Σουηδία. 1969. Εγχρ.- Α/Μ. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Το Πάθος

En Passion / The Passion of Anna
3
  • Δραματική
  • 1969
  • Διάρκεια: 101 '
  • Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Μετά το χωρισμό του, ο Αντρέας απομονώνεται σε ένα νησί. Γνωρίζει ένα ζευγάρι γειτόνων και μια τραυματισμένη σωματικά και ψυχολογικά γυναίκα που έχει μείνει χήρα, ενώ στην περιοχή κυκλοφορεί ένας μανιακός ο οποίος κακοποιεί ζώα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.