Μπάρντο, το Ψευδές Χρονικό ενός Σωρού Αλήθειες

1,5

Ανέμπνευστα φελινικός, πομπώδης και φλύαρος σε βαθμό αντάξιο του εγωισμού του, ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, ψυχαναλύεται σε βαθμό ναρκισσιστικό, αδικώντας τις περιστασιακές στιγμές αυθεντικότητας του φιλμ.

BARDO_FALSE_CHRONICLE_OF_A_HANDFUL_OF_TRUTHS

Από τότε που ο Φεντερίκο Φελίνι σκαρφίστηκε το "8½" (1963), τη λυρική ημι-αυτοβιογραφική εμβάθυνση στην απουσία ιδεών ενός σκηνοθέτη, δεν είναι λίγοι οι φτασμένοι δημιουργοί που επιχείρησαν να αντλήσουν κινηματογραφική έμπνευση από την αθωότητα της νιότης και του παρελθόντος τους με ένα σουρεαλιστικό τουίστ. Απευθείας απόγονος του φελινικού σινεμά, το "Μπάρντο…" βρίσκει τον τετραπλά οσκαρικό Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου να ψυχαναλύει τον εαυτό του, μέσα από τις παράδοξες υπαρξιακές περιπέτειες που βιώνει –τι άλλο;– ένας σκηνοθέτης (ντοκιμαντέρ) με διόλου διακριτικές ομοιότητες, φυσιογνωμικές και συμπεριφορικές, με τον ίδιο. Ο πρωταγωνιστής, ενόψει της βράβευσής του με ένα πολύ σημαντικό διεθνούς κύρους βραβείο, επιστρέφει στην πατρίδα του όπου, αντί για ένα αίσθημα μελαγχολικής θαλπωρής, τον περιμένουν μια σειρά από ψυχεδελικές εμπειρίες οι οποίες τον φέρνουν αντιμέτωπο με περασμένα λάθη και καταπιεσμένα άγχη.

bardo1

Χωρίς να δείχνει διάθεση να ξεχάσει λεπτό πως η ταινία αφορά εκείνον και μόνο, ο Ινιάριτου κατασκευάζει ένα οδυνηρά πομπώδες φιλμ, το οποίο αναλώνεται σε φλυαρία αντίστοιχη του εγωισμού του. Θύμα της ναρκισσιστικής εμμονής του, οι περιστασιακές στιγμές αυθεντικότητας. Συγκεκριμένα, οι ποιητικοί αναστοχασμοί πάνω στην αντιφατική συνύπαρξη της λαϊκής καλλιτεχνικής δουλειάς με την ευπορία του αστού δημιουργού της, η ανάγκη για συμπαγή εθνική ταυτότητα ενός υποκειμένου δίχως ρίζες και η επιθυμία του να μην ξεχαστούν τα αποικιοκρατικά τραύματα του λαού με τον οποίο ταυτίζεται.

bardo2

Όλα αυτά σκεπάζονται κάτω από την αυτοαναφορικότητα του σκηνοθέτη, αποτρέποντας τη δυνατότητα οι ειλικρινείς ανησυχίες του να γίνουν καθολικές. Έτσι, ενώ στο "Μπάρντο…" επιστρέφουν οι αρετές του Ινιάριτου, όπως η ικανότητα να θολώνουν τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό και τον υπερβατικό μύθο μέσα από επικών διαστάσεων σουρεαλιστικές σκηνές, επανέρχονται και τα μειονεκτήματά του. Πιο χαρακτηριστικά, η ροπή στις απλουστευτικές ασκήσεις ηθικολογίας συνοδεία επιφανειακών φιλοσοφικών αναφορών, κυρίως όμως η συχνή χρήση του συναισθηματικού εκβιασμού. Στο φινάλε, πράγματι, λέγονται ένα σωρό αλήθειες. Αφορούν, όμως, οποιονδήποτε άλλο πέρα από τον εμπνευστή τους;

Μεξικό. 2022. Διάρκεια: 159΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Μπάρντο, το Ψευδές Χρονικό ενός Σωρού Αλήθειες

Bardo, falsa Crónica de Unas Cuantas Verdades
1,5
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 159 '
  • Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου

Ενόψει της βράβευσής του με ένα βραβείο διεθνούς κύρους, ένας κορυφαίος σκηνοθέτης δημοσιογραφικών ντοκιμαντέρ επιστρέφει στην πατρίδα του όπου βιώνει μια σειρά από παράδοξες εμπειρίες, οι οποίες ενεργοποιούν τα έντονα υπαρξιακά άγχη του.

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Το Αγόρι και το Χταπόδι": Δείτε την εορταστική ταινία της Disney με την υπογραφή του Τάικα Γουαϊτίτι στο YouTube

Μια μικρού μήκους ταινία που θα συγκινήσει μικρούς και μεγάλους, διαθέσιμη παρακάτω.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2024

International Micro μ Festival 2024: Κινηματογραφικές προβολές και ψηφοφορίες κοινού σε Ελλάδα και εξωτερικό

Οι λάτρεις των ταινιών μικρού μήκους θα απολαύσουν ταινίες από Έλληνες και διεθνείς δημιουργούς και θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν ενεργά στην ανάδειξη των νικητών του Διαγωνιστικού και Σπουδαστικού τμήματος.

Οι "Γυναίκες απαντούν" στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το πέμπτο επεισόδιο της σειράς δωρεάν διπλών προβολών που διοργανώνει το Ινστιτούτο σε συνεργασία με το Ethnofest μάς ταξιδεύει στους Φούρνους και τη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας.

Ανακαλύπτοντας την εφηβεία μέσα από τον κινηματογράφο στο 7ο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας 2024

Οι ταινίες του φεστιβάλ εξερευνούν τις εμπειρίες της εφηβείας, προσφέροντας στους νέους θεατές μια εμπειρία γεμάτη συναισθηματική ένταση, φιλίες, όνειρα και προκλήσεις.

Οι 10 καλύτερες ταινίες του Πέδρο Αλμοδόβαρ

Με αφορμή την πρεμιέρα του "Διπλανού Δωματίου", της πρώτης αγγλόφωνης ταινίας του 73χρονου Ισπανού δημιουργού, επιλέγουμε το top-10 της εντυπωσιακής φιλμογραφίας του.

Οι 5 must προβολές του 7ου Παιδικού και Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας

Η διοργάνωση που αποθεώνει τις ταινίες για λιλιπούτειους σινεφίλ επιστρέφει 18-24/11 και παρουσιάζει ένα πραγματικά πλούσιο πρόγραμμα.

Μονομάχος ΙΙ

Η σκιά του πρώτου "Μονομάχου" πέφτει βαριά σε ένα θεαματικότατο peplum, το οποίο, αναποφάσιστο ανάμεσα σε ριμέικ και σίκουελ, προσπαθεί ασθμαίνοντας να αντιγράψει μια αφηγηματικά αλάνθαστη συνταγή.