EO

3

Ελεύθερο ριμέικ τού «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ» του Ρομπέρ Μπρεσόν, το οποίο υιοθετεί την οπτική του ζώου – παρατηρητή των ανθρωπίνων συμπεριφορών. Συγκινητικό όσο και διδακτικό, άνισο, μα τρυφερό, σαρκαστικό και βαθιά απαισιόδοξο.

EO3

Ένας από τους σύγχρονους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές με ιδιαίτερα περιπετειώδη φιλμογραφία, ο 84χρονος Γέρζι Σκολιμόφσκι ξεκίνησε την καριέρα του ως μια από τις ηγετικές μορφές του νέου πολωνικού σινεμά ("Εγκατάλειψη", "Το Φράγμα", σενάριο για το "Μαχαίρι στο Νερό" του Ρομάν Πολάνσκι). Συνέχισε να σκηνοθετεί σε Βέλγιο ("Le Départ") και Μεγάλη Βρετανία ("Deep End", "Η Κραυγή που Σκοτώνει", "Στο Φως του Φεγγαριού"), πριν αποσυρθεί από τα κινηματογραφικά πλατό για 17 χρόνια και επανέλθει στα πάτρια εδάφη το 2008 με το "Τρεις Νύχτες με την Άννα". Εναλλάσσοντας θεματικές και στιλ, παραμένει ένας καίριος, μα ψυχρός παρατηρητής τής – συχνά αυτοκαταστροφικής – ανθρώπινης συμπεριφοράς, την οποία μελετά ακόμα μια φορά στο "ΕΟ", το οποίο εκπλήσσει για περισσότερους από ένα λόγους.

Ίσως η πιο αγαπημένη ανάμεσα στους συναδέλφους του ταινία τού κορυφαίου μινιμαλιστή Ρομπέρ Μπρεσόν ("Το Ημερολόγιο Ενός Εφημέριου", "Ένας Καταδικασμένος σε Θάνατο Δραπέτευσε", "Ο Πορτοφολάς"), το αριστουργηματικό "Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ" (1966) ακολουθεί τη διαδρομή ζωής ενός γαϊδάρου ανάμεσα στις Συμπληγάδες της ανθρώπινης καλοσύνης και κακίας. Το στωικό ζώο παίρνει τη μορφή ενός καθρέφτη απέναντι στα πάθη όσων συναντά στην πορεία του και σαν ένας άλλος ντοστογιεφσκικός "Ηλίθιος" κρατά μια στάση υπομονετικής αγιοσύνης, πάνω στην οποία εκδηλώνονται βίαιες και χυδαίες, όσο ταπεινές και φιλεύσπλαχνες πράξεις.

Υπογράφοντας το πρώτο (ελεύθερο) ριμέικ του, το οποίο απέσπασε το Βραβείο της Επιτροπής στο φεστιβάλ Καννών, ο Σκολιμόφσκι επιστρέφει στον "…Μπαλταζάρ" για να χρησιμοποιήσει τη βασική ιδέα του. Ένα γάιδαρο ως πρωταγωνιστή μιας αλληγορίας πάνω στη σύγχρονη ευρωπαϊκή πραγματικότητα, γεμάτη από διαχρονικά ηθικά διλήμματα, έντονες ταξικές διαφορές, κάθε είδους θεσμικές διαπλοκές και απελπισμένους αγώνες επιβίωσης. Εκτός από την αρχική ειδυλλιακή σχέση ανάμεσα στο γαϊδαράκο κι ένα νεαρό κορίτσι, εδώ την Κασάντρα που δουλεύει σ’ ένα πολωνέζικο τσίρκο, ο Σκολιμόφσκι διαφοροποιείται εντελώς τόσο σεναριακά όσο και σκηνοθετικά από τη μπρεσονική προσέγγιση. Αντί για τη γαλλική επαρχία, ο Ίο διασχίζει την Ευρώπη από την Πολωνία ως την Ιταλία και μέσα από μια σειρά ανεξάρτητων βινιετών ελευθερώνεται από ακτιβιστές, περνά από ένα ζωολογικό κήπο, χάνεται στο δάσος, γίνεται μασκότ ποδοσφαιρικής ομάδας και θύμα χουλιγκανικής εκδίκησης, ταξιδεύει οδικώς και καταλήγει στο αρχοντικό μιας Γαλλοϊταλίδας κόμισσας. Τα συναισθήματα εναλλάσσονται και όλες οι ιστορίες δεν έχουν την ίδια κινηματογραφική αυτάρκεια ούτε παρόμοιο τόνο, με την κάμερα να υιοθετεί την οπτική του ζώου – παρατηρητή (που βλέπει ακόμα και όνειρα) και τη σκηνοθεσία να απομακρύνεται από την ασπρόμαυρη λιτότητα του "…Μπαλταζάρ" επιστρατεύοντας δεξιοτεχνικά πλάνα, φίλτρα, εκκεντρικά καδραρίσματα, νευρικό μοντάζ και πανδαισία χρωμάτων. Το θεαματικό αποτέλεσμα είναι συγκινητικό όσο και διδακτικό, άνισο, μα τρυφερό, σαρκαστικό και βαθιά απαισιόδοξο.

Πολωνία, Ιταλία. 2022. Διάρκεια: 86΄. Διανομή: ODEON

Περισσότερες πληροφορίες

EO

3
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 86 '
  • Γιέρζι Σκολιμόφσκι

Η διαδρομή ενός γαϊδουριού, το οποίο αλλάζει ιδιοκτήτες, από ένα τσίρκο στην Πολωνία έως το αρχοντικό μιας γαλλοϊταλικής οικογένειας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.