Στην Αυλή του Σχολείου

3,5

Βραβείο κριτικών στις Κάνες για ένα αποκαλυπτικό ψυχογράφημα και μια διεισδυτική ματιά πάνω στην κοινωνική ένταξη στην καλύτερη παράδοση των αδελφών Νταρντέν.

Stin_avli_tou_sxoleiou

Συνώνυμοι του σύγχρονου κινηματογραφικού ρεαλισμού, οι Βέλγοι αδελφοί Ζαν – Πιέρ και Λικ Νταρντέν έχουν επηρεάσει αμέτρητους νέους σκηνοθέτες. Ανάμεσά τους και την συμπατριώτισσά τους Λορά Βαντέλ, η οποία στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της επιχειρεί να διεισδύσει στον κόσμο της παιδικής ηλικίας. "Ένας Κόσμος" ("Un Monde") είναι άλλωστε ο πρωτότυπος τίτλος της, ένας κόσμος ο οποίος όμως για την ηρωίδα της παραμένει ακατανόητος, μετέωρος και έντονα απειλητικός.

Τα σχολικά προβλήματα της εφτάχρονης Νορά έχουν να κάνουν τόσο με την προσαρμογή της σε ένα καινούριο περιβάλλον όσο και με τη σχέση της με το μεγαλύτερο αδελφό της Αμπέλ. Ενώ υποτίθεται πως εκείνος θα την προστατεύει από τις κακοτοπιές μιας αναγκαστικής ομαδικής συνύπαρξης, ανταγωνιστικής και πολλαπλά απαιτητικής, αυτή βλέπει τον Αμπντέλ να πέφτει θύμα συστηματικού και βίαιου εκφοβισμού από τους συμμαθητές του. Προσπαθεί να παρέμβει, αλλά εκείνος της το απαγορεύει. Όπως και το να πει τι συμβαίνει στους δασκάλους (η πλήρης αδιαφορία τους είναι η μόνη σεναριακή υπερβολή) ή στον πατέρα τους, ο οποίος τους μεγαλώνει μόνος του και τους πηγαινοφέρνει καθημερινά στο σχολείο.

Η Βαντέλ τοποθετεί την κάμερά της ένα μέτρο μακριά από την Νορά και την ακολουθεί κατά πόδας από αυτή την απόσταση. Στη σχολική  αίθουσα, στην αυλή, στην πόρτα που συναντάει τον πατέρα της. Το περιβάλλον γύρω της μοιάζει αποκομμένο, στην άκρη του κάδρου νοιώθεις να καιροφυλακτεί το απρόοπτο και οι αντιδράσεις της μικρής - μια εκπληκτική ερμηνευτικά, σοκαριστική στην ταύτισή της με το ρόλο Μάγια Βάντερμπεκ – αποτυπώνονται με διεισδυτική αμεσότητα (η ίδια ακριβώς τεχνική με αυτή του Τέεμου Νίκι στον "Τυφλό που δεν Ήθελε να Δει τον Τιτανικό"). Η Νορά ανακαλύπτει μέσα από τη σχολική εμπειρία της έναν καινούριο κόσμο, αλλά δεν μπορεί να βρει τον τρόπο να ταιριάξει μέσα του, με την Βαντέλ να σχολιάζει χωρίς διδακτικές κορώνες τις πολλαπλές δυσκολίες ένταξης του σύγχρονου (νέου) ανθρώπου σε μια κοινωνία "αθόρυβης" βίας, ευθέως ανταγωνισμού και δυσνόητων οδηγιών επιβίωσης (η επιρροή Χάνεκε). Δυσκολίες οι οποίες οδηγούν στην υιοθέτηση αγελαίων συμπεριφορών και οικειοποίηση κομφορμιστικών ιδεών, ένα πολιτικό σχόλιο το οποίο γίνεται κυρίαρχο στην κορύφωση της διαδρομής της Νορά, αλλά και του Αμπέλ, προς την κατανόηση των όρων του παιχνιδιού.

Το "Στην Αυλή του Σχολείου" συνιστά έναν ωμό κι επώδυνα ειλικρινή αποχαιρετισμό στην αθωότητα. Αυτόν ενός μικρού κοριτσιού, αλλά κι ενός ολόκληρου κόσμου, καθώς η Βαντέλ συνδυάζει δεξιοτεχνικά το προσωπικό με το συλλογικό και την ψυχολογική προσέγγιση με την κοινωνική ανάλυση. Σε μόλις 72 λεπτά και με μια κινηματογραφική απλότητα η οποία συνδυάζει ποίηση και ρεαλισμό, σκληρότητα και συναίσθημα.

Βέλγιο. 2022. Διάρκεια: 72΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Στην Αυλή του Σχολείου

Un Monde / Playground
3,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 72 '
  • Λορά Γουαντέλ

Όταν η Νορά βλέπει ότι ο Αμπέλ, ο μεγαλύτερος αδερφός της, πέφτει θύμα bullying από άλλα παιδιά, σπεύδει να τον προστατεύσει. Εκείνος όμως της ζητά να μην πει τίποτα. Παγιδευμένη ανάμεσα στους κόσμους των ενηλίκων και των παιδιών, η Νορά προσπαθεί να βρει τη θέση της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Σινεμά για νέους - JugendKino": Μηνιαία σειρά γερμανικών ταινιών για σχολικές τάξεις στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Η σειρά προβολών στοχεύει στη γνωριμία των μαθητών με τον ευρωπαϊκό και ειδικά το γερμανικό κινηματογράφο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/01/2025

"Η ανακάλυψη της Ολυμπίας" του Ερνστ φον Κουόν στο Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Αθηνών

Ένα ντοκιμαντέρ για την 150ή Επέτειο των Γερμανικών Ανασκαφών στην Ολυμπία, το οποίο σκιαγραφεί την ιστορία των ανασκαφών και παρουσιάζει τα σημαντικά αποτελέσματά τους.

Εσύ είδες τις exclusive προβολές του Cinobo Πατησίων;

Το πλήρως ανανεώμενο σινεμά εγκαινιάζει μία νέα ζώνη με ταινίες όπου δεν μπορείς να βρεις πουθενά αλλού.

Το "Όλα Όσα Φανταζόμαστε Ως Φως" είναι η πρώτη σπουδαία ταινία της χρονιάς

Ένα βραβευμένο στις Κάννες φιλμ από την Ινδία συγκινώντας βαθιά με την ειλικρίνειά του αναδεικνύεται ήδη σε ένα από τα καλύτερα που θα δούμε φέτος.

"Με το Βλέμμα στον Αμαζόνιο": Τέσσερις μέρες βραζιλιάνικης ματιάς στο περιβάλλον και τον πολιτισμό

Η Πρεσβεία της Βραζιλίας στην Αθήνα παρουσιάζει ένα φεστιβάλ κινηματογράφου, αφιερωμένο στις ταινίες που φωτίζουν τον πολιτισμό, το περιβάλλον και τις ιστορίες του Αμαζονίου.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/1

Ο Σαλαμέ σε ρόλο Ντίλαν, ένα must-see ινδικό δράμα και μια ανατρεπτική ελληνική ταινία προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Οι κλασικές ταινίες που βλέπουμε στους κινηματογράφους

Μοντέρνα και διαχρονικά διαμάντια του παγκόσμιου κινηματογράφου που παίζονται σε μια αίθουσα κοντά μας αυτήν την εβδομάδα.