Ο Στέλιος Καμμίτσης μας συστήνει στον "Άνθρωπο με τις Απαντήσεις"

Συνομιλούμε με το σκηνοθέτη που υπογράφει ένα χαρακτηριστικής τρυφερότητας queer road movie.

stelios_kammitsis

Δύο άγνωστοι, ένα αυθόρμητο ταξίδι και πολλά άρρητα έντονα συναισθήματα. Αυτά, εν ολίγοις, είναι τα βασικά συστατικά του road movie "Ο Άνθρωπος με τις Απαντήσεις" του Στέλιου Καμμίτση, του σκηνοθέτη ο οποίος καταφέρνει να αφηγηθεί ένα χαρακτηριστικής τρυφερότητας ρομαντικό στόρι με queer αποχρώσεις. Εξηγεί το πώς απαντώντας στις ερωτήσεις του "α".

Η δεύτερη ταινία σας φτάνει στους κινηματογράφους έντεκα χρόνια μετά τα "Κωλόπαιδα". Τι μεσολάβησε σε αυτό το διάστημα και τι γέννησε την ιδέα για τον "Άνθρωπο με τις Απαντήσεις";
Η τελευταία ταινία μου ήταν πολύ δύσκολη στην εκτέλεση και στο σχεδιασμό της και χρειαζόταν πολύ περισσότερο χρόνο για να στηθεί. Επίσης ήθελα τον χρόνο μου να ωριμάσω μέσα από τις εμπειρίες μου, που αρκετές από αυτές τις έχω εντάξει μέσα στην ταινία. Παράλληλα ήθελα να αναμετρηθώ με τον εαυτό μου και τις δυνάμεις μου σε σχέση με την προσωπική αφήγηση του σεναρίου μου.

Το νέο φιλμ σας είναι ένα road movie, ένα αγαπημένο είδος που όμως σπανίζει στο ελληνικό σινεμά. Γιατί επιλέξατε να το συγκεκριμένο και δη κινηματογραφημένο στα αγγλικά;
Μετά την πρώτη μου μεγάλου μήκους ταινία έφυγα για το Βερολίνο όπου και έζησα μερικά χρόνια. Έτσι στην αφήγηση της ταινία μου ένιωθα έντονα την ανάγκη να διηγηθώ μια ιστορία μεταξύ ενός Έλληνα και ενός Γερμανού. Σκοπός μου δεν ήταν να κάνω μια ταινία στα αγγλικά, αλλά ήταν η μόνη γλώσσα που οι δύο χαρακτήρες μου θα μπορούσαν να συνεννοηθούν. Όσο για το road movie, το συγκεκριμένο είδος εξυπηρετούσε την πλοκή. Δεν ήταν απ’ την αρχή σκοπός μου να φτιάξω μια ιστορία δρόμου αλλά να διηγηθώ την ιστορία αυτών των δυο χαρακτήρων που αναγκάζονται να μοιραστούν το ίδιο αμάξι για να φτάσουν στον προορισμό προσπαθώντας να αποφύγω όσο μπορώ τα κινηματογραφικά κλισέ.

o_anthropos_me_tis_apadiseis1

Είναι πολύ ενδιαφέρον πώς απεικονίζετε το ταξίδι ως μια διαδικασία απελευθέρωσης και ενδοσκόπησης, μακριά από το συνήθη – εξπρές σχεδόν – τρόπο που οι περισσότεροι ταξιδεύουν σήμερα. Τι αισθήματα σας προκαλούν εσάς τα ταξίδια;
Τα ταξίδια έχουν κάτι πολύ απελευθερωτικό, πόσο μάλλον όταν επιτρέπουμε στον εαυτό μας να τα βιώσει για ώρες, συνήθως με τρένο ή με αμάξι. Ταυτόχρονα το ταξίδι ή η φυγή έχει πάντα και μια γλυκιά μελαγχολία, όταν αφήνεις κάτι πίσω σου και πας να εξερευνήσεις το άγνωστο. Μου είναι όμως αρκετά οικεία γιατί ήρθα πολλές φορές αντιμέτωπος με το συναρπαστικό αίσθημα της φυγής. Μεγάλωσα στην Λευκωσία, στην συνέχεια σπούδασα Αμερική, ήρθα μετά στην Αθήνα, αργότερα μετανάστευσα στο Βερολίνο μέχρι που γύρισα δειλά πάλι πίσω.

Σκηνοθετικά η ταινία διακρίνεται για τις χαμηλότονες εντάσεις της, αλλά και μια ρομαντική αύρα που απηχεί νοερά το σινεμά του Ερίκ Ρομέρ, ακόμα και την τριλογία "Πριν…" του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ. Υπήρξε κάποιο από αυτά έμπνευση για εσάς;
Δεν υπήρξε κάποιο από αυτά έμπνευση μου. Είδα όμως αρκετά buddy movies για να αποκρυπτογραφήσω ένα ερωτισμό που υπήρχε σε παλαιότερες ταινίες του αμερικάνικου κινηματογράφου. Ενώ αυτός ο ερωτισμός ήταν υπαρκτός,  η επιθυμία δεν εκδηλωνόταν ποτέ. Τουλάχιστον με τον πιο απενοχοποιημένο τρόπο που εκδηλώνονται στην σημερινή εποχή.

o_anthropos_me_tis_apadiseis2

Χωρίς να εντάσσεται βεβιασμένα στην αφήγηση, το κομμάτι του ερωτισμού προσεγγίζεται κυρίως στο πλαίσιο μιας πολύτιμης συντροφιάς. Πόσο κομβικό πιστεύετε πως είναι για κάποιον να βρίσκει το ταίρι του;
Ωραία η συντροφικότητα, ωραίοι όμως και οι εφήμεροι έρωτες. Δεν είμαι άνθρωπος που πιστεύει πως κάποιος πρέπει να βρει το ταίρι του για να βρει την ευτυχία. Και δεν νομίζω ότι προτείνει κάτι τέτοιο απαραίτητα και η ταινία. Ίσως όμως καμία φορά η καλύτερη συντροφιά να είναι αυτή ενός ζώου.

Η ταινία έχει διακριθεί στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ενώ έχει ήδη διανεμηθεί σε χώρες του εξωτερικού. Πόσο σημαντικά είναι αυτά για εσάς ως κομμάτι του ταξιδιού που, με τον τρόπο της, κάνει επίσης μια ταινία;
Είναι η απόλυτη ικανοποίηση για κάθε κινηματογραφιστή να βλέπει τις ταινίες του να παίζουν σε σινεμά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Καμία φορά ξεχνάμε ότι κάνουμε ταινίες για να τις βλέπει ο κόσμος και όχι για να πάνε σε φεστιβάλ.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Άνθρωπος με τις Απαντήσεις

2,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 80 '
  • Στέλιος Καμμίτσης

Ένας νεαρός πρώην πρωταθλητής καταδύσεων, έχοντας απομείνει μόνος στην Αθήνα, αποφασίζει να ταξιδέψει με πλοίο στην Ιταλία. Στο πλοίο θα γνωρίσει έναν παράτολμο Γερμανό, ο οποίος είναι αποφασισμένος να του δείξει όσα χάνει από τη ζωή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 20/2

Περιπέτειες, θρίλερ, βραβευμένες φεστιβαλικές ταινίες και η Πάμελα Άντερσον πολλαπλασιάζουν τις κινηματογραφικές επιλογές της εβδομάδας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
23/02/2025

Γαβράς, Πυθαράς, Βεσλεμές: Ταινίες από Έλληνες σκηνοθέτες που βλέπουμε στα σινεμά

Αυτήν την εβδομάδα οι μαρκίζες γέμισαν από ιστορίες που υπογράφουν καταξιωμένοι και νεότεροι εγχώριοι σκηνοθέτες.

Φεστιβάλ Βερολίνου 2025: Η Μαριόν Κοτιγιάρ καθηλώνει ως Βασίλισσα του Χιονιού στο "Ice Tower"

Στο υπνωτιστικό φιλμ της autrice Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς η ηθοποιός δίνει μια θαρραλέα ερμηνεία που ανά στιγμές κόβει την ανάσα.

"Μία Θέση στην Καρδιά": Η κλασική ταινία του Ρόμπερτ Μπέντον με 7 Υποψηφιότητες για Όσκαρ στο HAU Movie Club

Η ταινία, με την ερμηνεία της Σάλι Φιλντ που της χάρισε το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου, έρχεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, προσφέροντας μια συγκινητική ματιά στη μάχη μιας γυναίκας για την επιβίωση και την οικογένεια στην Αμερική της Μεγάλης Ύφεσης.

Ο James Bond σε νέα εποχή: Η Amazon αναλαμβάνει τον δημιουργικό έλεγχο του franchise

Οι Μάικλ Τζ. Γουίλσον και Μπάρμπαρα Μπρόκολι θα παραμείνουν ως συνιδιοκτήτες, όμως θα αφοσιωθούν σε άλλα πρότζεκτ τους.

Κόναν Ο'Μπράιεν VS Όσκαρ: Ένα ξεκαρδιστικό "διαζύγιο" πριν τη μεγάλη βραδιά

Ο βραβευμένος κωμικός και παρουσιαστής των φετινών Όσκαρ, πρωταγωνιστεί σε ένα χιουμοριστικό promo βίντεο, όπου βιώνει μια "κρίση σχέσης" με το πολυπόθητο χρυσό αγαλματίδιο, λίγο πριν τη μεγάλη τελετή.

"Τη Νύχτα που δεν Γνωρίζαμε Τίποτα" και νιώσαμε πως η "αντεθνική" τέχνη έχει σημασία

Το βραβευμένο ντοκιμαντέρ της Ινδής σκηνοθέτιδας Παγιάλ Καπάντια αποδεικνύει εμβληματικά πώς μια ελλειπτική, λυρική ματιά στην πραγματικότητα μπορεί υπό προϋποθέσεις να προωθήσει μια διαφορετική εθνική αφήγηση και να μας κάνει να προβληματιστούμε για θέματα ελευθερίας, προνομίου και δημοκρατίας.