Το "All Winners, All Losers" είναι ένα ντοκιμαντέρ της Ιρανής Αζαντέχ Μασιχζαντέχ πάνω στον Μοχαμάντ Ρεζά Σόκρι. Έναν κατάδικο για χρέη στο Σιράζ, ο οποίος σε άδειά του από τη φυλακή βρήκε μια τσάντα γεμάτη χρήματα, την οποία επέστρεψε στον ιδιοκτήτη της. Η ταινία δημιουργήθηκε όταν η Μασιχζαντέχ σπούδαζε κινηματογράφο στην Τεχεράνη με καθηγητή το διάσημο Ιρανό σκηνοθέτη Ασγκάρ Φαραντί, διπλά βραβευμένο με ξενόγλωσσο Όσκαρ ("Ένας Χωρισμός", "Ο Εμποράκος"), ο οποίος εμπνεύστηκε την τελευταία του ταινία από τα ίδια γεγονότα. Ισχυριζόμενη πως ο Φαραντί δεν στηρίχτηκε απλώς σ’ αυτά, αλλά αντέγραψε σε μεγάλο βαθμό το ντοκιμαντέρ της, η Μασιχζαντέχ προχώρησε σε μηνύσεις, ο Φαραντί την αντιμήνυσε και μια σειρά δικαστικών αποφάσεων… δεν έχει βγάλει ακόμα τελικό συμπέρασμα.
Στην οθόνη, πάντως, αυτό που παρακολουθούμε είναι η απελπισμένη προσπάθεια του καταδικασμένου για χρέη Ραχίμ, ο οποίος μεγαλώνει μόνος τον μικρό γιο του στο Σιράζ, να διευθετήσει την οφειλή του στον ανένδοτο κουνιάδο του. Σε μια διήμερη άδεια που παίρνει από τη φυλακή, η ερωμένη του Φαρκοντέχ βρίσκει πεταμένη μια τσάντα με χρυσά νομίσματα, αλλά κι αυτά, ακόμα κι αν εξαργυρωθούν, δεν φτάνουν για να καλύψουν όλα τα χρωστούμενα. Εν τω μεταξύ, η αδελφή του Ραχίμ ανακαλύπτει την τσάντα και τον εξωθεί να αναζητήσει τον νόμιμο ιδιοκτήτη της.
Ακόμα και στο αμήχανο, γυρισμένο στην Ισπανία "Το Ξέρουν Όλοι" (2018), ο Φαραντί έχει αποδείξει πως είναι ένας από τους κορυφαίους σεναριογράφους του σύγχρονου σινεμά. Δημιουργός με διεισδυτική ψυχολογική ματιά, διερευνά διεξοδικά και ορθολογισμένα την ανθρώπινη συνθήκη, παγιδευμένη σε μια σειρά ηθικών διλημμάτων που αφορούν πρώτιστα την ιρανική κοινωνία, απλώνονται όμως με επείγουσα ειλικρίνεια σε ολόκληρο τον πλανήτη. Έτσι, δέσμιος διαπλεκομένων σχέσεων οι οποίες ξεκινούν από την οικογένειά του και φτάνουν στην έσχατη άκρη της ιρανικής καθημερινότητας, ο Ραχίμ παίρνει τη μία μετά την άλλη όλες τις αναμενόμενες (υπό των συνθηκών) αποφάσεις, οι οποίες αποδεικνύονται όλες τους λάθος για… λάθος λόγους. Από απόκληρος θα ανακηρυχτεί σε λαϊκό ήρωα, αλλά θα ξαναβρεθεί αντιμέτωπος με τη "δολιότητα" των μεθόδων του, καθώς ο Φαραντί τον εγκλωβίζει αριστοτεχνικά σε έναν ιστό παρεξηγήσεων, προκαταλήψεων και ιδεοληψιών που έχουν συθέμελα διαβρώσει τη σύγχρονη κοινωνία. Κανείς δεν είναι εδώ ξεκάθαρα αθώος, ένοχος ή ήρωας, συμπέρασμα το οποίο εξάγει με τη γνωστή, αναγνωρίσιμη από μακριά πλέον κινηματογραφική μέθοδό του ο κορυφαίος Ιρανός auteur. Ο οποίος, επαναλαμβάνοντας απολαυστικά τον εαυτό του, υπογράφει άλλο ένα σινε-κομψοτέχνημα μικρού μεγέθους, αποσπώντας το Μεγάλο Βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών και μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα ξενόγλωσσης ταινίας.
Ιράν, Γαλλία. 2021. Διάρκεια: 127΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM
Περισσότερες πληροφορίες
Ένας Ήρωας
Καταδικασμένος για χρέη, ο Ραχίμ παίρνει διήμερη άδεια από τη φυλακή και προσπαθεί να διευθετήσει την οφειλή στον κουνιάδο του. Η λύση μοιάζει να έρχεται από την ερωμένη του, η οποία βρίσκει στο δρόμο μια τσάντα με χρυσά νομίσματα.