Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων

5

Η απόλυτη χιτσκοκική ταινία, ένα σασπένς θρίλερ που δεν φοβάται να διασκεδάσει με τον εαυτό του και να προβληματίσει πολιτικά και ψυχαναλυτικά.

north_by_northwest2

Στα τέλη των 60s ο Άλφρεντ Χίτσκοκ βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας του. Είχε ήδη εμπορικά και καλλιτεχνικά σουξέ στο όνομά του ("Σιωπηλός Μάρτυρας", "Ο Δεσμώτης του Ιλίγγου"), ενώ ακόμα δεν είχε σκαρφιστεί το εμβληματικό "Ψυχώ". Εκεί ανάμεσα, χάρη στην καθοριστική συνδρομή του δεξιοτέχνη σεναριογράφου Έρνεστ Λίμαν ("Sweet Smell of Success"), ο σκηνοθέτης "πρόλαβε" να γυρίσει την απόλυτη χιτσκοκική ταινία.

Όπως συνήθως συμβαίνει στα φιλμ του, ο πρωταγωνιστής είναι ένας αθώος που βρίσκεται μπλεγμένος σε μια απίθανη υπόθεση. Εν προκειμένω, πρόκειται για έναν επιτυχημένο διαφημιστή (Κάρι Γκραντ), ο οποίος όχι μόνο εκλαμβάνεται κατά λάθος ως κυβερνητικός πράκτορας από αντίπαλους κατασκόπους, αλλά επιπλέον οι τελευταίοι του φορτώνουν και ένα φόνο. Στην προσπάθειά του να διαφύγει, ο ήρωας γνωρίζει μια μυστηριώδη γυναίκα (Εύα Μαρί Σέιντ) η οποία θα τον μπλέξει σε ακόμα περισσότερες περιπέτειες.

north_by_northwest4

Ο Χίτσκοκ, έχοντας ως αφετηρία τη σύγχυση του πρωταγωνιστή του, καθοδηγεί την ταινία σε διαδοχικές απολαυστικές μεταβολές του αφηγηματικού ύφους. Ξεκινάει ως ένα καφκικό πολιτικό θρίλερ (με σαφείς ψυχροπολεμικές νύξεις), εξελίσσεται σε μια καταιγιστική κατασκοπική περιπέτεια (που επηρέασε χαρακτηριστικά το μεταγενέστερο "Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007 Εναντίον δρος No"), προτού εξελιχθεί σε ένα παθιασμένο ρομαντικό δράμα. Και, παράλληλα, η προσοχή μένει επικεντρωμένη σε έναν κεντρικό χαρακτήρα που προσπαθεί με νύχια και με δόντια να μην παραδοθεί στην τρέλα. Ακόμα και όταν, απ’ το πουθενά, του επιτίθεται ένα αεροπλάνο…

Μπορεί να έχουν περάσει πάνω από 60 χρόνια από την πρεμιέρα της ταινίας, ο λόγος όμως που παραμένει σπουδαία δεν οφείλεται μόνο στον τρόπο που αριστοτεχνικά ισορροπεί συστατικά αντίθετα μεταξύ τους. Μία ουσιαστικότερη αιτία αφορά στο πώς εντάσσει εγκεφαλικά το θεατή στο παιχνίδι της αγωνίας, στην ταύτιση με έναν ήρωα που ταυτόχρονα είναι μικροσκοπικός και γίγαντας. Κι έπειτα, το φιλμ υπενθυμίζει έμμεσα ότι όπως ο άμοιρος διαφημιστής δε φοβάται να εγκαταλείψει την καριέρα του για το άγνωστο, έτσι και εμείς ικανοποιούμε την άσβεστη επιθυμία μας για διαφυγή πηγαίνοντας στον κινηματογράφο.

ΗΠΑ. 1959. Διάρκεια: 136΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS.

Περισσότερες πληροφορίες

Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων

North By Northwest
5
  • Κατασκοπική
  • 1959
  • Διάρκεια: 136 '
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ

Ένας διαφημιστής εκλαμβάνεται κατά λάθος ως διπλός κατάσκοπος, κατηγορείται για τη δολοφονία ενός διπλωμάτη και μπλέκει σε μια απίστευτη περιπέτεια με μια μοιραία γυναίκα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.