Το μεγάλου μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτο του βραβευμένου μικρομηκά και έμπειρου ηχολήπτη Δημήτρη Κανελλόπουλου εξελίσσεται στην Αρκαδία και επιχειρεί να ακτινογραφήσει τη σύγχρονη ελληνική επαρχία χωρίς να ακολουθεί την πεπατημένη του τυπικού κοινωνικού δράματος. Η ματιά του είναι ρεαλιστική και η περιγραφή των χαρακτήρων τούς συνδέει αβίαστα με την καθημερινότητα του μικρόκοσμου που τους περιβάλλει, η πλοκή της "Αγέλης…", όμως, δείχνει εξ αρχής τις προθέσεις της για κάτι δυναμικότερο: δυο άντρες συζητούν περί ανέμων και υδάτων σε ένα αμάξι που περιμένει σε έναν σκοτεινό δρόμο. Όταν ένας από τους ενοίκους της απέναντι πολυκατοικίας εμφανίζεται και κινείται προς το σπίτι του, ο μεγαλύτερος σε ηλικία σφίγγει μια σιδερογροθιά και βγαίνει από το αυτοκίνητο. Επιστρέφει λίγο αργότερα ματωμένος και κουτσαίνοντας, μπαίνει στο αμάξι και εκείνο ξεκινά με μεγάλη ταχύτητα.
Κάτι ανάμεσα σε αδελφούς Κοέν (οι off beat διάλογοι των μικροεγκληματιών) και Γιάννη Οικονομίδη, ο πρόλογος της ταινίας μάς εισάγει σε μια βίαιη πραγματικότητα η οποία δεν αφορά έναν μυθοποιημένο υπόκοσμο, αλλά τη μεσοαστική πραγματικότητα της Τρίπολης. Εκεί που ο Θανάσης άνοιξε γεμάτος όνειρα το φυτώριό του και τώρα προσπαθεί αφενός να ξεκλέψει χρόνο για να συναντήσει την ερωμένη του, τη γυναίκα του Αποστόλη του μπακάλη, αφετέρου να βρει τρόπο να ξεπληρώσει το χρέος του στον Στέλιο. Όταν μαθαίνει πως όχι μόνον ο Αποστόλης, αλλά και άλλοι γνωστοί τους βρίσκονται στην ίδια θέση, προσπαθεί να τους πείσει να συνασπιστούν απέναντι στον τοπικό τοκογλύφο. Εκείνος όμως έχει ήδη αναθέσει στα παλικάρια της πρώτης σκηνής να έρθουν να τους συνετίσουν.
Η βραβευμένη από το κοινό του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και με Ίριδα β΄ ανδρικού ρόλου (Άρης Σερβετάλης) "Αγέλη Προβάτων" περιγράφει μια "βαθιά Ελλάδα" μέσα από έναν ενδιαφέροντα και τολμηρό συνδυασμό αγροτικού δράματος, crime thriller και κοινωνικού σχολίου. Χωρίζει τους αντιπάλους σε πρόβατα και λύκους, τους κλείνει μαζί στο μαντρί και γρήγορα μας αποκαλύπτει πως όλοι τους είναι εξίσου παγιδευμένοι σε προσωπικές αυταπάτες και σε αντικειμενικά, ψηλότερα από το μπόι τους αδιέξοδα. Παίζει εύστροφα με την ιδέα του χρέους τόσο ως χρωστούμενο όσο και ως δέον γενέσθαι κι αναδεικνύει την πολλαπλών αιτιών (οικονομικών, κοινωνικών και ψυχολογικών) αδυναμία συλλογικής σκέψης και δράσης. Οι σεναριακές αμηχανίες της δεν είναι αμελητέες (στομφώδεις μονόλογοι, ρεαλιστικές αστοχίες –κανένας δεν πατά πόδι στο μαγαζί του Αποστόλη;–, εύκολες συμπτώσεις), αλλά η αφηγηματική συγκρότηση του Κανελλόπουλου κάνει εντέλει πειστική αυτή την "ο καθένας για τον εαυτό του και ο Θεός εναντίον όλων" ιλαροτραγωδία, η οποία πληγώνεται μόνο από τη θέλησή της να τα κάνει όλα λιανά, να εξηγήσει συμβολισμούς κι αλληγορίες και να υπογραμμίσει με κόκκινο τα πολιτικοκοινωνικά μηνύματά της.
Ελλάδα, Σερβία, Αλβανία. 2021. Διάρκεια: 113΄. Διανομή: CINOBO / ΔΑΝΑΟΣ
Περισσότερες πληροφορίες
Αγέλη Προβάτων
Σε μια επαρχιακή πόλη μερικοί οικογενειάρχες συνασπίζονται για να πετύχουν μια καλύτερη συμφωνία με τον τοκογλύφο Στέλιο. Εκείνος, όμως, αναθέτει σε δύο νεαρούς μικροεγκληματίες να τους εκφοβίσουν.