Πόσα κοινά συνδέουν τον "υπέροχο" Τζέι Γκάτσμπι με τον "βασιλιά" Έλβις Πρίσλεϊ; Μπορεί ο πρώτος να είναι ένας μυθοπλαστικός χαρακτήρας και ο δεύτερος ένα αληθινό πρόσωπο, αντιπροσωπεύουν όμως δύο από τα διασημότερα πολιτιστικά σύμβολα της σύγχρονης αμερικανικής μυθολογίας. Ταυτόχρονα, δύο από τις πιο λαμπρές όψεις του αμερικανικού ονείρου, το οποίο κατέκτησαν πανηγυρικά πληρώνοντας το ακριβότερο τίμημα.
Ο Αυστραλός Μπαζ Λούρμαν, ανοικονόμητος στιλίστας που από τη διασκεδαστική φαντασμαγορία ("Strictly Ballroom", "Romeo + Juliet", "Moulin Rouge!") μπορεί να… σοβαρευτεί και να ξεπέσει στο απόλυτο φιάσκο ("Australia"), μετέφερε πριν από εννιά χρόνια στην οθόνη το διάσημο μυθιστόρημα του Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ. Ο "Υπέροχος Γκάτσμπι" του έμεινε στα ρηχά και θεαματικά, αποτυγχάνοντας να αποδώσει την πικρή, τραγικών καταβολών ειρωνεία με την οποία ο κομψός συγγραφέας περιέγραψε το τέλος μιας εποχής, με τον Λούρμαν να επιστρατεύει τώρα την ίδια ακριβώς τεχνική για να βιογραφήσει την εμβληματικότερη μορφή του ροκ εν ρολ. Σπάταλη φαντασμαγορία, μουσική πλημμυρίδα, δυομισάωρη διάρκεια και αντιγραφή του λοξού τρόπου προσέγγισης του βασικού ήρωα. Εκεί την όλη ιστορία αφηγείται ο πρώην χρηματιστής και νυν τρόφιμος νευρολογικής κλινικής Νικ Κάραγουεϊ, ενώ στον "Elvis" παρακολουθούμε τη διαδρομή του Πρίσλεϊ από το Τουπέλο του Μισισίπι μέχρι την κορυφή του κόσμου μέσα από τη διήγηση του ατζέντη του. Του "Συνταγματάρχη" Τομ Πάρκερ, παμπόνηρου καταφερτζή που από Ολλανδός παράνομος μετανάστης έγινε promoteur τραγουδιστών της κάντρι, για να αντιληφθεί πρώτος απ’ όλους το ταλέντο του 19χρονου Έλβις και να αναλάβει το 1954 την καθοδήγηση της καριέρας του. Σε ελάχιστο χρόνο τον εκτόξευσε στον ουρανό της δόξας, διαμόρφωσε τη δημόσια εικόνα του και τον καθοδήγησε επαγγελματικά σε μια σειρά από επιτυχημένες όσο και διφορούμενες επαγγελματικές αποφάσεις.
Ο Λούρμαν γοητεύεται από την αστραφτερή επιφάνεια της σύγχρονης πραγματικότητας (έχει υπογράψει πολλά διαφημιστικά για οίκους μόδας) και τους ανθρώπους οι οποίοι την ορίζουν, όντες ταυτόχρονα δέσμιοί της. Ο Φιτζέραλντ περιέγραψε ανεπανάληπτα αυτό το αυτοκαταστροφικό κυνήγι της εικόνας ενός (δημόσιου, κατασκευασμένου) εαυτού πολύ πιο σαγηνευτικού από τον αληθινό, με τον Αυστραλό σεναριογράφο και σκηνοθέτη να παραμένει πεισματικά επιδερμικός, θυσιάζοντας διαρκώς την ουσία χάριν ενός φτηνού εντυπωσιασμού. Τον αποσπά με μια αφηγηματικά φρενίτιδα που όμως γρήγορα στομώνει και κουράζει, καθώς διατρέχει τη μεταπολεμική Αμερική θίγοντας απλώς τον πολιτιστικό (κυρίως μουσικό) οργασμό της, τις κοινωνικές αντιθέσεις της και τη σύγκρουση αξιών που τη διαμόρφωσαν κατά τις δεκαετίες του ’50 και του ’60. Έτσι, οι όποιες ευρηματικές κινηματογραφικές ιδέες (οι χιπ χοπ διασκευές, η τελευταία σκηνή με το συγκινητικό live) μένουν μετέωρες και η δραματικά σκοτεινή πλευρά, ενός ειδώλου και μιας εποχής, δεν φωτίζονται ποτέ.
ΗΠΑ, Αυστραλία. 2022. Διάρκεια: 159΄. Διανομή: TANWEER
Περισσότερες πληροφορίες
Elvis
Η μετεωρική διαδρομή του νεαρού Έλβις Πρίσλεϊ από το Τουπέλο του Μισισίπι μέχρι το θρόνο του βασιλιά του ροκ μέσα από τα μάτια τού ατζέντη του Τομ Πάρκερ.