Οι "Δευτέρες με Λιακάδα" (2002), τρίτη ταινία στη φιλμογραφία του Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα, ήταν αυτή που έβαλε το όνομα του 54χρονου πλέον σεναριογράφου και σκηνοθέτη στον παγκόσμιο κινηματογραφικό χάρτη. Με πολλαπλές διακρίσεις στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, υποψηφιότητες στα Ευρωπαϊκά Βραβεία και θρίαμβο στα Γκόγια, το γλυκόπικρο δράμα του ανέλυε συγκινητικά όσο και απολύτως καίρια την ψυχολογία της αντιμέτωπης με την ανεργία και την κοινωνική περιθωριοποίηση εργατικής τάξης, η οποία με τη δουλειά δεν αγοράζει μόνο υλικά αγαθά, αλλά και αξιοπρέπεια.
Δύο δεκαετίες και μερικές ενδιαφέρουσες, αλλά άνισες ταινίες μετά ("Μια Υπέροχη Μέρα", "Αγαπώντας τον Πάμπλο"), ο Αρανόα επανέρχεται τώρα σε ένα ανθρωποκεντρικό, ταξικά στοχευμένο δράμα, που σάρωσε στα Γκόγια (έξι από είκοσι υποψηφιότητες), αλλάζοντας όμως… πλευρά. Ο Χαβιέρ Μπαρδέμ, σε ένα διακριτικά κωμικό ρεσιτάλ, υποδύεται τον Μπλάνκο, ιδιοκτήτη ενός εργοστασίου βιομηχανικών ζυγαριών και υποψήφιο για ένα σπουδαίο επιχειρηματικό βραβείο. Η σχετική επιτροπή πρόκειται να κάνει την επίσκεψη αξιολόγησής της από μέρα σε μέρα, και ο Μπλάνκο θέλει να είναι όλα άψογα. Αλλά, ανάμεσα σε άλλα, ο επικεφαλής της παραγωγής έχει σοβαρά οικογενειακά θέματα που τον κάνουν αμελή στα εργασιακά του καθήκοντα, ένας πρόσφατα απολυμένος υπάλληλος έχει εγκατασταθεί απέναντι από την είσοδο του εργοστασίου με πανό και διαμαρτύρεται ηχηρά, ενώ η ερωτική σχέση του ίδιου με μια όμορφη νεαρή, η οποία κάνει την πρακτική της, κινδυνεύει να βγει εκτός ελέγχου.
Ακολουθώντας από κοντά τους ήρωές του στα χιουμοριστικά τους αδιέξοδα, ο Αρανόα περιγράφει εύστοχα την περίπλοκη ψυχολογία τους και διασκεδάζει με τις παρεξηγήσεις που γεννούν οι κάθε είδους ανασφάλειές τους. Αυτό όμως που ξεκινά ως μια κομεντί χαρακτήρων με πολιτικές σπόντες, σταδιακά εξελίσσεται σε μια καυστική μαύρη σάτιρα ολόκληρου του ισπανικού κοινωνικού οικοδομήματος. "Το πρόβλημά σου μπορεί να είναι προσωπικό, αλλά δημιουργεί πρόβλημα στην επιχείρηση. Οπότε παύει να είναι προσωπικό", λέει ο Μπλάνκο σε κάθε υπάλληλο του οποίου η ιδιωτική ζωή μπαίνει ανάμεσα σ’ αυτόν και στην εταιρική διάκριση, αναγκάζοντάς τον να επέμβει στα εν οίκω των συνανθρώπων του για επιχειρηματικούς λόγους. Κι ενώ οι προθέσεις του είναι πάντα οι καλύτερες, οι μέθοδοί του γίνονται σταδιακά όλο και πιο ηθικά αμφιλεγόμενες, με τον Αρανόα να συνδέει έξυπνα και παιχνιδιάρικα τη συμπεριφορά του, και όλων όσοι τον πλαισιώνουν, με ταξικές καταβολές και οικονομικά κίνητρα. Στο τέλος, οι μάσκες πέφτουν και μέσα σε έναν βαθύ αυτοσαρκασμό αποκαλύπτεται κυνικά η πλήρης εξάρτηση όχι μόνο των συλλογικών πολιτικών πρακτικών (ευφυέστατη η σύνδεση των ρατσιστικών βιαιοτήτων με την οικονομική εξουσία), αλλά και των σύγχρονων ατομικών αξιών από τη στυγνή καπιταλιστική πραγματικότητα.
Ισπανία. 2021. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM
Περισσότερες πληροφορίες
Το Τέλειο Αφεντικό
Περιμένοντας την επίσκεψη της επιτροπής των επιχειρηματικών βραβείων, ο ιδιοκτήτης ενός εργοστασίου βιομηχανικών ζυγαριών προσπαθεί να επιλύσει άμεσα τα προβλήματα των εργαζομένων που επηρεάζουν την καλή του εικόνα.