Μετρητής Καρτών

3,5

Ο σεναριογράφος του «Ταξιτζή» παραλλάσσει με πικρή μελαγχολία και ψυχολογική ακρίβεια μια χαμηλότονη ιστορία υπαρξιακής λύτρωσης. Άμεσες οι πολιτικές αναφορές της και εξαιρετικός ο Όσκαρ Άιζακ στον απαιτητικό ρόλο του.

Metritis_karton

Ο Πολ Σρέιντερ το έχει πει ως παράπονο: "Ό,τι και να κάνω πλέον, η πρώτη πρόταση στη νεκρολογία μου θα είναι "ο σεναριογράφος του ‘Ταξιτζή’”". Δεν έχει άδικο, όπως δεν έχουν φυσικά και όσοι θεωρούν την πρώτη συνεργασία του με τον Μάρτιν Σκορσέζε την κορωνίδα της κινηματογραφικής καριέρας του. Γιατί ο Σρέιντερ, καλβινιστής με μεγάλη ευρύτητα πνεύματος, περιστρέφει όλα τα σενάριά του γύρω από την ιδέα της διαρκούς πάλης του (προπατορικά αμαρτωλού) ανθρώπου με τα αυτοκαταστροφικά πάθη του, η οποία ακολουθεί μια πορεία ανόδου, επακολουθούμενης πτώσης και τελικά επανεκκίνησης από ένα ηθικό, ψυχολογικό και κοινωνικό σημείο μηδέν. Το χαμηλότερο όλων, μα κι εκείνο που σου δίνει τη δυνατότητα να πορευτείς πια χωρίς να ελπίζεις και να φοβάσαι τίποτα, να είσαι δηλαδή ελεύθερος. Μια ιδέα την οποία ο ίδιος έχει πραγματευτεί τόσο στα σκορσεζικά του σενάρια ("Οργισμένο Είδωλο", "Ο Τελευταίος Πειρασμός" "Σταυροδρόμια της Ψυχής") όσο και στις δικές του ταινίες ("Hardcore", "Μίσιμα", "Νυχτερινές Επισκέψεις", "Ακρότητες"), ποτέ όμως με την ευρηματικότητα και τη σοκαριστική ακρίβεια του "Ταξιτζή".


Το ίδιο μονοπάτι ακολουθεί και στον "Μετρητή Καρτών" ("Φύλλων" είναι η σωστή απόδοση), όπου τον Τράβις "Ταξιτζή" Μπικλ αντικαθιστά ο Γουίλιαμ Τελ (ένας συγκλονιστικά λιτός Όσκαρ Άιζακ), ο οποίος έχει λόγους να μην αποκαλύπτει το πραγματικό του όνομα. Πρώην στρατιωτικός που είχε καταδικαστεί σε πολυετή φυλάκιση, ζει τώρα ως επαγγελματίας χαρτοπαίκτης με χαμηλό προφίλ, αποφεύγοντας τα μεγάλα τουρνουά και τα πρωτοκλασάτα καζίνα. Πολλά θα αλλάξουν, όμως, όταν συναντήσει τον νεαρό Κερκ, ο οποίος θα τον πλησιάσει με ένα σχέδιο εκδίκησης για έναν κοινό τους γνωστό. Ο Τελ θα τον αποθαρρύνει και θα τον πάρει υπό την προστασία του (μια άλλη Άιρις – Τζόντι Φόστερ), προσπαθώντας να λυτρωθεί από τις προσωπικές του ενοχές.


Περιγράφοντας με μια παλιομοδίτικα μελαγχολική διάθεση, βγαλμένη θαρρείς από τη δεκαετία του ’70, τη θλιβερή καθημερινότητα του χιμαιρικού αμερικανικού ονείρου, ο Σρέιντερ φέρνει τον ήρωά του εξαρχής αντιμέτωπο με τη μοίρα του. Δηλαδή με τα πάθη και τους εθισμούς του, άμεσα δεμένους με το παρελθόν του και την πολιτική πραγματικότητα της χώρας του. Έτσι, ο απάνθρωπος μιλιταρισμός, ο αδηφάγος καπιταλισμός και η ψυχολογική ανασφάλεια συναντιούνται με την κοινωνική μοναξιά του σύγχρονου Αμερικανού σε μια πορεία μάταιης υπαρξιακής λύτρωσης, στην οποία, αντίθετα από το πόκερ, το "μέτρημα των φύλλων" της πραγματικότητας δεν βοηθάει στο ελάχιστο. Περιγράφοντας τον προπατορικά αναπόδραστο και πολιτικοκοινωνικά προσδιορισμένο τρόπο με τον οποίο η μοίρα τραβάει πάντα τον άσο, ο Σρέιντερ δηλώνει ξανά τον αμέριστο θαυμασμό του σ’ όσους επιχειρούν να την ξεγελάσουν, ποντάροντας κάθε φορά τα ρέστα τους.

ΗΠΑ. 2021. Διάρκεια: 111΄. Διανομή: ODEON

Περισσότερες πληροφορίες

Μετρητής Καρτών

The Card Counter
3,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 111 '
  • Πολ Σρέιντερ

Ο Γουίλιαμ Τελ, επαγγελματίας χαρτοπαίκτης και πρώην στρατιωτικός που είχε καταδικαστεί σε πολυετή φυλάκιση, αναλαμβάνει υπό την προστασία του έναν νεαρό ο οποίος ζητά εκδίκηση από έναν κοινό τους γνωστό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.