Στο λόμπι του ξενοδοχείου όπου διέμεναν κατά τη διάρκεια του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, συναντάω τους ηθοποιούς Λουσί Ζανγκ και Μακίτα Σάμπα, οι οποίοι πρωταγωνιστούν στο ασπρόμαυρο δράμα "Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα" που υπογράφει ο βραβευμένος με Χρυσή Άρκτο Ζακ Οντιάρ ("Dheepan. Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα", "Σώμα με Σώμα"). Στην ταινία, οι ανερχόμενοι σταρ βρίσκονται στην καρδιά ενός ερωτικού τριγώνου. Η Εμιλί (Ζανγκ) ερωτεύεται κεραυνοβόλα τον Καμίλ (Σάμπα), ο οποίος όμως έλκεται από τη Νορά (Νοεμί Μερλάν), η οποία με τη σειρά της αναπτύσσει ιδιαίτερη σχέση με την cam girl Άμπερ (Τζένι Μπεθ). Για τα παθιασμένα μπερδέματα της ταινίας, περισσότερα παρακάτω από το πρωταγωνιστικό δίδυμο.
Βρίσκεστε και οι δύο στο ξεκίνημα της καριέρας σας, αλλά ήδη έχετε δουλέψει με ένα σπουδαίο σκηνοθέτη όπως ο Ζακ Οντιάρ. Πώς προέκυψε η συνεργασία;
Λουσί Ζανγκ: Την ευθύνη φέρει η διευθύντρια του κάστινγκ Κρισίν Μπαρά, η οποία γνώριζε τη δουλειά μας και μας στήριξε πολύ από την πρώτη στιγμή. Μας καθοδήγησε διακριτικά, όσο χρειαζόταν για να δημιουργήσουμε κάτι μοναδικό ενσαρκώνοντας αυτό το ζευγάρι. Επιπλέον, ήταν πολύτιμοι οι εκπαιδευτές μας, τόσο για τις ερμηνείες όσο και τις ερωτικές σκηνές.
Μακίτα Σάμπα: Ακριβώς, όπως τα λέει η Λουσί. Θα προσέθετα ακόμα πως αυτή ήταν μια παραγωγή που πραγματοποιήθηκε υπό ιδιαίτερες συνθήκες. Η πανδημία μόλις είχε ξεσπάσει και όλα τα γυρίσματα γίνονταν με μεγάλη προσοχή. Για το λόγο αυτό νοικιάστηκε ένα τεράστιο θέατρο, μέσα στο οποίο όχι μόνο γυρίστηκε όλη η ταινία, αλλά ζούσε και το συνεργείο: από τους τεχνικούς μέχρι εμάς και τους κομπάρσους. Είχε δημιουργηθεί έτσι μια "φούσκα" προστασίας, δεν ερχόμασταν σε επαφή με άτομα που δεν ανήκαν ομάδα παραγωγής και λίγο – πολύ περνούσαμε όλη τη μέρα μαζί.
Απίστευτο! Θα ήθελα, όμως, να ρωτήσω κάτι σχετικά με τους εκπαιδευτές που αναφέρατε. Γνωρίζω πως στην Αμερική τουλάχιστον, στο σετ υπάρχει ένας ειδικευμένος "εκπαιδευτής οικειότητας", όπως περιγράφεται χαρακτηριστικά. Είναι εκείνος που εξασφαλίζει πως δε θα συμβούν παραβιαστικές πράξεις ως προς τα άτομα που συμμετέχουν σε μια ερωτική σκηνή. Στο "Παρίσι" υπήρχε αυτό το πόστο;
Λ.Ζ.: Ναι, αλλά στη δική μας περίπτωση δεν ήταν παρών κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Κατά βάση, η δουλειά του ήταν να μας δίνει λύσεις ώστε να εκτελέσουμε αποτελεσματικότερα τις ερωτικές σκηνές, όχι για παράδειγμα να μας παρέχει ψυχολογική υποστήριξη. Ομολογώ πως ήταν τρομερή βοήθεια ότι υπήρχε στην παραγωγή.
Μπορεί να ακουστεί παράξενο, αλλά πιστεύω πως οι ρόλοι σας είναι από τους δυσκολότερους που καλείται να ενσαρκώσει ένας ηθοποιός. Γιατί η δουλειά σου είναι να φέρεσαι… κανονικά!
Μ.Σ.: Έπειτα από πολλή τριβή με την υποκριτική, από ένα σημείο και μετά παίζεις μηχανικά κάποια πράγματα. Δηλαδή, δεν παιδεύεις το μυαλό σου με το επάγγελμα, ας πούμε, που κάνει ο χαρακτήρας που υποδύεσαι. Έτσι, έχεις την ευκαιρία να ψηλαφίσεις όσα του συμβαίνουν ενδόμυχα, όσα διαμορφώνουν το φέρσιμό του. Επομένως, χρειάζεται εξάσκηση και εξοικείωση με την υποκριτική για να καταφέρεις κάποια στιγμή οι ερμηνείες σου να μπορούν αυτόματα να οδηγούνται στον πυρήνα ενός ρόλου.
Μια από τις ομορφιές της ταινίας είναι το πώς δεν ενδιαφέρεται να εκμαιεύσει κάποια βαθυστόχαστα νοήματα, αλλά απλώς να απεικονίσει γλυκόπικρα τις αντιφάσεις του έρωτα. Υπάρχει ακόμα, πιστεύετε, χώρος στο σινεμά για τέτοιους είδους φιλμ;
Λ.Ζ.: Προσωπικά ναι, μάλιστα κάποιες φορές εύχομαι η ζωή να έμοιαζε περισσότερο με ταινίες σαν και αυτή.
Ίσως για αυτό, κιόλας, να βρίσκεστε στο συγκεκριμένο χώρο; Για να αντλείτε ενέργεια από καταστάσεις που ναι μεν θα μπορούσαν μόνο στο σινεμά να συμβούν, αλλά μπορείτε να τη διοχετεύσετε στη ρουτίνα σας.
Λ.Ζ.: Έχετε δίκιο, αλλά για να είμαι ειλικρινής βρίσκομαι ακόμα σε ένα πρώιμο στάδιο της καριέρας μου, οπότε προτεραιότητά μου είναι να αποδέχομαι προτάσεις για ρόλους. Οι οποίες, έχω να σας πω, δεν έρχονται και με ιλιγγιώδη ταχύτητα! (γέλια)
Μ. Σ.: Εδώ η Λουσί υποτιμά λιγάκι τον εαυτό της. Γιατί δούλεψε σκληρά για αυτό το ρόλο. Στην αρχή είχε μαζί της διερμηνέα, έπειτα ενώ απορρίφθηκε σε πρώτη φάση, επέστρεψε και επέμεινε πως εκείνη είναι ιδανική για αυτήν την ηρωίδα. Χαίρομαι πολύ που το έκανε γιατί είχαμε μια εξαιρετική συνεργασία. Μάλιστα, δεν μπορώ να διανοηθώ καν πώς θα πήγαιναν τα γυρίσματα εάν μοιραζόμουν τις σκηνές με κάποια άλλη.
Περισσότερες πληροφορίες
Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα
Οι πορείες τριών γυναικών κι ενός άντρα διασταυρώνονται φιλικά κι ερωτικά στα σύγχρονα παρισινά προάστια.