"18"

2,5

Μοντέρνο κοινωνικό δράμα, η ντοκιμαντερίστικη ζωντάνια, η πολιτική τόλμη και η φρεσκάδα του οποίου ξεπερνούν τις όποιες σχηματικές αφέλειες.

18

Μιας και το σύγχρονο ελληνικό σινεμά τροφοδοτείται κυρίως, για πολλούς και διαφόρους λόγους, από κοινωνικά ή ψυχολογικά δράματα και όχι ταινίες είδους, η καθημερινότητα της κρίσης δεν το έχει αφήσει ασυγκίνητο. Άλλοτε με ευθύ κι άλλοτε με weird τρόπο την έχει αποτυπώσει πολλαπλά στην οθόνη, με τον Βασίλη Δούβλη (του αγροτικού δράματος "Η Επιστροφή" και του ντοκιμαντέρ "Στοργή στο Λαό") να επιχειρεί τώρα να την προσεγγίσει μέσα από τα μάτια της νέας γενιάς των υποβαθμισμένων αθηναϊκών προαστίων. Ένα ριψοκίνδυνο εγχείρημα, μιας και η ματιά ενός συμμετέχοντος άμεσα σ’ αυτή την πραγματικότητα, ενός μαθητή, φοιτητή ή νεαρού εργαζόμενου που τη ζει, είναι διαφορετική –και φαίνεται– από κάποιου που την πλησιάζει προσπαθώντας να την καταλάβει.


Το "18", ο τίτλος του οποίου παραπέμπει στο ηλιακό σύνορο της ωριμότητας και ταυτόχρονα στο ναζιστικό σύνθημα [1=Α(dolf), 8=H(itler)], ακολουθεί την καθημερινότητα μιας παρέας μαθητών λυκείου στο Πέραμα, παγιδευμένης ανάμεσα στην οικονομική κρίση, τα οικογενειακά προβλήματα και την ανεξέλεγκτη ρατσιστική βία. Εστιάζει σε δυο απ’ αυτούς, τον ευαίσθητο Μιχάλη και τον αποπροσανατολισμένο Στέλιο, όπως και στον άνεργο αρχηγό μιας "φασιστικής" ομάδας, περιγράφοντας με ντοκιμαντερίστικη ζωντάνια τα πολλαπλά αδιέξοδά τους. Χωρίς να αποφεύγει εντελώς τις σχηματικές αφέλειες, ο υποψήφιος για τη σκηνοθεσία του στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Βασίλης Δούβλης ξεφεύγει δεξιοτεχνικά από τις περισσότερες παγίδες του διδακτισμού και τις ευκολίες μιας βαρύγδουπης κοινωνιολογικής καταγγελίας (ευρηματική η σινεφίλ περιγραφή της ναζιστικής ωραιοπάθειας). Προσπαθεί να ελιχθεί ανάμεσα στις αντιφάσεις της εποχής και των χαρακτήρων, διατηρεί μια πολιτικά τολμηρή ματιά που ενσωματώνεται δεξιοτεχνικά στο σενάριο, όπως και η ιδέα της πανδημίας, και κερδίζει το στοίχημα χάρη στη φρεσκάδα των νεαρών πρωταγωνιστών του – εδώ το κάστινγκ είναι πράγματι η μισή σκηνοθεσία. Στην πιο κρίσιμη στιγμή, τέλος, επιλέγει ένα φινάλε απόλυτα ταιριαστό με τη δραματική βαρύτητα της πλοκής, χωρίς να προδώσει την αφηγηματική αληθοφάνειά της ή να προσπαθήσει να μιμηθεί τα "Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας".

Ελλάδα. 2021. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

18

2,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 95 '
  • Βασίλης Δούβλης

Η καθημερινότητα μιας ομάδας μαθητών λυκείου στο Πέραμα, παγιδευμένης ανάμεσα στην οικονομική κρίση, τα οικογενειακά προβλήματα και την ανεξέλεγκτη ρατσιστική βία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Ηλέκτρα 7" ολοκλήρωσε τα γυρίσματα και ετοιμάζεται για την παγκόσμια πρεμιέρα στην Επίδαυρο

Μια σύγχρονη κινηματογραφική ανάγνωση του Σοφοκλή μέσα από επτά σκηνοθετικά βλέμματα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/04/2025

Ο Τζόνι Ντεπ επιστρέφει στο Χόλιγουντ με το "Day Drinker"

Πρώτη εικόνα από την επερχόμενη παραγωγή με πρωταγωνιστή τον διάσημο ηθοποιό.

Ο Γιόακιν Φίνιξ είναι ένας συνωμοσιολόγος στο τρείλερ του "Eddington"

Μια πρώτη, μυστηριώδης, ματιά στη νέα ταινία του σκηνοθέτη Άρι Άστερ.

Το 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αιγίου "Θόδωρος Αγγελόπουλος" επιστρέφει

Το Αίγιο γίνεται ξανά το επίκεντρο του παγκόσμιου κινηματογραφικού ενδιαφέροντος.

Ο Ντι Κάπριο κάνει παραγωγή σε ντοκιμαντέρ για την "Οδύσσεια του Διαστήματος"

Το αριστούργημα του Στάνλεϊ Κιούμπρικ έρχεται σε πρώτο πλάνο χάρη στη συνδρομή του οσκαρικού ηθοποιού.

Όλες οι ταινίες του Μίκαελ Χάνεκε στη σωστή σειρά

Το αφιέρωμα της πλατφόρμας του Cinobo στο διάσημο Αυστριακό δημιουργό μάς δίνει την ευκαιρία να επισκεφτούμε ξανά μια φιλμογραφία γεμάτη εκπλήξεις και να βάλουμε τις ταινίες της σε αξιολογική σειρά.

Χωρίς τον Τεντ Κότσεφ δε θα είχαμε το "Ράμπο"

Ο Καναδός σκηνοθέτης υπήρξε καθοριστικός στην επιτυχία ταινιών που στιγμάτισαν την ποπ κουλτούρα.