Η φετινή Χρυσή Άρκτος "ανοίγει" το 12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας

Δείτε αναλυτικά όλα όσα αναμένουμε στη φετινή υβριδική διοργάνωση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

alcarras_protoporiako «Οι Ροδακινιές του Αλκαράς»

Με σημαντικό μέρος του προγράμματος του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου (26/5-15/6) να έχει ήδη ανακοινωθεί, παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη τύπου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος οι περισσότερες από 100 ταινίες που θα προβληθούν στην αγαπημένη σινεφίλ διοργάνωση.

Η πρόεδρος της Ταινιοθήκης και καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Μαρία Κομνηνού, σημείωσε σχετικά με τις φετινές επιλογές και τις προκλήσεις του θεσμού: "Η περίοδος της προετοιμασίας του φεστιβάλ μέσα από τη συνεχιζόμενη πανδημία, την κλιματική κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία επανέφερε τον προβληματισμό για τον ρόλο της τέχνης σε χαλεπούς καιρούς, φέρνοντας και πάλι στο προσκήνιο την αίσθηση του τραγικού στην Ευρώπη. Όλα αυτά μας έκαναν να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας σε δημιουργούς  που συγκροτούν το έργο τους αντλώντας από υπάλληλες και περιφρονημένες γνώσεις, δηλαδή από τοπικές γνώσεις που αναπτύχθηκαν από τους υποτελείς του κόσμου μας. Παράλληλα ο ίδιος ο κινηματογράφος παραμένει ένας ορίζοντας επαγγελιών και εναλλακτικών οραμάτων που καλλιεργείται από θεσμούς όπως οι Ταινιοθήκες και τα ειδικά φεστιβάλ τα οποία στοχεύουν σε ένα επαναπροσδιορισμό της κινηματογραφοφιλίας".

Η έναρξη του 12ου Πρωτοποριακού γίνεται με την πρόσφατη Χρυσή Άρκτο, το ηλιόλουστο δράμα "Οι Ροδακινιές του Αλκαράς" της Κλάρα Σιμόν. Μια γνώριμη για το ταλέντο της σκηνοθέτρια ("Ένα Αξέχαστο Καλοκαίρι"), τοποθετεί την κάμερά της στην επαρχία της Καταλονίας την οποία ξέρει καλά, για να φτιάξει μια κριτική απέναντι την κακώς εννοούμενη ανάπτυξη, μέσα από τις δυσοίωνες εμπειρίες μιας αγροτικής οικογένειας. Αβίαστα ανθρώπινο, χαμηλότονο και ρεαλιστικά ειλικρινές, το φιλμ επικράτησε στην Μπερλινάλε με την ξεκάθαρη κινηματογραφική αξία του. Ως ταινία λήξης επιλέχθηκε το "Φάντασμα του Παραδείσου" (1974) του Μπράιαν ντε Πάλμα, το οποίο προβάλλεται σε αποκατεστημένη κόπια και σε director's cut. Τις τελετές έναρξης και λήξης σκηνοθετεί ο Θανάσης Νεοφώτιστος.

the_history_of_ha
"Η Ιστορία του Χα"

Στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ συμμετέχουν 9 ταινίες σε πανελλαδική πρεμιέρα, ενώ πολλοί από τους δημιουργούς θα παρευρεθούν στην Αθήνα. Ανάμεσά τους ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης από τις Φιλιππίνες Λαβ Ντίαζ, ο οποίος παρουσιάζει τη νέα ταινία του "Η Ιστορία του Χα". Η κριτική επιτροπή που θα απονείμει τα βραβεία της ενότητας αποτελείται από τους: Σεσίλια Mπαρριονουέβο (καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Mar del Plata), Πέτρος Σεβαστίκογλου (σκηνοθέτης), Δημήτρης Θεοδωρόπουλος (διευθυντής φωτογραφίας και καθηγητής στο τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ και στο ΕΑΠ).

Ξεχωριστό ενδιαφέρον συγκεντρώνει η ενότητα "Αποκατεστημένες και Υπέροχες", όπου βρίσκουμε κλασικά όσο και παραγνωρισμένα φιλμ του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ανάμεσά τους, ο "Θαλασσοπόρος" (1924) του Μπάστερ Κίτον, η "Ισπανική Γιορτή" (1920) της Ζερμέν Ντιλάκ, ο "Ο Πασκουαλίνο και οι 7 Καλλονές" (1975) της Λίνα Βερτμίλερ και το "Είχαμε Αγαπηθεί Τόσο" (1974) του Ετόρε Σκόλα.

o_thalassoporos
"Ο Θαλασσοπόρος"

Έπειτα, μια σειρά αφιερωμάτων κεντρίζουν το σινεφίλ ενδιαφέρον, όπως εκείνο με τίτλο "Με το Φακό των Γυναικών" το οποίο επικεντρώνεται σε σημαντικές διευθύντριες φωτογραφίας του ελληνικού και του διεθνούς κινηματογράφου. Το φεστιβάλ θα υποδεχθεί την Μπαμπέτ Μανγκόλτ (συνεργάτιδα της Σαντάλ Ακερμάν), την Ανιές Γκοντάρ συνεργάτιδα της (Κλερ Ντενί), την Ντάρια Ντ’Αντόνιο (συνεργάτιδα του Πάολο Σορεντίνο), όπως επίσης τις Ελληνίδες Ολυμπία Μυτιληναίου (στενή συνεργάτιδα του Πάνου Χ. Κούτρα), Κατερίνα Μαραγκουδάκη (την πρώτη διευθύντρια φωτογραφίας που βραβεύτηκε στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), αλλά και τη διακεκριμένη Χριστίνα Μουμούρη. Την Παρασκευή 3/6 (5 μ.μ.) θα συμμετάσχουν όλες σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, την Κυριακή 5/6 (6 μ.μ.) η Ολυμπία Μυτιληναίου θα δώσει μάστερκλας και η Μάνγκολντ στις 6/6 (6 μ.μ. - συντονίζει η Εύα Στεφανή). Οι παραπάνω εκδηλώσεις θα γίνουν στην Ταινιοθήκη.

aggelopoulos_protoporiako

Επιπλέον, το φετιβάλ τιμά δύο σπουδαίους Έλληνες δημιουργούς. Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 10 χρόνων από τον αιφνίδιο θάνατο του στα γυρίσματα της ταινίας "Η άλλη θάλασσα", ο θεσμός τιμά το Θόδωρο Αγγελόπουλο. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει μερικά από τα αριστουργήματα του ποιητή των εικόνων στη μεγάλη οθόνη - ακριβώς όπως αρμόζει στο μεγάλο έργο του. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, την Πέμπτη 2 Ιουνίου (5 μ.μ.) στην Τεχνόπολη, θα πραγματοποιηθεί στρογγυλό τραπέζι με εκλεκτούς προσκεκλημένους Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες και μελετητές της κινηματογραφικής κληρονομιάς του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Συμμετέχουν οι καθηγητές Άντριου Χόρτον, Σιλβί Ρολέ, Μαρία Κομνηνού, Ειρήνη Στάθη καθώς και οι σκηνοθέτες Πέρο Αλμπερό και Μαργαρίτα Μαντά. Έπειτα, η πρόσφατη απώλεια του Ροβήρου Μανθούλη, θα μπορούσε να αφήσει ασυγκίνητο το θεσμό. Για το λόγο αυτό η Ταινιοθήκη, η οποία σε συνεργασία με το σκηνοθέτη είχε ολοκληρώσει τη ψηφιακή αποκατάσταση της ταινίας "Πρόσωπο με Πρόσωπο", πρόκειται να την προβάλει προς τιμήν του μαζί με το πρώτο επεισόδιο από τις "Ακυβέρνητες Πολιτείες", σε συνεργασία με την ψηφιακή πλατφόρμα ERTFLIX η οποία θα δείξει το σύνολο της σειράς.

Ακολούθως, το φεστιβάλ μας συστήνει στο έργο τριών κορυφαίων σκηνοθετών. Του εμβληματικού Σατιαζίτ Ρέι, ο πρώτος auteur του ινδικού σινεμά που άφησε κληρονομιά την αριστουργηματική "Τριλογία του Απού" και τους πρωτοπόρους του εθνογραφικού σινεμά Αντόνιο Ρέις και η Μαργκαρίντα Κορντέιρο. Οι δυο τους άλλαξαν τα δεδομένα του πορτογαλικού κινηματογράφου μετά την εξέγερση ενάντια στο καθεστώς Σαλαζάρ το 1974, επηρεάζοντας μετέπειτα αναγνωρισμένους σκηνοθέτες όπως ο Πέδρο Κόστα.

Το Τραγούδι του Δρόμου
"Το Τραγούδι του Δρόμου"

Σημειώνουμε ακόμα το αφιέρωμα "Μετά την Καταστροφή: Ο Κινηματογράφος στην Εποχή του 6ου Αφανισμού", όπου παρουσιάζονται ταινίες που απεικονίζουν τις δικές τους εκδοχές της αποκάλυψης, καθώς και το "Μετά την Επανάσταση: Εικόνες του Έθνους-Κράτους". Με αφετηρία τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τα προβλήματα της συγκρότησης των εθνών-κρατών που σημάδεψαν την ιστορία των τριών τελευταίων αιώνων, οι ταινίες του αφιερώματος, ψηφιακά αποκατεστημένες στην πλειονότητά τους, φωτίζουν τις διαφορετικές πορείες ίδρυσης κρατών στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια, την Ιταλία, τη Λατινική Αμερική και την Αφρική. Παράλληλα, ως φόρος τιμής στην Ουκρανία, το φεστιβάλ παρουσιάζει σε πρώτη πανελλαδική προβολή το ντοκιμαντέρ "Mπάμπι Γιαρ" (2021) του πολυβραβευμένου Ουκρανού σκηνοθέτη Σεργκέι Λοζνίτσα ("Το Πρόσωπο της Ομίχλης").

Τέλος, για πρώτη φορά το φεστιβάλ φιλοξενεί ταινίες χορού, δημιουργημένες στα όρια μεταξύ screendance και μυθοπλασίας. Οι ταινίες προκύπτουν από τη σύμπραξη πέντε ευρωπαϊκών χωρών με τίτλο "mAPs - migrating Artists Project" με την υποστήριξη του προγράμματος "Δημιουργική Ευρώπη" και έχουν ως θεματικό άξονα το δίπολο "δύναμη/εξουσία".

Βρείτε εδώ τον αναλυτικό κατάλογο του φεστιβάλ.

Πληροφορίες:

Εισιτήρια (ΑΙΘΟΥΣΕΣ): 5 ευρώ (γενική είσοδος). Πακέτα: 5 προβολές/20 ευρώ, 10 προβολές/30 ευρώ. Προσφορά: Φοιτητικό - Παιδικό – ΑμεΑ -Ανέργοι - Ατέλειες - Άνω των 65 ετών: 10 προβολές/25 ευρώ.
Εισιτήρια (ONLINE): 3 ευρώ. Πακέτα: 5 ταινίες/5 ευρώ, 10 ταινίες/8 ευρώ. Στο online.tainiothiki.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136, (ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.