Εμπνευσμένη από το "The Truman Show" του Πίτερ Γουίαρ, η αφίσα του φετινού Φεστιβάλ Κανών απεικονίζει τον Τζιμ Κάρεϊ να ανεβαίνει τη σκάλα προς την ελευθερία και προς έναν άγνωστο καινούργιο κόσμο. Έτσι νιώθει και η παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα μπροστά σε μια σεζόν η οποία, πιθανότατα, θα είναι σημείο επανεκκίνησης προς ένα αύριο γεμάτο πρωτόγνωρες προκλήσεις. Όποιες κι αν είναι αυτές, όμως, οι απαντήσεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις ταινίες που θα κληθούν να επανασυσπειρώσουν τους θεατές στις σκοτεινές αίθουσες. Και υπάρχει ιδανικότερος τρόπος λανσαρίσματός τους από μια πρεμιέρα στο Παλέ ντε φεστιβάλ της γαλλικής Ριβιέρας;
Στο κυνήγι του Χρυσού Φοίνικα
Τρία χρόνια μετά το "Οι Νεκροί δεν Πεθαίνουν" του Τζιμ Τζάρμους μια άλλη κωμωδία τρόμου με ζόμπι θα εγκαινιάσει το κόκκινο χαλί της λαμπερής διοργάνωσης. Το "Coupez!" ("Final Cut") του Μισέλ Χαζαναβίσιους με τον Ρομέν Ντιρίς, ριμέικ του γιαπωνέζικου "One Cut of the Dead" (2017), αποτελεί τη φετινή εκτός συναγωνισμού ταινία έναρξης, η προβολή της οποίας θα δώσει τη σκυτάλη σε άλλες 100 περίπου παγκόσμιες πρεμιέρες, εκ των οποίων 21 θα διεκδικήσουν τον Χρυσό Φοίνικα. Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής που θα τον απονείμει είναι ο Γάλλος ηθοποιός Βενσάν Λιντόν.
Το διαγωνιστικό πρόγραμμα περιλαμβάνει φυσικά παρελθόντες νικητές, όπως τους αδελφούς Νταρντέν με το "Tori and Lokita", τον Κριστιάν Μουντζίου με το "RMN", τον Χιροκάζου Κόρε-έντα με το "Broker" και τον Σουηδό Ρούμπεν Έστλουντ με το γυρισμένο στο Κατάκολο και τη Χιλιαδού "Triangle of Sadness". Εικόνες από τη χώρα μας θα μεταφέρει ως την Κρουαζέτ και το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ "Crimes of the Future", το οποίο έκανε όλα τα γυρίσματά του στην Αθήνα και στον Πειραιά. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται τα "Decision to Leave" του Παρκ Τσαν-γουκ και "EO" του Γέρζι Σκολιμόφσκι, ενώ η ισχνή φετινή αμερικανική παρουσία αριθμεί μόνο το "Armageddon Time" του Τζέιμς Γκρέι με τους Αν Χαθαγουέι και Άντονι Χόπκινς και το "Showing Up" της Κέλι Ρέιχαρντ με τη Μισέλ Γουίλιαμς. Μία από τις πέντε συνολικά γυναικείες σκηνοθετικές υπογραφές του προγράμματος, μαζί με τις Κλερ Ντενί ("Stars at Noon"), Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι ("The Almond Tree"), τη βραβευμένη με Χρυσή Κάμερα Λεονόρ Σεράιγ ("Mother and Son") και τη Σαρλότ Βαντερμίρς, η οποία συνσκηνοθετεί το "Le Otto Montagne" με τον Φελίξ βαν Γκρόνινγκεν.
Σε παράλληλη τροχιά
Μεταφέροντας δοκιμασμένους auteurs στο παράλληλο πρόγραμμα "Cannes Premiere", που εγκαινιάστηκε πέρσι, ο διευθυντής του φεστιβάλ Τιερί Φρεμό έστειλε τους πρωτοεμφανιζόμενους και τα περισσότερα νέα ταλέντα στο "Ένα Κάποιο Βλέμμα". Έτσι, ανάμεσα στις "πρεμιέρες" θα συναντήσουμε τον καινούργιο Μάρκο Μπελόκιο με το "Nightfall", τα θρίλερ "As Bestas" του Ροδρίγο Σορογκογιέν και "La Nuit du 12" του Ντομινίκ Μολ, αλλά και την κωμικοτραγική φαντασία του Πάνου Κούτρα "Dodo", με τον Έλληνα σκηνοθέτη να επιστρέφει στην Κρουαζέτ μετά το "Xenia" του 2014. Μια ξεχωριστή διάκριση για την εγχώρια κινηματογραφία, η οποία εκπροσωπείται στις Κάνες και από τη μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου "Στον Θρόνο του Ξέρξη", η οποία συμμετέχει στο τμήμα της "Εβδομάδας Κριτικής".
Πολλές από τις πιο αναμενόμενες ταινίες του προγράμματος, το οποίο περιλαμβάνει φυσικά και κλασικά φιλμ του παρελθόντος ή ανοιχτές στο κοινό προβολές στην πλαζ, προβάλλονται εκτός συναγωνισμού, τροφοδοτώντας το κόκκινο χαλί με επισκέπτες πρώτης σινε-διαλογής. Όπως το "Top Gun: Maverick" του Τζόζεφ Κοζίνσκι ή η βιογραφία του "Elvis" από τον Μπαζ Λούρμαν και το "Three Thousand Years of Longing" του Τζορτζ Μίλερ με τους Τίλντα Σουίντον και Ίντρις Έλμπα. Δίπλα τους θα βρει κανείς από μεταμεσονύχτιες ατραξιόν, όπως το "Hunt" του Νοτιοκορεάτη Λι Τζονγκ-τζε, πρωταγωνιστή στο "Παιχνίδι του Καλαμαριού", μέχρι ντοκιμαντέρ για τη Χιλή ("My Imaginary Country" του Πατρίσιο Γκουσμάν) και τον Τζέρι Λι Λιούις ("Jerry Lee Lewis: Trouble in Mind" του Ίθαν Κόεν).
Λίγο πριν προσγειωθούμε στις Κάνες, ευχαριστούμε την Aegean για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.