Μετά τον Γιανγκ

3

Δράμα επιστημονικής φαντασίας που θέτει τα φιλοσοφικά ερωτήματά του περί ταυτότητας, μνήμης και συνείδησης με συγκινητική ζεν απλότητα. Χαμηλών και ήπιων τόνων, περιγράφει πειστικά ένα φαινομενικά αδιατάρακτο, μα βαθιά ανησυχητικό μέλλον.

Meta_ton_Yang

Το βασικότερο θέμα της ενήλικης επιστημονικής φαντασίας, λογοτεχνικής και κινηματογραφικής, ήταν ανέκαθεν αυτό του ορισμού της ανθρώπινης υπόστασης, ο οποίος με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης αποδεικνύεται όλο και περιπλοκότερος. Από το εμβληματικό "Εγώ, το ρομπότ" του Ισαάκ Ασίμοφ μέχρι την πρόσφατη "Εκπνοή" του Τεντ Τσιάνγκ, η συνάντηση ηθικής και βιοτεχνολογίας μοιάζει να απασχολεί πλέον την καλλιτεχνική κοινότητα το ίδιο έντονα με την επιστημονική, καθώς τα ερωτήματα όλων πολλαπλασιάζονται. Ο Αμερικανός συγγραφέας Αλεξάντερ Γουαϊνστάιν έθεσε μια σειρά από αυτά στη συλλογή διηγημάτων του "Children of the new world" (2016), από την οποία ο συμπατριώτης του Κογκονάντα διάλεξε να διασκευάσει για τη μεγάλη οθόνη το "Saying goodbye to Yang".


Ο κορεατικής καταγωγής Κογκονάντα, ο οποίος είναι γνωστός μόνο με το ψευδώνυμό του, ξεκίνησε ανεβάζοντας βιντεο-πραγματείες (video essays) κινηματογραφικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, προτού περάσει πίσω από την κάμερα με το ανεξάρτητο δράμα "Columbus" (2017), το οποίο έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Σάντανς με εξαιρετικές κριτικές. Με το ίδιο, χαμηλότονο ύφος περιγράφει τώρα ένα μέλλον στο οποίο άνθρωποι, κλώνοι τους και ανδροειδή συμβιώνουν σε κοινωνική ηρεμία. Ο Γιανγκ είναι ένα ρομπότ το οποίο έχουν αγοράσει ο Τζέικ και η Κίρα ως μεγάλο αδελφό και συντροφιά της θετής κόρης τους Μίκα. Όταν αυτός παρουσιάσει σοβαρή βλάβη και τεθεί εκτός λειτουργίας, ο Τζέικ ανακαλύπτει πως η επαναφορά του είναι σχεδόν αδύνατη. Κι ενώ η Μίκα τον θέλει πίσω, η μνήμη του αποδεικνύεται πολύτιμη τόσο για μια επιστήμονα, η οποία θέλει να τον κρατήσει ως μουσειακό έκθεμα, όσο και για τον Τζέικ, ο οποίος την "εξερευνά", ανακαλύπτοντας ξεχασμένες ή άγνωστες οικογενειακές στιγμές, αλλά και σημαντικές πληροφορίες για το παρελθόν του Γιανγκ.


Είμαστε η μνήμη μας. Τόσο σε προσωπικό (οι αναμνήσεις) όσο και κοινωνικό (η ιστορία) επίπεδο. Αυτή ορίζει τη διαδρομή που μας έχει φέρει ως εδώ, κάτι που ο Τζέικ ξέρει (περιγράφει έξοχα την "πορεία" της γεύσης του τσαγιού μέσα στο χρόνο), αλλά καταλαβαίνει πραγματικά μόνον όταν ξεκλειδώνει τα παρελθόντα μυστικά του Γιανγκ. Ενός ρομπότ το οποίο οι Γουαϊνστάιν και Κογκονάντα δεν περιγράφουν απλοϊκά ως μια ευφυή μηχανή που θέλει να γίνει άνθρωπος, αλλά ως έναν περίπλοκο χαρακτήρα, ο οποίος προσπαθεί, όπως κι άλλοι γύρω του, να συνδιαλλαγεί με διλήμματα ηθικής, ταυτότητας και συνείδησης. Η ταινία τα θέτει με μια ζεν απλότητα, η οποία τα βαθαίνει και τα αφήνει να αιωρούνται μέσα σε μια αρμονική, ασιατικής καταγωγής εικονογραφία (σκηνογραφικά και ενδυματολογικά). Ταυτόχρονα, κρατά τα συναισθήματα του τρυφερού μινιμαλιστικού δράματός της ζωντανά και περιγράφει διακριτικά ένα (άμεσο) μέλλον αδιατάρακτο, ασφαλές, τακτοποιημένο, όσο και βαθύτατα ανησυχητικό.

ΗΠΑ. 2021. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Μετά τον Γιανγκ

After Yang
3
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 96 '
  • Κογκονάντα

Ο Τζέικ και η Κίρα ζουν με τη θετή κόρη τους Μίκα και τον Γιανγκ, ένα ανδροειδές το οποίο παθαίνει σοβαρή βλάβη. Η προσπάθεια του Τζέικ να τον επισκευάσει, όμως, αποδεικνύεται μια ιδιαίτερα περίπλοκη υπόθεση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.