Ο δρόμος είναι μακρύς ακόμα για τα 94α βραβεία Όσκαρ, τα οποία στρώνουν κόκκινο χαλί στις 27/3. Ωστόσο, με την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων να πλησιάζει (8/2), τις έστω απαξιωμένες 79ες Χρυσές Σφαίρες να έχουν δοθεί και το Σωματείο Αμερικανών Ηθοποιών (SAG) να ονοματίζει τους διεκδικητές των δικών του βραβείων, η στιγμή είναι ασφαλής για μερικές προβλέψεις. Ακολουθούν, λοιπόν, τα πρώτα φαβορί για τη φετινή απονομή της Ακαδημίας, η οποία προμηνύεται για ακόμα μία χρονιά απρόβλεπτη.
Βόρεια Ιρλανδία ή Φαρ Ουέστ;
Ποιος τίτλος θα διαδεχθεί τη "Χώρα των Νομάδων" (Κλόι Ζάο) ως καλύτερη ταινία; Αρκετοί οι φιλόδοξοι, με πιθανότερο να διακριθεί το ασπρόμαυρο "Μπέλφαστ". Το νοσταλγικό φιλμ του Κένεθ Μπράνα, αρκούντως ακαδημαϊκό, ουμανιστικό, λαοφιλές και κινηματογραφόφιλο για μια τέτοια διάκριση, έχει ήδη στο τσεπάκι του το βραβείο κοινού στο φεστιβάλ του Τορόντο που παραδοσιακά "δείχνει" το νικητή της κατηγορίας. Επιπλέον, το SAG, το μεγαλύτερο σωματείο μεταξύ των ψηφοφόρων της Ακαδημίας, επέλεξε την ημι-αυτοβιογραφική ταινία του Μπράνα για τα βραβεία καλύτερου καστ και β’ γυναικείου ρόλου (Καϊτριόνα Μπάλφι).
Οι πιθανότητες είναι λοιπόν υπέρ του "Μπέλφαστ", ωστόσο πολύ κοντά βρίσκεται και η "Εξουσία του Σκύλου" της Τζέιν Κάμπιον. Η πολύπειρη δημιουργός απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία και όλοι σχεδόν οι πρωταγωνιστές της (Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Κίρστεν Ντανστ, Κόντι Σμιτ-ΜακΦι) βρίσκονται στις υποψηφιότητες των SAG. Η Ακαδημία θα μπορούσε να επιλέξει την Κάμπιον, βραβεύοντας για δεύτερη διαδοχικά χρονιά μια γυναίκα σκηνοθέτρια, ωστόσο το γεγονός ότι πίσω από την "Εξουσία…" βρίσκεται το Netflix ίσως αποθαρρύνει κάποιους ψηφοφόρους. Μην ξεχνάμε πως έως τώρα η ισχυρή streaming πλατφόρμα έχει επικρατήσει πολλάκις σε άλλες οσκαρικές κατηγορίες, όχι όμως στη βαρύτιμη της καλύτερης ταινίας. Έτσι, η Κάμπιον ίσως "αρκεστεί" στο Όσκαρ σκηνοθεσίας, για να φύγει ο Μπράνα με εκείνα του πρωτότυπου σεναρίου και καλύτερης ταινίας που συνήθως πάνε πακέτο.
Τα αουτσάιντερ
Η Ακαδημία δεν μας συνηθίζει σε ανατροπές, αλλά υπό τις παρούσες συνθήκες όλα μπορούν να συμβούν. Όπως το να επικρατήσει το βραβευμένο στο Σάντανς καλόκαρδο δράμα "CODA" (Σιάν Χέντερ), δηλαδή το αμερικανικό ριμέικ της γαλλικής κομεντί "Οικογένεια Μπελιέ", το οποίο έχει κερδίσει το κοινό. Ή αντίστοιχα η feelgood "Πίτσα Γλυκόριζα" του Πολ Τόμας Άντερσον, ενός από τους ελάχιστους Αμερικανούς σκηνοθέτες που παραδίδουν διαχρονικά σπουδαίο σινεμά. Από την άλλη, παρά τη μαεστρία του, το μιούζικαλ "West Side Story" (Στίβεν Σπίλμπεργκ) αγαπήθηκε κυρίως από τους κριτικούς, έτσι δύσκολα θα κάνει το "μπαμ" στην καλύτερη ταινία. Περισσότερες οι ελπίδες για τις φοβερές πρωταγωνίστριες Ρέιτσελ Ζέγκλερ και Αριάνα ΝτεΜπόουζ, αμφότερες βραβευμένες με Χρυσή Σφαίρα α΄ και β΄ ρόλου, αντίστοιχα, παρόλο που η Ζέγκλερ παραγκωνίστηκε αδίκως στα SAG.
Τα ερμηνευτικά "σιγουράκια"
Βέβαια, ο φετινός ανταγωνισμός μεταξύ των πρωταγωνιστριών είναι ομολογουμένως έντονος. Κυρίως επειδή η Ζέγκλερ έχει απέναντί της τη Νικόλ Κίντμαν στο ρόλο της Λουσίλ Μπολ ("Being the Ricardos"), την αξέχαστη Λέιντι Γκάγκα του "Οίκου Gucci", την Τζέσικα Τσάστειν ως τηλε-ευαγγελίστρια στο "The Eyes of Tammy Faye", χωρίς να ξεχνάμε τις Ολίβια Κόλμαν ("The Lost Daughter") και την προσωπική αγαπημένη μας Τζένιφερ Χάντσον, η οποία ενσαρκώνει τη μυθική Αρίθα Φράνκλιν στο "Respect". Κατηγορία για γερά νεύρα…
Τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά για τους άντρες, πολύ απλά διότι υπάρχει ο Γουίλ Σμιθ της "Μεθόδου Γουίλιαμς". Σε μια ερμηνεία που τικάρει όλα τα οσκαρικά κουτάκια, ο 54χρονος σταρ υποδύεται τον αποφασιστικό πατέρα των σπουδαίων τενιστριών Βίνους και Σερένα Γουίλιαμς. Εκτός εάν του χαλάσει τα πλάνα ο Κάμπερμπατς…