Το 2021 ήταν, σε επίπεδο διεθνών διακρίσεων, μια ιστορική χρονιά για τις απανταχού σκηνοθέτριες. Την αρχή έκανε η Κλόι Ζάο αποσπώντας δύο Όσκαρ για τη "Χώρα των Νομάδων" (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας) και στη συνέχεια ακολούθησε η Ζουλιά Ντικουρνό με το Χρυσό Φοίνικα για το "Titane", μόλις η δεύτερη δημιουργός που το πετυχαίνει στην ιστορία του φεστιβάλ των Κανών. Έπειτα, στη Βενετία, η Οντρέ Ντιγουάν απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι για το "Γεγονός", την ώρα που η πολύπειρη Τζέιν Κάμπιον βραβευόταν για τη σκηνοθεσία της "Εξουσίας του Σκύλου". Επιπλέον, πρόσφατα, το "Κβο Βάντις, Άιντα;" της Τζασμίλα Ζμπάνιτς αναδείχθηκε καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία. Ωστόσο, οι παραπάνω σπουδαίες βραβεύσεις παρόλο που δίνουν την αίσθηση μιας άνθισης και μιας αργοπορημένης αναγνώρισης της δουλειάς των γυναικών πίσω από την κάμερα, η πραγματικότητα είναι ολότελα διαφορετική.
Κάθε χρόνο, το αμερικάνικο Κέντρο Μελετών για της Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο, δημοσιεύει την ενδελεχή έρευνα "Celluloid Ceiling" στην οποία αποτυπώνεται με στοιχεία και αριθμούς ο βαθμός εκπροσώπησης των θηλυκοτήτων στην κινηματογραφική βιομηχανία. Τα φετινά συμπεράσματα ήταν αποκαρδιωτικά, ειδικά εάν παράλληλα ληφθούν υπόψη οι επιτυχίες του προλόγου.
Σύμφωνα με την έρευνα, λοιπόν, ενώ το 2020 σημειώθηκαν ιστορικά υψηλοί (αλλά επουδενί φοβεροί) αριθμοί, η κατάσταση αντιστράφηκε το 2021. Συγκεκριμένα, στις 250 εμπορικότερες ταινίες του αμερικάνικου box office, μόλις το 17% αντιστοιχεί σε σκηνοθέτριες (μείον 1% σε σχέση με το ‘20). Εάν, πάλι, επικεντρωθούμε αποκλειστικά στους πρώτους 100 τίτλους, εκεί τα νούμερα μειώνονται κι άλλο, καθώς οι γυναίκες φτάνουν μόνο το 12% του συνόλου, από το 16% που είχαν το 2020. Κάθε πέρσι και καλύτερα…
Μία από τις λιγοστές θετικές πλευρές του "Celluloid Ceiling" αφορά την αυξητική τάση που γνωρίζει ο (αμερικάνικος) κλάδος στα υπόλοιπα κινηματογραφικά πόστα. Για παράδειγμα, οι εκτελεστικές παραγωγοί (executive producers) μετατοπίστηκαν από 21% το 2020 στο 26% και οι παραγωγοί πρόσθεσαν συν 2% φτάνοντας στο 32%. Από την άλλη, οι διευθύντριες φωτογραφίας απαρτίζουν το… 6% του τομέα. Αναλυτικά την έρευνα μπορείτε να μελετήσετε εδώ.
Κανένα περιθώριο για πανηγυρισμούς, πολλές οι λύσεις για άμεσες αλλαγές.