Στα χρόνια μέχρι το ξέσπασμα της πανδημίας και τη ραγδαία εξοικείωση όλων με το streaming, η κυκλοφορία ταινιών που ακούγονταν έντονα σε φεστιβάλ, στο διεθνές arthouse κύκλωμα ή αποκτούσαν οσκαρικό σούσουρο, εξαρτιόταν αποκλειστικά από την αγορά τους ή όχι από τις εταιρίες διανομής. Στην εποχή του COVID-19 όμως, η επικράτηση των παράλληλων πρεμιέρων ψηφιακά και στις αίθουσες έχει οδηγήσει στην κατακόρυφη αύξηση των προς θέαση τίτλων, πολλοί από τους οποίους δε βρίσκουν ποτέ το δρόμο τους στις μαρκίζες των ελληνικών κινηματογράφων. Κι είναι πραγματικά κρίμα διότι, για παράδειγμα, το 2021 είδε την έξοδο μιας σειράς από μιούζικαλ και μουσικά ντοκιμαντέρ τα οποία απασχόλησαν έντονα τους σινεφίλ παγκοσμίως... εκτός από την Ελλάδα. Ωστόσο, επικεντρωνόμαστε σε πέντε από εκείνα που ξεχώρισαν την περασμένη χρονιά, ελπίζοντας πως στο μέλλον θα μπορέσουμε να τα δούμε και στις δικές μας οθόνες.
Πίτερ Τζάκσον didn't "Let it Be"
Ο Νεοζηλανδός σκηνοθέτης του "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών" Πίτερ Τζάκσον ανέλαβε έναν καλλιτεχνικό άθλο: να μοντάρει κάπου 60 ώρες οπτικού υλικού και 150 ηχογραφήσεων των Σκαθαριών για το ντοκιμαντέρ "The Beatles: Get Back" (Disney+), το οποίο αφορά την ύστατη περίοδο του συγκροτήματος, όταν και το ίδιο επιδίωκε να ξεπεράσει τον εαυτό του. Πιο συγκεκριμένα, οι Βρετανοί θρύλοι ήθελαν μέσα σε 15 μέρες να ηχογραφήσουν ένα τελευταίο άλμπουμ ("Let it Be"), να δώσουν δύο συναυλίες, αλλά και να οργανώσουν μια τηλεοπτική εκπομπή. Χαλαρά πράγματα... Ο Τζάκσον καταφέρνει να σμίξει τους διαδοχικούς δαιδάλους που αντιμετώπισε η μπάντα σε τρία επεισόδια συνολικής διάρκειας 8 ωρών, τα οποία προφανώς αφορούν οπωσδήποτε τους οπαδούς των Beatles, αλλά και όλους όσους απολαμβάνουν παρασκηνιακές ιστορίες γύρω από μύθους του ροκ εντ ρολ.
Καλοκαίρι με ψυχή
Ο Κουέστλαβ ήταν ήδη αγαπημένος ως ντράμερ των Roots, αλλά πλέον έχει ανέβει περισσότερο στην εκτίμησή μας, αφού σκηνοθέτησε ένα ντοκιμαντέρ που φωτίζει μια παραγνωρισμένη πτυχή της soul κληρονομίας. Τον Αύγουστο του 1969, την ώρα που όλοι παραληρούσαν για το Γούντστοκ και το στίγμα που άφηνε στην ποπ κουλτούρα, μερικά χιλιόμετρα μακριά γραφόταν επίσης ιστορία. Επί έξι εβδομάδες στο πάρκο Μάρκους Γκάρβεϊ του Χάρλεμ στηνόταν ένα φεστιβάλ από όπου πέρασαν όλοι οι κορυφαίοι της soul: από το Στίβι Γουόντερ και τη Νίνα Σιμόν, μέχρι τους Sly and the Family Stone και τους Staples Singers. Παρόλα αυτά, τότε, κανείς δεν έδωσε σημασία. Οι 40 ώρες φιλμ που κινηματογραφήθηκαν παρέμειναν επί 50 χρόνια καταχωνιασμένες σε ένα υπόγειο! Μέχρις ότου, φυσικά, έρθει ο Κουέστλαβ για να το μοντάρει ιδανικά στο "Summer of Soul" (Hulu).
Το μιούζικαλ "χρυσωρυχείο" του Λιν-Μανουέλ Μιράντα
Αφού εξαργύρωσε την επιτυχία του θεατρικού "Hamilton" και στην κινηματογραφημένη βερσιόν του (στις ΗΠΑ), ο οσκαρικά υποψήφιος Λιν-Μανουέλ Μιράντα συνεχίζει να υπογράφει μιούζικαλ που κερδίζουν άπαντες. Όπως το φετινό "Σε μια Γειτονιά της Νέας Υόρκης" (Τζον Μ. Τσου), το οποίο είχε προγραμματιστεί τον Αύγουστο για ελληνική διανομή, αλλά έκτοτε αγνοείται. Η υπόθεσή της απηχεί "West Side Story", καθώς εκτός του ότι εξελίσσεται στο Μεγάλο Μήλο, αφορά νεαρούς χαρακτήρες της εργατικής τάξης διαφορετικών φυλετικών καταβολών, οι οποίοι ονειρεύονται τον έρωτα και ένα καλύτερο μέλλον. Από την άλλη, ο Μιράντα γνώρισε μαζικές επευφημίες (και στην Ελλάδα) χάρη στο πρόσφατο "tick, tick...BOOM!" που ανέβηκε στην πλατφόρμα του Netflix, όπου ο Άντριου Γκάρφιλντ δίνει μια από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του στο ρόλο ενός συνθέτη που προσπαθεί να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες της ζωής.
Waiting for Todd Haynes
Άντι Γουόρχολ, Λου Ριντ, Τζον Κέιλ, Μορίν Τάκερ και όλοι όσοι βρίσκονται πίσω από συγκρότημα - ογκόλιθο του ροκ Velvet Underground, μιλούν (μέσω αρχειακού υλικού ή συνεντεύξεων) στο ομώνυμο ντοκιμαντέρ που σκηνοθετεί ο "πολύς" Τοντ Χέινς ("Carol") για λογαριασμό του Apple TV+. Ένα νοσταλγικό τριπ σε μια εποχή όπου η δημιουργικότητα εκκρινόταν προς πάσα κατεύθυνση, τα ναρκωτικά έρρεαν και η ατμόσφαιρα ευωδίαζε από μια ελευθεριότητα που σήμερα μοιάζει με ουτοπία.