Με πέντε μόλις ταινίες στην εικοσιπεντάχρονη καριέρα του, ο Ισραηλινός Άρι Φόλμαν έγινε γνωστός με τον αριστουργηματικό τρόπο που συνδύασε ντοκιμαντέρ και animation στο "Βαλς με τον Μπασίρ" (2008). Η ενδιαφέρουσα απόπειρά του να συνταιριάξει κινούμενο σχέδιο και μυθοπλασία, ξανά με ντοκιμαντερίστικα στοιχεία, δεν αποδείχτηκε το ίδιο πετυχημένη ("Πέρα Από το Όνειρο", 2013), πείθοντάς τον να επιστρέψει στους ζωγραφιστούς χαρακτήρες για να διηγηθεί άλλη μια αληθινή ιστορία. Αυτή της Εβραιοπούλας Αν Φρανκ, το ημερολόγιο της οποίας είναι ένα από τα διασημότερα και πλέον διαβασμένα συγγράμματα του προηγούμενου αιώνα.
Για να αποφύγει την ξερή, ή την υπερβολικά εξομολογητική και πιθανότατα μελοδραματική, εξιστόρηση του εγκλεισμού της οικογένειας του Ότο Φρανκ σε μια μυστική κρυψώνα – πατάρι πάνω από ένα οίκημα γραφείων του Άμστερνταμ από το καλοκαίρι του 1942 έως την πρώτη Αυγούστου του 1944, ο Φόλμαν επιλέγει ως πρωταγωνίστρια της ταινίας του την Κίτι. Την κοκκινομάλλα και συνομήλικη φανταστική φίλη τής 13χρονης Αν, στην οποία απευθύνεται το διάσημο ημερολόγιο. Με ένα γλυκό εύρημα, την ζωντανεύει μέσα από τις σελίδες του μικρού βιβλίου, το οποίο φυλάσσεται στο Μουσείο Αν Φρανκ της ολλανδικής πρωτεύουσας, και την βάζει να αναζητά τι απέγινε το alter ego της. Έτσι, η Κίτι "πηγαινοέρχεται" από το κατεχόμενο Άμστερνταμ του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στο σήμερα, όπου το προσφυγικό πρόβλημα εγείρει μια σειρά καίριων ερωτημάτων περί αυθαίρετης εξουσίας, ρατσισμού και έννομης τάξης.
Έχοντας τοποθετήσει τους δυσδιάστατους ήρωές του σε ένα έντονα ρεαλιστικό φυσικό ντεκόρ (φωτογραφημένο και κατόπιν ζωγραφισμένο), ο Άρι Φόλμαν και οι επικεφαλής animators Γιόνι Γκούντμαν και Λένα Γκούμπερμαν αντιπαρέβαλαν – σε περίπου 160.000 σκίτσα - τα ζωηρά χρώματα των πρωταγωνιστών με το γκρίζο, χειμωνιάτικο ντεκόρ και τις πανύψηλες, απειλητικές φιγούρες των ναζί. Συνδύασαν ευφάνταστα το ονειρικό στοιχείο (με αναφορές στην ελληνική μυθολογία) με σινεφίλ παραπομπές, το χιούμορ με την ιστορική πληροφορία και το συναίσθημα με κοινωνικοπολιτικά μηνύματα πάνω στη μισαλλοδοξία και την ξενοφοβία. Ενώ, λοιπόν, το Ολοκαύτωμα είναι διαρκώς παρόν στις περιπέτειες των δυο φιλενάδων, η ταινία ρίχνει το βάρος της στην κληρονομιά των ιδεών της Αν Φρανκ, διατηρώντας μια επίκαιρη φρεσκάδα. Ο Φόλμαν ξέρει ότι απευθύνεται πρωτίστως στο ανήλικο κοινό, αλλά οι διδακτικές κορώνες ως επί το πλείστον αποφεύγονται και το αφηγηματικό τέμπο, το οποίο κάποια στιγμή χαλαρώνει, ξαναβρίσκει την έντασή του πριν το φιλμ εγκαταλείψει το Άμστερνταμ για το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μπέργκεν – Μπέλτσεν, μια αληθινά συγκινητική σκηνή. Όπως και όλη η ταινία άλλωστε, η οποία καταφέρνει να υπηρετήσει με ζωηρή ευρηματικότητα και δίχως ακαδημαϊκή σοβαροφάνεια τα διαχρονικά μηνύματά της.
Περισσότερες πληροφορίες
Πού Κρύβεται η Άννα Φρανκ
Η Κίτι, η φανταστική φίλη της Αν Φρανκ στην οποία απευθύνεται το ημερολόγιο της τελευταίας, ζωντανεύει στο παρόν και αναζητά την τύχη της Εβραίας φιλενάδας της.