Πέρσι στο Μάριενμπαντ

5

Η πιο εσωστρεφής, απρόσιτη και αυθεντικά μαγική στιγμή του μοντέρνου σινεμά.

Πέρσι στο Μάριενμπαντ

Η διαδρομή ως το κοσμοπολίτικο Μάριενμπαντ του Κάρλοβι Βάρι, όπου φυσά ακόμα ο ευρωπαϊκός αέρας του 19ου αιώνα, περνά πρώτα από τη μεταπολεμική Ιαπωνία. Επειδή είναι δύσκολο να προσεγγίσει κανείς το περίκλειστο, δυσερμήνευτο σύμπαν αυτού του πρωτοποριακού αριστουργήματος του Αλέν Ρενέ, γραμμένου από τον Αλέν Ρομπ-Γκριγιέ, αν δεν είναι εξοικειωμένος με τη διηγηματική τεχνική του «Χιροσίμα, Αγάπη μου»· του σκηνοθετικού ντεμπούτου του σπουδαίου Γάλλου σκηνοθέτη και της ταινίας η οποία άλλαξε ριζικά την αντίληψή μας για την κινηματογραφική αφήγηση και σημάδεψε ίσως περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη το σύγχρονο σινεμά. Ακόμα κι έτσι, όμως, το «Πέρσι στο Μάριενμπαντ» δεν θα αποκαλύψει ποτέ όλα τα πολύτιμα μυστικά του· κι αυτό είναι μόνο μία όψη της διαχρονικής γοητείας του.

Όπως και στη «Χιροσίμα…», ένας άντρας και μια γυναίκα προσπαθούν να «διατηρήσουν» μια ερωτική σχέση. Συναντιούνται σε ένα άδειο, αχανές και πολυτελές ξενοδοχείο που μοιάζει έξω από το χώρο και το χρόνο. Εκείνος προσπαθεί επίμονα να της θυμίσει την ερωτική περιπέτεια που είχαν την προηγούμενη χρονιά στο Μάριενμπαντ και να την πείσει να φύγει μαζί του. Εκείνη δεν θυμάται τίποτα απολύτως.

Πέρσι στο Μάριενμπαντ - εικόνα 1

Είμαστε και πάλι μπροστά σε μια ταινία μνήμης (και λήθης), γι’ αυτό και η αφηγηματική της ανακολουθία αποτελεί αισθητική επιλογή επιβεβλημένη από το ίδιο το περιεχόμενο. Αλλά αν στη «Χιροσίμα…» οι χαρακτήρες αποτελούν ταυτόχρονα φορείς πολιτισμικής και ιστορικής κληρονομιάς, στο «…Μάριενμπαντ» η μνήμη δεν υποκινεί απλώς τη μυθοπλασία, μα αποτελεί τον αληθινό πρωταγωνιστή της. Μαγικά, περίτεχνα και υπνωτιστικά γίνεται η ίδια η πραγματικότητα, καταργώντας τα όρια αντικειμενικού και βιωμένου χρόνου, αποδεικτικής και ονειρικής λογικής. Εικόνες που μιλούν κατευθείαν στο υποσυνείδητο και κινηματογραφικές αλήθειες που δεν περιγράφουν ούτε εξηγούν οδηγούν στον «άλλο κόσμο που υπάρχει στο εσωτερικό αυτού του κόσμου». Ενός σύμπαντος τέλειας γεωμετρικής ισορροπίας και εικαστικής μεγαλοπρέπειας, γοητευτικού και απόμακρου, οικείου και δαιδαλώδους.
Το μέλλον του σινεμά ξεκίνησε από εδώ.

Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ. Πρωταγωνιστούν: Ντελφίγκ Σερίγκ, Τζόρτζιο Αλμπερτάτζι, Σασά Πιτοέφ, Φρανσουά Μπερτράν. Α/Μ. Γαλλία. 1961. Διάρκεια: 94΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS.

Περισσότερες πληροφορίες

Πέρσι στο Μάριενμπαντ

L' Annee Derniere a Marienband
5
  • Σινεφίλ
  • 1960
  • Διάρκεια: 94 '
  • Αλέν Ρενέ

Σε ένα άδειο πολυτελές ξενοδοχείο ένας άντρας προσπαθεί να θυμίσει σε μια παντρεμένη γυναίκα την ερωτική ιστορία που είχαν την προηγούμενη χρονιά στο Μάριενμπαντ και να την πείσει να φύγει μαζί του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Και στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα η ελληνική ταινία "Pirateland"

Η μικρού μήκους του Σταύρου Πετρόπουλου συνεχίζει τη διεθνή πορεία της σε κορυφαίες κινηματογραφικές διοργανώσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
24/04/2025

Οι 5 καλύτεροι ρόλοι του Μπεν Άφλεκ

Ανατρέχουμε στις καλύτερες ερμηνείες του οσκαρικού χολιγουντιανού σταρ.

Οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 24 Απριλίου.

Οι προβολές σε φιλμ 35mm του αφιερώματος στα "Φαντάσματα" του ελληνικού σινεμά

Ειδικές συνθήκες θέασης για επιλεγμένες εμβληματικές ταινίες που δεν πρέπει να χάσουν οι σινεφίλ.

Το Παρίσι του Σουλεϋμάν

Πλήθος φεστιβαλικών και ακαδημαϊκών διακρίσεων για ένα καταιγιστικών ρυθμών κοινωνικό θρίλερ, το οποίο μετατρέπει δεξιοτεχνικά ένα μεταναστευτικό δράμα σε συναρπαστική αστική οδύσσεια. | Powered by Uber.

Ο Λογιστής 2

Σίκουελ ενός χολιγουντιανής συνταγής action thriller, το οποίο προσπαθεί μάταια να την υπονομεύσει με αδέξιες χιουμοριστικές πινελιές και εκβιαστικά super cool χαρακτήρες. | Powered by Uber.

Baby

Φεστιβαλικά βραβεία για ένα αιχμηρό και δυναμικό δράμα επιβίωσης, το οποίο πλαισιώνει ένα συναισθηματικά γλυκόπικρο love story. | Powered by Uber. | Powered by Uber.