Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του

2

Οσκαρική υποψηφιότητα διεθνούς ταινίας για μια ευρηματική, πολλά υποσχόμενη ιδέα, της οποίας το κινηματογραφικό ενδιαφέρον χάνεται μέσα σε ένα κοινότοπο σενάριο.

Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του

Η ιστορία της δεύτερης μυθοπλαστικής ταινίας της Τυνήσιας Κάουτερ Μπέν Χάνια, της οποίας το «Beauty and the Dogs» (2017) είχε κάνει πρεμιέρα στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Κανών, εμπνέεται από αληθινά γεγονότα. Κι όμως, είναι δύσκολο να πιστέψεις πως υπήρξε άνθρωπος, συγκεκριμένα ο Βέλγος εικαστικός Βιμ Ντελβόι, που έκανε το δέρμα και το σώμα ενός συνανθρώπου του έργο τέχνης (το «Tim» του 2007) και το πούλησε σ’ ένα συλλέκτη.

Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και επί της οθόνης με τον Τζέφρι Γκόντφροϊ, αντισυμβατικό καλλιτέχνη ο οποίος προτείνει στον Σύριο πρόσφυγα Σαμ Αλί μια αλλόκοτη συμφωνία. Να του πουλήσει την πλάτη του για το ένα τρίτο της αξίας της ως ζωντανό πίνακα (λογικά πάνω από ένα εκατομμύριο δολάρια). Εκείνος θα χαράξει πάνω της ένα τατουάζ με τη βίζα εισόδου στις χώρες της συνθήκης Σέγκεν, ενώ ο Αλί θα είναι υποχρεωμένος για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να την επιδεικνύει σε μια σειρά από εκθέσεις και πλειστηριασμούς. Ο κόσμος των εικαστικών αναστατώνεται, συλλέκτες ενθουσιάζονται και οι ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεσηκώνονται.

Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του - εικόνα 1

Τα ζητήματα τα οποία εγείρονται είναι φλέγοντα όσο και προφανή· αφορούν τη μετανάστευση και την ταξική εκμετάλλευσή της, την ανθρωπιστική και πολιτική διάσταση της τέχνης, τις ηθικές δεσμεύσεις του καλλιτέχνη και την εμπορευματοποίηση κάθε ιδανικού, ιδέας και πρόθεσης. Η Μπεν Χάνια τα φέρνει σε πρώτο πλάνο και τα συμπλέκει με μια κοινότοπη, φτηνά μελοδραματική ερωτική ιστορία (ο Αλί τα κάνει όλα για να βρίσκεται κοντά στην αγαπημένη του, η οποία παντρεύτηκε «με το ζόρι» έναν πλούσιο), η οποία συμπαρασύρει στη συναισθηματική, χολιγουντιανής κοπής αφέλειά της όλες τις ενδιαφέρουσες θεματικές.

Από τον συριακό εμφύλιο ως τον πλήρη καλλιτεχνικό αμοραλισμό, με τις καλές προθέσεις να αποδεικνύονται τελικά ισχυρότερο όπλο από κάθε πολιτικοοικοικονομική εξουσία. Η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου δεν θα μπορούσε να συμφωνήσει περισσότερο, χαρίζοντάς της μια οσκαρική υποψηφιότητα διεθνούς ταινίας.

Τυνησία, Γαλλία. 2020. Διάρκεια: 104΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του

L' Homme Qui a Vendu Sa Peau / The Man Who Sold His Skin
2
  • Δραματική
  • 2020
  • Διάρκεια: 104 '
  • Κάουτερ Μπεν Χάνια

Ένας Σύριος πρόσφυγας αποφασίζει να πουλήσει το σώμα του σ’ έναν αντισυμβατικό καλλιτέχνη, ο οποίος θα το χρησιμοποιήσει ως ζωντανό έκθεμα. Ο κόσμος των εικαστικών αναστατώνεται, συλλέκτες ενθουσιάζονται και οι ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεσηκώνονται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.