Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

4

Η τελευταία ταινία του Μπουνιουέλ είναι μια γνήσια σουρεαλιστική σάτιρα της (ευνουχιστικής) αστικής ηθικής, γεμάτης με τη βέβηλη αυθάδεια και την κινηματογραφική πρωτοτυπία ενός αδιόρθωτου σκανδαλιάρη.

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

Αν και είχε μεταφερθεί προηγουμένως στην οθόνη από πρωτοκλασάτους σκηνοθέτες, ανάμεσά τους οι Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ και Ζιλιέν Ντιβιβιέ, το διάσημο ερωτικό μυθιστόρημα «Η γυναίκα και το νευρόσπαστο» του Πιέρ Λουίς έπρεπε να πέσει στα χέρια του Λουίς Μπουνιουέλ και του συνσεναριογράφου του Ζαν – Κλοντ Καριέρ για να αναδείξει όλες τις πολύπλευρες διαστάσεις του. Η ελεύθερη διασκευή τους το εντάσσει μάλιστα αρμονικότατα μέσα στη μπουνιουελική προβληματική, η οποία παραμένει σταθερά… αδιόρθωτα σουρεαλιστική. Έτσι, μια σειρά από ακατανόητα περιστατικά εισβάλλουν διαρκώς στην κινηματογραφική ζωή του Ματιέ, ενός πλούσιου, καθωσπρέπει μεσήλικα ο οποίος διηγείται στους συνταξιδιώτες ενός τρένου την ιστορία της ερωτικής εμμονής του με μια όμορφη νεαρή γυναίκα.

Το ότι την Κοντσίτα, το αθώο και ταυτόχρονα προκλητικό «σκοτεινό αντικείμενο του πόθου» του, την ερμηνεύουν δυο διαφορετικές ηθοποιοί είναι μόνο μία από τις ανεξήγητες μπουνιουελικές παρεμβολές σε μια πλοκή γεμάτη ανορθολογικές ρωγμές. Νάνοι ψυχαναλυτές, τρομοκρατικές ενέργειες από την «Επαναστατική Ομάδα του Νηπίου Ιησού» και τυχαίοι συνταξιδιώτες που όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους θολώνουν τα όρια μεταξύ πραγματικότητας, ονείρου, δράματος και φάρσας, πλήττοντας την (ευνουχιστική) αστική ηθική και την κτητική, φαλλοκρατική αντρική νοοτροπία.

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου - εικόνα 1

Έννοιες δεμένες με την εξουσία, αλλά ανίκανες να κατανοήσουν τη θηλυκή φύση και να γνωρίσουν την ερωτική ολοκλήρωση (η Κοντσίτα αρνείται πεισματικά να δοθεί στον Ματιέ), μετατρέποντας τον ευκατάστατο μεγαλοαστό σε μια αρσενική Σεβερίν – τη στερημένη ηρωίδα τής «Ωραίας της Ημέρας», η οποία καταφεύγει στις «αμαρτωλές» / απελευθερωτικές φαντασιώσεις της. Με σκανδαλιάρικη, σαρκαστική ευχαρίστηση, ο Ισπανός αιρετικός διασκεδάζει αφάνταστα μαζί του, αρνούμενος μέχρι τέλους να συμβιβαστεί με τις κοινωνικές νόρμες και τους ακαδημαϊκούς αφηγηματικούς κανόνες.

Γαλλία, Ισπανία. 1977. Διάρκεια: 103΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

Cet Obscur Objet du Desir
4
  • Σινεφίλ
  • 1977
  • Διάρκεια: 100 '
  • Λουίς Μπουνιουέλ

Ένας πλούσιος, ηλικιωμένος αστός διηγείται στους συνταξιδιώτες ενός τρένου την ιστορία της ερωτικής του εμμονής με μια όμορφη νεαρή γυναίκα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.