Η Ομορφιά της Ύπαρξης

3,5

Ο Σουηδός δημιουργός ανατρέχει και πάλι στο μοναδικό στιλιζάρισμά του και αναδεικνύει την απρόοπτη γοητεία του υπαρξιακού άγχους, ακονίζει το μαύρο χιούμορ του, ενώ αφήνει χώρο να παρεισφρήσει διακριτικά η θαλπωρή που σώζει την ανθρωπότητα στους κυνικούς καιρούς που διανύουμε.

Η Ομορφιά της Ύπαρξης

Σε ένα σύμπαν άχρονο όπου οι εποχές είναι ρευστές και η ανθρωπότητα μοιάζει να έχει απολέσει τη θέρμη της, ο Ρόι Άντερσον αναζητά την αφανή γοητεία της υπαρξιακής ανησυχίας που εισβάλλει στη ρουτίνα, κερδίζοντας με την καινούργια του ταινία βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βενετίας. Διαδοχικές αυτοτελείς βινιέτες με κοινή συνισταμένη την έννοια της θνητότητας απεικονίζονται με το μοναδικό στιλ του Σουηδού auteur, ο οποίος στήνει την κάμερά του σαν καβαλέτο και τα πλάνα του μοιάζουν με tableaux vivants σε ψυχρές, γκρίζες αποχρώσεις.

Μπορεί ν’ ακούγεται σαν μια επανάληψη γνώριμων μοτίβων της φιλμογραφίας του, τα οποία τελειοποίησε στην «ανθρώπινη τριλογία» του και ειδικά στο «Ένα Περιστέρι Έκατσε σε Ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο την Ύπαρξή του» (2014), ο 77χρονος Σουηδός όμως καταφέρνει να διευρύνει τη δημιουργική παλέτα του. Όλες οι ιστορίες της ταινίας εκκινούν από μια απόρριψη, είτε συμβολική όπως στην πρώτη που τοποθετείται τον Σεπτέμβριο, όταν η αισιοδοξία του καλοκαιριού έχει εξανεμιστεί και η ελπίδα σιγοσβήνει, είτε κυριολεκτική, όπως σε αυτήν με πρωταγωνιστή έναν ιερέα ο οποίος έχει χάσει την πίστη του και παλεύει να την ξαναβρεί με τη βοήθεια ενός ψυχολόγου.

Η Ομορφιά της Ύπαρξης - εικόνα 1

Ο Άντερσον συνδυάζει το ξάφνιασμα του απροσδόκητου με το μαύρο χιούμορ του παράλογου, την ώρα που σε κάθε βινιέτα εντείνεται το αίσθημα της δυσβάσταχτης ήττας. Ο σκηνοθέτης, όμως, δεν βρίσκει καταφύγιο στο πεσιμισμό, όπως οι ζωγράφοι του Νέου Αντικειμενισμού από τους οποίους επηρεάζεται. Σε μια από τις πιο λυρικές συλλήψεις του εμφανίζει ένα σφιχταγκαλιασμένο αιωρούμενο ζευγάρι για να συμβολίσει το μοναδικό πράγμα που τελικά έχει σημασία: τη συνεύρεση, τη συντροφικότητα, τη ζωή δηλαδή του ενός μέσα από τον άλλο.

Σουηδία, Γερμανία, Νορβηγία. 2019. Διάρκεια: 78΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Ομορφιά της Ύπαρξης

Om det Oändliga / About Endlessness
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2019
  • Διάρκεια: 78 '
  • Ρόι Άντερσον

Μια συρραφή αυτοτελών ιστοριών σε διαφορετικές εποχές με κοινή θεματική τη θνητότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.