Μαύρα Χριστούγεννα

1,5

Μια αρχικά ενδιαφέρουσα προσέγγιση στην ομότιτλη ταινία του 1974, η οποία όμως αγγίζει επιφανειακά τα επίκαιρα θέματά της.

Μαύρα Χριστούγεννα

Το 1974 ο Ρομπ Κλαρκ («Porky's», «Dead of Night») σκαρφίστηκε ένα «γιορτινό» slasher που έμελλε αθόρυβα να κάνει τομή στο είδος, επηρεάζοντας σκηνοθέτες όπως ο Τζον Κάρπεντερ (στο «Halloween») κι αποκτώντας προοδευτικά cult διαστάσεις. Ο λόγος για το «Black Christmas», την ταινία τρόμου που τοποθετεί στη θέση του θύματος μια παρέα φοιτητριών - μελών αδελφότητας και στη θέση του θύτη έναν μυστηριώδη άντρα, ο οποίος κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών ξεκινά διαδοχικά να τις δολοφονεί.

Περισσότερο εγκεφαλικό και λιγότερο gore, το φιλμ του Κλαρκ κερδίζει τις εντυπώσεις σε σημειολογικό και δραματουργικό επίπεδο. Οι ηρωίδες του είναι πλήρως ανεξάρτητες, άνετες με τη σεξουαλικότητά τους και τόσο κυρίαρχες ώστε αφοπλίζουν τους άντρες γύρω τους. Για αυτό και ο υστερικός δολοφόνος τις εκδικείται, με το αιματηρό έργο του να μετατρέπεται σε μια βίαιη μεταφορά για τη μάχη των φύλων, η οποία αποκαλύπτει τη βαθιά ριζωμένη τοξικότητα των αντρών. Την ίδια στιγμή, ο Κλαρκ με μια αφηγηματικά εύστροφη σκηνοθεσία αποκρύπτει πού πραγματικά βρίσκεται ο ένοχος, την ώρα που απεικονίζεται διαρκώς στη μεγάλη οθόνη. Ακόμα, θίγεται γλαφυρά η εγκληματική δυσπιστία με την οποία οι αστυνομικοί αντιμετωπίζουν τα θύματα - ηρωίδες, όταν εκείνες προσπαθούν να καταγγείλουν όσα τους έχουν συμβεί.

Μαύρα Χριστούγεννα - εικόνα 1

Τέσσερις και πλέον δεκαετίες αργότερα, στην εποχή του #MeToo, τα μηνύματα του «Black Christmas» αντηχούν ακόμα πιο εκκωφαντικά και επιτακτικά από τα '70s, προσφέροντας την ιδανική ευκαιρία στις Σοφία Τακάλ και Έιπριλ Γουλφ (σενάριο) να αναβιώσουν ένα μάλλον ξεχασμένο αλλά απολύτως επίκαιρο φιλμ. Στη σύγχρονη διασκευή διατηρείται αναλλοίωτο το σεναριακό πλαίσιο του πρωτότυπου, με τη διαφορά πως η κεντρική ηρωίδα είναι θύμα βιασμού (Ίμογκεν Πουτς), μαζί με τις φίλες - «αδερφές» της υιοθετούν μια αδιαπραγμάτευτη αντισεξιστική συμπεριφορά και προστατεύουν η μία την άλλη με κάθε κόστος. Στον αντίποδα, οι άντρες απεικονίζονται ως διαρκής εν δυνάμει κίνδυνος, καθώς νιώθουν πως απειλούνται από το δυναμισμό των συμφοιτητριών και εν δυνάμει «λείας» τους, οι οποίες τούς στερούν τον ανδρισμό τον οποίο καλούνται να «προστατεύσουν».

Σε πρώτο επίπεδο οι Τακάλ και Γουλφ πετυχαίνουν να εκμοντερνίσουν εύστοχα την ταινία του '74, όμως από ένα σημείο και μετά οι διαδοχικές αδεξιότητες παίρνουν τα ηνία του «Black Christmas». Η ηρωίδα που ενσαρκώνει η Πουτς καλείται να αντιμετωπίσει θαρραλέα και στα ίσια το βιαστή της ώστε να ξεπεράσει το οδυνηρό τραύμα της, όμως εξαρχής αντιμετωπίζεται αποκλειστικά ως θύμα. Είναι φτωχή η εξέλιξη του χαρακτήρα της, ενώ όλοι συνολικά αναπτύσσονται ελάχιστα στην ταινία, όντας γραμμένοι σε συμφωνία με πλείστα στερεότυπα. Όσα σχόλια πάνω στο φύλο και στην πατριαρχία αφήνει οργανικά να αναδυθούν μέσα από την αφήγηση ο Κλαρκ, εδώ εκφέρονται βαρύγδουπα και χοντροκομμένα, αγγίζοντας μονάχα την επιφάνεια των ζητημάτων που θίγουν. Αποκορύφωμα η αποκάλυψη της πραγματικής ταυτότητας του δολοφόνου, η οποία οδηγεί στο ξέσπασμα ενός... έμφυλου «frat war», ενώ μια εντελώς ξεκούδουνη ανατροπή θέλει το μισογυνισμό των αντρών να συνδέεται με τη μαύρη μαγεία(!). Η αχρείαστα ανόητη τροπή της πλοκής σαμποτάρει τις αρχικές ειλικρινείς προθέσεις της Τακάλ, στερώντας τις πιθανότητες στην ταινία της να γίνει ένα άξιο ριμέικ.

Νέα Ζηλανδία, ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 98'. Διανομή: TULIP ENTERTAINMENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαύρα Χριστούγεννα

Black Christmas
1,5
  • Τρόμου
  • 2019
  • Διάρκεια: 92 '
  • Σοφία Τακάλ

Λίγο πριν τα Χριστούγεννα μια παρέα φοιτητριών και μελών της ίδιας αδελφότητας δέχεται επίθεση από ένα μυστηριώδη μανιακό δολοφόνο, τον οποίο αποφασίζουν να σταματήσουν με κάθε κόστος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.