Η ελληνική ρελάνς του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ο Γιάγκος Αντίοχος μιλά για το κερδισμένο στοίχημα της επετειακής εξηκοστής διοργάνωσης.

Η ελληνική ρελάνς του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ηταν η δέκατη τρίτη συνεχής χρονιά που βρέθηκα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και, πιστέψτε με, δεν ήταν καθόλου γρουσούζικη... Για την ακρίβεια, ήταν από τις καλύτερες διοργανώσεις που έχω παρακολουθήσει. Αυτό δεν έχει να κάνει τόσο με το επίπεδο των ταινιών. Και θα εξηγήσω ακριβώς τι εννοώ.

Όταν ο Ορέστης Ανδρεαδάκης και η Ελίζ Ζαλαντό ανέλαβαν το 2016 τη διοίκηση του φεστιβάλ, αρκετοί σκηνοθέτες δεν έβρισκαν το λόγο να κάνουν την πρεμιέρα της ταινίας τους στη συμπρωτεύουσα. Κι αυτό επειδή ο προηγούμενος διευθυντής του οργανισμού Δημήτρης Εϊπίδης δεν είχε καταφέρει να αντικαταστήσει το κενό κινήτρων που άφησε πίσω της η κατάργηση των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Το δίδυμο Ανδρεαδάκης - Ζαλαντό αντιλήφθηκε από νωρίς ότι το ελληνικό σινεμά είναι η καρδιά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Διότι όσες καλές ξένες ταινίες και να βρεις για να εντάξεις στο Διεθνές Διαγωνιστικό σου, δύσκολα μπορείς να ανταγωνιστείς τις Κάνες, τη Βενετία και το Βερολίνο ή ακόμη και τη δεύτερη φεστιβαλική ταχύτητα, το Λοκάρνο, το Σαν Σεμπαστιάν και το Κάρλοβι Βάρι.

Η ελληνική ρελάνς του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - εικόνα 1
«Winona» του Αλέξανδρου Βούλγαρη

Αυτό που μπορεί να δώσει στη διοργάνωση παλμό, ένταση και να λύσει μια και καλή κάθε υπαρξιακό της αδιέξοδο είναι το ελληνικό σινεμά, με το οποίο έχει άρρηκτη, διαχρονική σχέση. Φέτος, λοιπόν, σύσσωμη η κινηματογραφική κοινότητα της χώρας έδωσε το «παρών» στην επετειακή 60ή διοργάνωση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Και αυτό δεν μπορεί παρά να πιστωθεί στη διοίκηση. Μόλις σε τρία χρόνια κατάφερε με στοχευμένες παρεμβάσεις –από νέα βραβεία και ορθές συστάσεις επιτροπών μέχρι καινούργιες επικοινωνιακές πρακτικές και αναβάθμιση της αγοράς– να κάνει τη Θεσσαλονίκη και πάλι επίκεντρο της εγχώριας παραγωγής.

Βέβαια, η φετινή διοργάνωση είχε την τύχη να συμπέσει με τη νέα αρχή που έγινε στην Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, η οποία έχει πλέον καινούργιο διοικητικό συμβούλιο που προσπαθεί με σωστές κινήσεις διεύρυνσης και ανοίγματος στην κοινότητα να δώσει τέλος στην εσωστρέφεια που την ταλαιπωρούσε το τελευταίο διάστημα.

Η ελληνική ρελάνς του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - εικόνα 2
«Πολιορκία στην Οδό Λιπέρτη» του Σταύρου Παμπαλλή

Κάπως έτσι, για έντεκα ημέρες στη Θεσσαλονίκη (31/10-10/11) ζήσαμε ένα κλίμα ευφορίας κι αισιοδοξίας στον κινηματογραφικό χώρο, μέσα αλλά κι έξω από τις αίθουσες. Σκηνοθέτες, ηθοποιοί, παραγωγοί, τεχνικοί και κριτικοί κινηματογράφου αντάλλασσαν απόψεις και μιλούσαν με πάθος για την εγχώρια δημιουργία στις Αποθήκες και στο φεστιβαλικό στέκι του «Eden», βροντοφωνάζοντας ότι «το ελληνικό σινεμά είναι εδώ, ενωμένο, δυνατό» – για να δανειστούμε από τη συνθηματολογία των ’80s. Αυτό το κλίμα αισιοδοξίας κρατάμε, λοιπόν, πάνω και από την επιεικώς μέτρια φετινή παραγωγή. Διότι είναι σίγουρο ότι αυτή η υγιής νοοτροπία θα φέρει και καλύτερα κινηματογραφικά αποτελέσματα λίαν συντόμως.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.