La Dolce Vita

5

Χρυσός Φοίνικας και Όσκαρ κουστουμιών για μια ταινία-σταθμός του μοντέρνου σινεμά και αναπόσπαστο κομμάτι πλέον της ποπ κουλτούρας.

La Dolce Vita

Eξι δεκαετίες μετά την πρεμιέρα της η καλύτερη ταινία (μαζί με το «8 1/2») του Φεντερίκο Φελίνι εντυπωσιάζει ακόμη με περισσότερους από έναν τρόπους. Πρώτα έρχεται ο εικονοπλαστικός, με τα εντυπωσιακά πλάνα της νυχτερινής Ρώμης να αναδεικνύουν την «τέλεια ομορφιά» της Αιώνιας Πόλης, εικόνες που λειτουργούν αντιστικτικά με την εφήμερη λάμψη της γλυκιάς ζωής τής παρακμιακής αριστοκρατίας της. Αθάνατες είναι επίσης οι σκηνές του «ιπτάμενου Ιησού» της αρχής, με το ελικόπτερο να μεταφέρει ένα άγαλμα του σωτήρος με ανοιχτά χέρια πάνω από την ιταλική πρωτεύουσα, αλλά και το «μπάνιο» της Ανίτα Έκμπεργκ στη Φοντάνα ντι Τρέβι.

Ακολουθούν οι αφηγηματικές εκπλήξεις, καθώς ο Φελίνι αφήνει πίσω του οριστικά τον νεορεαλισμό (αμέσως προηγούμενη ταινία του ήταν οι «Νύχτες της Καμπίρια») και προτείνει ένα σινεμά με ψηφιδωτή και αποσπασματική δομή, απελευθερωμένη από τα δεσμά της ακαδημαϊκής σεναριογραφίας και ανοικτή στα σχόλια του σκηνοθέτη. Κινηματογραφικές καινοτομίες οι οποίες, μαζί με αυτές της νουβέλ βαγκ και του Μικελάντζελο Αντονιόνι (η «Περιπέτειά» του προβλήθηκε στο ίδιο Φεστιβάλ Κανών, με την «Dolce Vita» να κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα), διαμόρφωσαν ολόκληρο το μοντέρνο σινεμά.

La Dolce Vita - εικόνα 1

Τέλος, η προφητική ικανότητα της ταινίας να αποτυπώσει τόσο νωρίς και με τέτοια βιτριολική κομψότητα την αβάσταχτη, ρηχή και ψευτο-ελευθεριάζουσα γοητεία της μπουρζουαζίας είναι σοκαριστική. Ο δημοσιογράφος Μαρτσέλο Ρουμπίνι, ξεναγός μας στο πολύβουο σύμπαν τής (πάντα νυχτερινής) Βία Βένετο, είναι ένας άνθρωπος του 21ου αιώνα και η πολυτελής καθημερινότητά του το εφιαλτικό φρέσκο μιας κοινωνικής πραγματικότητας χωρίς ηθική πυξίδα, αληθινά πάθη και αξίες.

Ο Φελίνι απεικονίζει με εφιαλτικά σαγηνευτικό τρόπο το πώς η σύγχρονη ζωή έχει μετατραπεί σε ένα λαμπερό μα κούφιο θέαμα, με την ταινία του να δημιουργεί μέγα σκάνδαλο όταν προβλήθηκε, καθώς το Βατικανό την αποκήρυξε και βουλευτές ζήτησαν να απαγορευτεί. Γνώρισε όμως παγκόσμια επιτυχία (Όσκαρ κουστουμιών συνολικά από τέσσερις υποψηφιότητες) κι έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας, με τους όρους «ντόλτσε βίτα» και «παπαράτσι» να περνούν στο καθημερινό λεξιλόγιο.

Α/Μ. Ιταλία, Γαλλία. 1960. Διάρκεια: 174΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Γλυκιά Ζωή

La Dolce Vita
5
  • Σινεφίλ
  • 1960
  • Διάρκεια: 174 '
  • Φεντερίκο Φελίνι

Στιγμές από τη ζωή ενός δημοσιογράφου και υπεύθυνου Τύπου κινηματογραφικής εταιρείας, ο οποίος αναλαμβάνει την ξενάγηση μιας διεθνούς σταρ, ενώ παράλληλα συμμετέχει σε πάρτι της υψηλής κοινωνίας της Ρώμης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.