Ο Έκπτωτος

3,5

Καθαρόαιμο πολιτικό θρίλερ αφιλτράριστου ρεαλισμού με κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, γερές δόσεις εθιστικού σασπένς κι ένα αποστομωτικό τέλος, το οποίο κέρδισε 7 Βραβεία Γκόγια.

Ο Έκπτωτος

Δεινός διαχειριστής του σασπένς και λάτρης του σινεμά των ειδών, ο Ισπανός Ροδρίχο Σορογκογέν βάζει την υπογραφή του σε ένα αγωνιώδες θρίλερ αφιλτράριστου ρεαλισμού που απέσπασε συνολικά 7 Βραβεία Γκόγια. Όπως και στην προηγούμενη ταινία του, το ατμοσφαιρικό «Κανείς δεν Μπορεί να μας Σώσει», ο Μαδριλένος σκηνοθέτης ευθυγραμμίζεται με την τάση του μοντέρνου ισπανικού σινεμά που θέλει τα θρίλερ να δίνουν έμφαση στο μυστήριο, στις ασφυκτικές καταστάσεις και τις έμμεσες πολιτικές αναφορές.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα του είδους αποτελούν το υποβλητικό «Μικρό Νησί» (Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ) και το καταιγιστικό «Η Οργή ενός Υπομονετικού Ανθρώπου» (Ραούλ Αρεβάλο), αμφότερα με πρωταγωνιστή των Αντόνιο ντε λα Τόρε. Και αν η έννοια της εξουσίας βρισκόταν στο φόντο των ταινιών του Σορογκογέν μέχρι τώρα, εδώ έχει τον πρώτο λόγο, σε ένα ωμό πολιτικό θρίλερ με καύσιμο την απόγνωση.

Ο Έκπτωτος - εικόνα 1

Στην πρώτη σκηνή όλα κυλούν ειδυλλιακά, με μέλη του κυβερνώντος κόμματος (δεν κατονομάζεται) να απολαμβάνουν το γεύμα τους σε ένα πολυτελές εστιατόριο. Πρόκειται για μια ομάδα πρωτοκλασάτων στελεχών που έχουν στήσει μια κομπίνα διασπάθισης δημόσιου χρήματος, στην οποία συμμετέχει κι ένας περιφερειακός γραμματέας που προορίζεται για την ηγεσία της παράταξης. Η παράνομη δραστηριότητά τους θα λάβει απότομα τέλος, όταν ένα μέλος της ομάδας συλληφθεί και οι αποκαλύψεις σφίξουν τον κλοιό γύρω από τον ισχυρό γραμματέα, ο οποίος μάχεται ενάντια στο χρόνο για να αποφύγει τον πολιτικό αφανισμό.

Η υπόθεση θυμίζει έντονα το σκάνδαλο που έριξε την κυβέρνηση του πρώην πρωθυπουργού της Ισπανίας Μαριάνο Ραχόι και μέσω αυτής ο Σορογκογέν τοποθετεί την ασυδοσία στο επίκεντρο της κρίσης των σύγχρονων δημοκρατιών. Αποφεύγει συνειδητά να χρωματίσει πολιτικά τους χαρακτήρες, μια τολμηρή επιλογή που υπαινίσσεται το τέλος των ιδεολογιών και θέλει τη ροπή προς τη δια­φθορά να είναι σύμφυτη με την εξουσία. Διότι μπορεί ο άνθρωπος να είναι ένα ον πολιτικό, πρωτίστως όμως είναι ένα ον με συμφέροντα, τα οποία τροφοδοτούν ένα ολόκληρο σύστημα. Έτσι τα πολιτικά «πιστεύω» αποτελούν απλώς το παραπέτασμα των προσωπικών επιδιώξεων, ενώ η όποια έννοια ηθικής καταντά στην πράξη (πολιτική) φάρσα.

Ο Έκπτωτος - εικόνα 2

Όταν λοιπόν χάνεται η πίστη στις αξίες, αυτό που μένει είναι ένας αμείλικτος και βρόμικος πόλεμος για (προσωπική) επιβίωση, όπως συνειδητοποιεί και ο χαρακτήρας του Αντόνιο ντε λα Τόρε, ο οποίος δίνει ακόμη μία αποθεωτική ερμηνεία. Ο Σορογκογέν κρατάει αποστάσεις από τις (πολιτικές) μεγαλοστομίες κι επικεντρώνεται σε αυτό που ξέρει καλύτερα, την προσφορά γερών δόσεων αγνής, εθιστικής αγωνίας. Οι χειρουργικής ακρίβειας αυξομειώσεις του ρυθμού κορυφώνουν το σασπένς μέχρι το εντελώς απροσδόκητο φινάλε, μια εν μέρει εκβιαστική κατακλείδα, που όμως κόβει την ανάσα.

Ισπανία. 2018. Διάρκεια: 132΄. Διανομή: ROSEBUD.21/SEVEN.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Έκπτωτος

El Reino
3
  • Πολιτικό Θρίλερ
  • 2018
  • Διάρκεια: 132 '
  • Ροδρίχο Σορογκογιέν

Ένα ανερχόμενο στέλεχος του κυβερνώντος κόμματος παλεύει να σώσει την καριέρα του όταν εμπλέκεται σε σκάνδαλο διαφθοράς, το οποίο τον απειλεί με πολιτικό αφανισμό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/11/2024

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.

Ξύπνα

Θρίλερ τρόμου στημένο πάνω σε μια απλοϊκή συνθήκη κλειστοφοβικής καταδίωξης, η οποία έχει το (τυποποιημένο) σασπένς της, καμιά όμως αίσθηση στοιχειώδους ρεαλισμού ή ελάχιστης πρωτοτυπίας.

Εν Εσόπτρω - Ο Παπα-Σταμάτης και ο Σταμάτης

Απλή και "καθαρή", τηλεοπτικής κοπής καταγραφή των πολύ ενδιαφερόντων ιδεών ενός ταπεινού διανοούμενου πάνω στην ιστορία της εικόνας και την πολλαπλή έννοια της αναπαράστασης.