Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες

3

Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών στη Θεσσαλονίκη για την ανθρωποκεντρική, συγκινητική όσο και διασκεδαστική κινηματογραφική «σύνδεση» του Χριστόφορου Κολόμβου με τον Ρίχαρντ Βάγκνερ και την νεοελληνική πραγματικότητα.

Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες

Τι σχέση μπορεί να έχουν ο Χριστόφορος Κολόμβος, ο Ρίχαρντ Βάγκνερ και οι ελληνικές ντομάτες; Η πεπειραμένη ντοκιμαντερίστρια Μαριάννα Οικονόμου («Food for Love», «Ο πιο Μακρύς Δρόμος») ταξιδεύει ως τον θεσσαλικό κάμπο και την Ηλιάδα Καρδίτσας για να μας την αποκαλύψει, μέσα από ένα απολαυστικό ντοκιμαντέρ το οποίο συμμετείχε στο φεστιβάλ Βερολίνου και απέσπασε το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (Fipresci) στην Θεσσαλονίκη.

Η ιστορία του ξεκινά όταν ο Αλέξανδρος Γκουσιάρης, ο ξάδελφός του και πέντε γυναίκες του χωριού Ηλιάς αποφασίζουν να καλλιεργήσουν βιολογικές ντομάτες. Χρησιμοποιώντας παλιό σπόρο και όχι κάποια από τις μεταλλαγμένες ποικιλίες, φυτεύουν τα χωράφια τους με τον νόστιμο καρπό τον οποίο πρωτοέφερε από την άλλη άκρη του Ατλαντικού στην Ευρώπη ο Κολόμβος πριν μισή χιλιετία, συνοδεύοντας την ωρίμανσή του με κλασική μουσική, αλλά και δημοτικά τραγούδια! Η συγκομιδή δεν διατίθεται ως φρέσκο προϊόν στην εγχώρια αγορά, αλλά συσκευάζεται πρωτότυπα, ως σάλτσα ή ως γεμιστή ντομάτα, και εξάγεται ανά τον κόσμο – από την Γερμανία και τις ΗΠΑ ως το Χονγκ Κονγκ. Το κόστος παρασκευής, όμως, είναι υψηλό και το παιχνίδι της διεθνούς αγοράς έχει τους δικούς του κανόνες.

Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες - εικόνα 1

Εστιάζοντας στα πρόσωπα, τα οποία καθοδηγούν με τις πράξεις, τις απόψεις και τις φιλοδοξίες τους την εύρυθμη αφήγηση, η ανθρωποκεντρική ματιά της Οικονόμου περιγράφει καλειδοσκοπικά μια συγκινητική νεοελληνική πραγματικότητα. Αυτή της ερημωμένης επαρχίας η οποία απογοητεύεται, αλλά συνεχίζει να ελπίζει, να κάνει όνειρα και να κατεβάζει ιδέες. Δεμένη με την παράδοση (από τον «αρχαίο» σπόρο ως τη δημοτική μουσική), την οποία οι μοντέρνοι καιροί ζητούν να αφήσει πίσω της, αναζητά τη θέση της σ’ έναν θαυμαστό όσο και ανταγωνιστικό, αντιφατικό –οι αληθινές ντομάτες επιστρέφουν στην «πατρίδα» τους μέσω ενός ελληνικού χωριού– καινούργιο κόσμο. Μπροστά στις… παράλογα ορθολογικές αξίες του (η καταλυτική σημασία αναγραφής της ταυτότητας του προϊόντος), ο παλιός κόσμος αντιπαραθέτει τα ρομαντικά πιστεύω του, τα οποία το υποδειγματικό αυτό ντοκιμαντέρ αναδεικνύει με τον πιο διακριτικό, τρυφερό και ψύχραιμο τρόπο.

Ελλάδα. 2019. Διάρκεια: 72΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2019
  • Διάρκεια: 72 '
  • Μαριάννα Οικονόμου

Σε ένα χωριό της Καρδίτσας δυο ξαδέλφια και πέντε γυναίκες αποφασίζουν να καλλιεργήσουν βιολογικές ντομάτες. Συσκευάζοντάς τις πρωτότυπα, φιλοδοξούν να εξάγουν τα προϊόντα τους σ’ όλο τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.