Ο Πρώτος Άνθρωπος

3

Αληθινή ιστορία, χολιγουντιανή συγκίνηση και στιβαρό θέαμα συνδυάζονται οσκαρικά σε μια ορθογραφημένη δραματική περιπέτεια από τον σκηνοθέτη του «La La Land».

Ο Πρώτος Άνθρωπος

Αληθινή ιστορία, χολιγουντιανή συγκίνηση και στιβαρό θέαμα συνδυάζονται οσκαρικά σε μια ορθογραφημένη δραματική περιπέτεια από τον σκηνοθέτη του «La La Land».

Ο Πρώτος Άνθρωπος - εικόνα 1

Από το συνωμοσιολογικό «Ακρωτήριο Κέννεντυ, Πτήσις: Αιγόκερως 1» («Capricorn One», 1977) μέχρι τα οσκαρικά «Οι Κατάλληλοι Άνθρωποι» (1983) και «Απόλλων 13» (1995), οι χολιγουντιανές εκδοχές για το αμερικανικό διαστημικό πρόγραμμα και το ταξίδι στη Σελήνη είναι τελικά ελάχιστες. Καμιά τους μάλιστα δεν έχει ως ήρωα τον Νιλ Άρμστρονγκ, τον πρώτο άνθρωπο που περπάτησε σε αυτήν. Ίσως γιατί πρόκειται για έναν χαμηλών τόνων μηχανικό και κατόπιν πιλότο δοκιμών, ο οποίος, εκτός από τη σεληνιακή πρωτιά, το δραματικότερο που είχε να προσφέρει ήταν η θρυλική φράση της 21ης Ιουλίου του 1969: «Αυτό είναι ένα μικρό βήμα για έναν άνθρωπο κι ένα μεγάλο άλμα για την ανθρωπότητα».

Ο Πρώτος Άνθρωπος - εικόνα 2

Η βιογραφία του Τζέιμς Χάνσεν «First man: The life of Neil A. Armstrong» όμως έδωσε στον Ντάμιεν Σαζέλ, μέσα από τη σεναριακή διασκευή του Τζος Σίνγκερ (επεισόδια της τηλεοπτικής «Δυτικής Πτέρυγας», «Post: Απαγορευμένα Μυστικά», Όσκαρ για το «Spotlight: Όλα στο Φως»), την δυνατότητα να πλησιάσει τον Άρμστρονγκ με έναν τρόπο άκρως δραματικό και ταιριαστό με τις προηγούμενές του ταινίες. Αν αφαιρέσεις το μελωδικό περιτύλιγμα, τόσο το «Χωρίς Μέτρο» όσο και το «La La Land» αφορούν τις ιστορίες εμμονικών ανθρώπων που, ανικανοποίητοι από την πεζή καθημερινότητα, αναζητούν διέξοδο στο καλλιτεχνικό όνειρο: αυτό ενός ντράμερ της τζαζ ή εκείνο ενός σταρ του Χόλιγουντ.

Ακριβώς ό,τι ψάχνει και ο Άρμστρονγκ του «Πρώτου Ανθρώπου» (ένας ερμηνευτικά ζυγισμένος Ράιαν Γκόσλινγκ) δηλαδή, ο οποίος μετά το θάνατο της μικρής του κόρης από καρκίνο βυθίζεται στην κατάθλιψη. Ο Σαζέλ περιγράφει εύστοχα τον τρόπο με τον οποίο εκείνος «αποσπάται» από την πραγματικότητα γύρω του, ακόμη και αν αυτή αφορά μια ζεστή, ισορροπημένη οικογενειακή κατάσταση, και κοιτάζει το φεγγάρι σαν μια απόδραση από το τραυματικό παρόν. Παραλληλίζοντας την ανάγκη του για φυγή με εκείνη του ανθρώπου να ξεφύγει από τα γήινα δεσμά και να εξερευνήσει το Διάστημα, η ταινία βρίσκει τον τρόπο να δώσει ψυχολογικό βάρος σε μια επιστημονική περιπέτεια και να συνδυάσει συγκίνηση, θέαμα και αληθινά γεγονότα με τον πλέον φιλικό, ορθογραφημένα χολιγουντιανό τρόπο.

Ο Πρώτος Άνθρωπος - εικόνα 3

Επιπλέον, ο ρόλος της Τζάνετ Άρμστρονγκ, συζύγου του Νιλ, την οποία ερμηνεύει δυναμικά η Κλερ Φόι του τηλεοπτικού «The crown», δίνει υπόσταση στο οικογενειακό δράμα (λειτουργικότατη η ιδέα της αντιπαράθεσης γυναικείων, «τετριμμένων» συζητήσεων και αντρικών «κατορθωμάτων»). Η δεξιοτεχνία του Σαζέλ φορτώνει με μετρημένο, καλοδουλεμένο σασπένς τις ριψοκίνδυνες προσπάθειες του Άρμστρονγκ και η προσεγμένη παραγωγή αναπαριστά ρεαλιστικά όλη τη διαδρομή από την ανακοίνωση του διαστημικού προγράμματος Gemini του 1962 μέχρι την εκτόξευση του «Απόλλων 11» και την προσελήνωση του «Αετού». Από το φεγγάρι στα Όσκαρ, μια ταινία δρόμος.

ΗΠΑ. 2018. Διάρκεια: 141΄. Διανομή: TULIP ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Πρώτος Άνθρωπος

First Man
3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 141 '
  • Ντάμιεν Σαζέλ

Συγκλονισμένος από το θάνατο της δίχρονης κόρης του, ο πιλότος Νιλ Άρμστρονγκ αναζητά κίνητρο και κατατάσσεται στην NASA, η οποία το 1962 ανακοινώνει το διαστημικό της πρόγραμμα Gemini.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.