Ισπανοβρετανική παραγωγή, η οποία κέρδισε τα φετινά Γκόγια ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, διασκευάζοντας ακαδημαϊκά ένα παλιομοδίτικο μπεστ σέλερ της Πενέλοπι Φιτζέραλντ.
Γυρισμένο στη Βόρεια Ιρλανδία ως ισπανοβρετανική παραγωγή, το «Βιβλιοπωλείο της Κυρίας Γκριν» διασκευάζει ένα μυθιστόρημα της βραβευμένης με Booker Πενέλοπι Φιτζέραλντ, το οποίο εκτυλίσσεται στην πραγματικότητα στις ακτές της ανατολικής Αγγλίας. Εκεί, στην ήσυχη κωμόπολη του Χάρντμποροου, καταφθάνει το 1959 μια χαμηλών τόνων, μα αποφασιστική γυναίκα. Η Φλόρενς Γκριν είναι χήρα επί 16 χρόνια και αλλάζοντας σελίδα στη ζωή της προχωρά στην αγορά ενός εγκαταλελειμμένου οικήματος με σκοπό να το μετατρέψει σε βιβλιοπωλείο. Μια τολμηρή κίνηση η οποία θα τη βάλει σε οικονομικούς μπελάδες και θα προκαλέσει τα συντηρητικά επαρχιακά ήθη, θα τη φέρει κοντά σε απρόσμενες φιλίες, θα δημιουργήσει όμως και πανίσχυρους εχθρούς.
Ακολουθώντας τη συγκρατημένη σε δραματικές εντάσεις πλοκή του λογοτεχνήματος, η ταινία της σκηνοθετικά απρόσωπης Καταλανής Ιζαμπέλ Κοϊξέτ («Ζωή Χωρίς Εμένα», «Ελεγεία Ενός Έρωτα», «Μαθήματα Οδήγησης») κουβαλά ένα παλιομοδίτικο άρωμα και πατά σε μια τετριμμένη σεναριακή σύνθεση που φέρνει στο νου το «Chocolat» του Λάσε Χάλστρομ: ένα κομφορμιστικό περιβάλλον, ένας καταλύτης αλλαγής νοοτροπιών και συμπεριφοράς – κατά προτίμηση μια αποφασισμένη να διεκδικήσει τα δικαιώματά της γυναίκα (χωρίς συζυγική υποστήριξη), ένας άτεγκτος εκφραστής των παραδοσιακών αρχών, μια παράλληλη ερωτική ιστορία, ένα μικρό παιδί ως παρατηρητής και ένας άνισος, μα συγκινητικός αγώνας με όχημα τη γαστριμαργία, τη λογοτεχνία ή οτιδήποτε μπορεί να φέρει κοντά τους ανθρώπους. Στην περίπτωσή μας αυτό είναι οι εμπνευσμένες σελίδες του Ρέι Μπράντμπερι και του Βλάντιμιρ Ναμπόκοφ, με τη Φιτζέραλντ και τη σεναριακή προσαρμογή της Κοϊξέτ να χειρίζονται ακαδημαϊκά και με μικρές εκπλήξεις την προβλέψιμη ιστορία τους
Οι εικόνες της ταινίας περιγράφουν ένα μικρόκοσμο, παραμένοντας στην επιφάνεια των «παθών» του, ενώ το σημαδιακό έτος 1959 – μια δεκαετία αθωότητας τελειώνει και μια καινούργια αμφισβήτησης αρχίζει – λειτουργεί μόνο νοσταλγικά και καθόλου ως το τέλος μιας εποχής συντηρητικής ανεμελιάς. Ευθέως ανάλογη είναι και η προσέγγιση των χαρακτήρων: Εδώ οι καλοί είναι καλοί, βασανισμένες ψυχές με προβλήματα κοινωνική προσαρμογής, όπως η κυρία Γκριν και ο βιβλιοφάγος κύριος Μπρούντις (ένας σικάτος Μπιλ Νάι), και οι κακοί κακοί, όπως η κοσμική πλούσια Βάιολετ Γκάμαρτ (η Πατρίσια Κλάρκσον σε άλλον ένα ρόλο αντιπαθούς, που «τον έχει» άνετα), η οποία βάζει τα μεγάλα μέσα για να περιέλθει το οίκημα του βιβλιοπωλείου στα χέρια της κοινότητας και να γίνει κέντρο τεχνών. Όλοι τους άκαμπτες και γραφικές φιγούρες, πρωταγωνιστές μιας κινηματογραφικά φροντισμένης όσο «στημένης» και διδακτικής αντιπαράθεσης, η οποία απέσπασε τα φετινά βραβεία Γκόγια καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και διασκευασμένου σεναρίου (σχεδόν όλα τα υπόλοιπα κατέληξαν στον «Γίγαντα»).
Μ. Βρετανία, Ισπανία. 2017. Διάρκεια: 113΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Το Βιβλιοπωλείο της Κυρίας Γκριν
Το 1959 η θαρραλέα Φλόρενς Γκριν ανοίγει ένα βιβλιοπωλείο σε μια αγγλική παραθαλάσσια κωμόπολη, συστήνοντας στους συντηρητικούς κατοίκους της τον Ρέι Μπράντμπερι, τη «Λολίτα» και τη μοντέρνα λογοτεχνία. Κάτι που θα τη φέρει κοντά σε απρόσμενες φιλίες, θα δημιουργήσει όμως και πανίσχυρους εχθρούς.