Η Διαδοχή

3

Η πτώση της αγίας αμερικανικής οικογένειας σε ένα σεναριακά υπερφορτωμένο και ανισοβαρές, αλλά υποβλητικό, τρομακτικό και στιλίστικο μοντέρνο «Μωρό της Ρόζμαρι».

Η Διαδοχή

Η πτώση της αγίας αμερικανικής οικογένειας σε ένα σεναριακά υπερφορτωμένο και ανισοβαρές, αλλά υποβλητικό, τρομακτικό και στιλίστικο μοντέρνο «Μωρό της Ρόζμαρι».

Η Διαδοχή - εικόνα 1

Μισό αιώνα μετά και το «Μωρό της Ρόζμαρι» παραμένει ακόμη ένα αξεπέραστο σημείο αναφοράς για το χολιγουντιανό τρόμο. Κορυφαία στιγμή του φανταστικού της αμφιβολίας, το σκηνοθετημένο με απαράμιλλη μαεστρία από τον Ρομάν Πολάνσκι θρίλερ προσγείωσε τις μεταφυσικές ανατριχίλες της γοτθικής παράδοσης στην καθημερινότητα της σύγχρονης μεγαλούπολης και αποτύπωσε το απαισιόδοξο πολιτικοκοινωνικό προαίσθημα για το τέλος της εποχής της (αμερικανικής) αθωότητας.

Αυτό το «Μωρό…» αποτελεί τον κινηματογραφικό οδηγό του πρωτοεμφανιζόμενου Άρι Άστερ, ο οποίος προσπαθεί να συνδυάσει σκέψεις πάνω στη σύγχρονη αμερικανική οικογένεια με τις τρομακτικές συγκινήσεις ενός καθαρόαιμου horror movie. Οι τελευταίες προοικονομούνται από την ανησυχητική ατμόσφαιρα που κυριαρχεί στους Γκράχαμ μετά το θάνατο της ηλικιωμένης μητριάρχισσας. Πρόκειται για μια δύστροπη και απόμακρη, όπως μαθαίνουμε σταδιακά, γυναίκα, της οποίας η σκιά πέφτει βαριά πάνω στην κόρη της Άνι και στον γαμπρό της Στιβ, ένα μάλλον κουρασμένο από τη σχέση τους ζευγάρι, στον εγγονό της Πίτερ και στη μικρή αδερφή του Τσάρλι. Ένα παραμορφωμένο στο πρόσωπο κοριτσάκι, το οποίο ζωγραφίζει παράξενες μορφές και μοιάζει να είναι η μοναδική που έχει πραγματικά στενοχωρηθεί για το θάνατο της γιαγιάς της.

Η Διαδοχή - εικόνα 2

Ο Άστερ κινηματογραφεί την έπαυλη των Γκράχαμ σαν επιβλητικό καθεδρικό, που υψώνεται απειλητικός στο εξοχικό τοπίο, και ταυτόχρονα σαν κουκλόσπιτο, το εσωτερικό του οποίου κάποιος­ παρατηρεί επίμονα. Ακριβώς όπως τα κουκλόσπιτα τα οποία κατασκευάζει η diorama artist Άνι και μέσα τους τοποθετεί μινια­τούρες που παραπέμπουν άμεσα­ στην οικογένειά της. Μια ομάδα­ ανθρώπων γεμάτων μυστικά κι ενοχές –η Άνι αρχίζει σταδιακά να ανακαλύπτει ύποπτα πράγματα για το παρελθόν της μητέρας της–, που μια αόρατη δύναμη κινεί σαν άβουλες κούκλες.

Μόνο­ που εκεί όπου αρχίζουμε να υποψιαζόμαστε αυτές τις δυνάμεις και τη δράση τους, καθόσον έχουμε δει ένα σωρό ταινίες με στοιχειωμένα σπίτια και κακόβουλα πνεύματα, ο Άστερ μας αιφνιδιάζει με μια πρώτη γερή σεναριακή ανατροπή. Διότι, εκτός από τα προπατορικά αμαρτήματα και την ενοχή, η «Διαδοχή» μιλάει για την απώλεια και τη θλίψη, δανείζεται διαρκώς στοιχεία από την αρχαία τραγωδία και αναφέρεται με περισσότερους από έναν τρόπους στο τέλος της αθωότητας (από την ενηλικίωση στο οικονομικό κραχ του ’29). Και, παρότι πατάει σε γνωστό έδαφος για horror movie, διαθέτει επιβλητική ατμόσφαιρα και μια εξαιρετική σκηνο­θεσία, η οποία χειρίζεται υποδειγματικά την έννοια της απειλής τόσο σε ψυχολογικό όσο και σε άμεσο, «φυσικό» επίπεδο. Ως πρώτη ταινία όμως, δυσκολεύεται να βάλει σε τάξη ένα σενάριο με πολλά ανοιχτά μέτωπα, τις σινεφίλ παραπομπές καθώς και τη φιλόδοξη σημειολογία της, αναβάλλοντας την ανακήρυξη του ταλαντούχου Άστερ σε νέο Πολάνσκι για το (άμεσο;) μέλλον.

ΗΠΑ. 2018. Διάρκεια: 127΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Διαδοχή

Hereditary
3
  • Τρόμου
  • 2018
  • Διάρκεια: 126 '
  • Άρι Άστερ

Όταν η γηραιά κ. Γκράχαμ πεθαίνει, η κόρη της Άνι ανακαλύπτει μια σειρά από τρομακτικά μυστικά για το οικογενειακό παρελθόν της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.