![Επετειακά γενέθλια με αέρα ανανέωσης στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/pad/both/lmnts/articles/2527376/16.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Η αντιπολεμική ταινία με θέμα τον εμφύλιο πόλεμο στην Ουκρανία «Το Μακρινό Γάβγισμα των Σκυλιών» κέρδισε τον Χρυσό Αλέξανδρο, την ίδια στιγμή που οι Έλληνες δημιουργοί προτίμησαν να ζουμάρουν σε προσωπικές ιστορίες παρά στην κοινωνία...
![Επετειακά γενέθλια με αέρα ανανέωσης στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - εικόνα 1](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2527376/15.jpg)
Η αλλαγή διοίκησης σε ένα φεστιβάλ συνήθως αργεί να αποτυπωθεί στο πρόγραμμά του, το οποίο βασίζεται εν πολλοίς και στον παράγοντα τύχη, αφού κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί για το επίπεδο των ταινιών που κατατίθενται κάθε χρονιά. Από την άλλη, υπάρχουν ένα σωρό κινήσεις με τις οποίες μπορεί να φανεί η φρέσκια ματιά που φέρνει μια νέα ηγεσία. Και οι διευθυντές του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Ελίζ Ζαλαντό και Ορέστης Ανδρεαδάκης το έχουν καταφέρει. Από τις πρωτότυπες προωθητικές ενέργειες και την αλλαγή λογότυπου μέχρι τις τελετές έναρξης και λήξης, η διοργάνωση δείχνει να βρίσκεται σε τροχιά ψαξίματος κι εκσυγχρονισμού.
Η βραδιά απονομής των βραβείων του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είχε αυτόν τον αέρα της ανανέωσης. Μια τελετή σύντομη, χωρίς λόγους (!), με παρουσιαστές τους συνεργάτες του φεστιβάλ Θάνο Ζυγουλιάνο και Βασίλη Τερζόπουλο και κάποιες ανάλαφρες στιγμές, όπως οι ευχαριστίες του μέλους της κριτικής επιτροπής της FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών) Ιωσήφ Πρωιμάκη στο κοινό για την παρουσία του στο Ολύμπιον, «την ίδια στιγμή που διακυβεύονται τόσα πολλά στο κοντινό γήπεδο της Τούμπας»...
Πάμε τώρα στο κυρίως πιάτο, δηλαδή τις ταινίες. Φέτος το ελληνικό πρόγραμμα εστίασε στον άνθρωπο, αφού οι ταινίες που συζητήθηκαν και μετέπειτα βραβεύτηκαν αφορούσαν περισσότερο πρόσωπα και λιγότερο κοινωνικά φαινόμενα, ιστορικά γεγονότα ή συλλογικές πράξεις/κινήσεις. Για παράδειγμα, η ταινία του Στρατή Χατζηελενούδα «Επιστροφή στην Κορυφή» είχε για πρωταγωνιστή τον 33χρονο πάνκη με αναπηρία Λεωνίδα, που έθεσε ως στόχο την κορυφή του Ολύμπου (Βραβείο Κοινού Fischer, Βραβείο ΕΡΤ)!
![Επετειακά γενέθλια με αέρα ανανέωσης στο 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - εικόνα 2](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2527376/16.jpg)
Από το ελληνικό τμήμα ξεχώρισαν επίσης η ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Κωστής Παπαγιώργης, ο πιο Γλυκός Μισάνθρωπος» (Βραβείο ΠΕΚΚ) για τον σύγχρονο φιλόσοφο, συγγραφέα κι επί χρόνια συνεργάτη του «α», το «Πατρίδα από Μάρμαρο» (βραβείο FIPRESCI) του Μένιου Καραγιάννη, με πρωταγωνιστή τον Γερμανό γλύπτη Ίνγκμπερτ Μπρουνκ που ζει κι εργάζεται στη Νάξο, και φυσικά το εξαιρετικό, βραβευμένο στην πρόσφατη Μπερλινάλε και γυρισμένο στο Ρίο ντε Τζανέιρο «Obscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη, η οποία μπορεί να αισθάνεται αδικημένη που έφυγε από τη συμπρωτεύουσα μόνο με το Βραβείο της Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης. Από το ξένο πρόγραμμα, η απόλυτη πρωταγωνίστρια της βραδιάς ήταν η αντιπολεμική ταινία «Το Μακρινό Γάβγισμα των Σκυλιών», που κέρδισε τον Χρυσό Αλέξανδρο, τα βραβεία της FIPRESCI και της Βουλής των Ελλήνων, αναγκάζοντας τον δημιουργό της Σίμον Λέρεν Βίλμοντ να φτιάξει τρία διαφορετικά βιντεάκια με ευχαριστήριους λόγους. Ευτυχώς που ήταν σκηνοθέτης και ήξερε τη δουλειά...
Δείτε εδώ αναλυτικά όλα τα βραβεία.