Πολυβραβευμένος θεατρικός συγγραφέας ("Ο πουπουλένιος") και βραβευμένος με Όσκαρ μικρού μήκους σκηνοθέτης και σεναριογράφος, ο Ιρλανδός Μάρτιν ΜακΝτόνα είναι ο θριαμβευτής των φετινών Χρυσών Σφαιρών με το "Τρεις Πινακίδες Έξω Από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι". Αυτήν τη στιγμή γράφει το νικητήριο οσκαρικό λόγο του (τουλάχιστον) για το πρωτότυπο σενάριό του.
Ψυχολογικό θρίλερ, σουρεαλιστική φάρσα ή μήπως σκοτεινή παραβολή για τη φύση της βίας, τη σαγήνη και τη ματαιότητα της τέχνης; Ο "Πουπουλένιος” είναι ένα πολύ σύνθετο και "ύπουλο" έργο”, έγραφε η Ιλειάνα Δημάδη στην αθηνοραματική κριτική της πριν από τρία χρόνια, όταν η παράσταση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη ξεκινούσε για να γίνει το θεατρικό talk of the town της σεζόν. Δεν ήταν η πρώτη φορά που το αθηναϊκό κοινό ερχόταν σε επαφή με την κοφτερή πένα του Μάρτιν ΜακΝτόνα, καθώς το ίδιο έργο είχε ανεβεί στα καθ’ ημάς δύο φορές στο παρελθόν, ενώ επιτυχία είχαν γνωρίσει και τα "Ο κουλοχέρης του Σποκέιν", "Ο υπολοχαγός του Ίνισμορ", "Η βασίλισσα της ομορφιάς" και "Η άγρια μοναξιά".
Ο 48χρονος Ιρλανδός έχει πλέον καταξιωθεί διεθνώς ως ένας από τους σπουδαιότερους αγγλόφωνους θεατρικούς συγγραφείς του καιρού μας, παρότι ο ίδιος έχει δηλώσει επανειλημμένα πως το σινεμά είναι ο τρόπος έκφρασης που προτιμά. Πράγματι, με μόλις μία μικρού και τρεις μεγάλου μήκους ταινίες κι έτοιμος να ντουμπλάρει τα Όσκαρ του, φαίνεται πως ό,τι αγγίζει με την κάμερά του γίνεται κινηματογραφικός χρυσός.
Πουπουλένιος σαρκασμός
Γεννημένος στο Λονδίνο από Ιρλανδούς γονείς, ο ΜακΝτόνα επανέρχεται διαρκώς στην καθημερινότητα και την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας καταγωγής του. Τα θεατρικά η "Τριλογία του Λίνανι" και η "Τριλογία των νησιών Άραν" εκτυλίσσονται στην κομητεία του Γκάλγουεϊ της Δυτικής Ιρλανδίας, ενώ η μικρού μήκους "Six Shooter" στο Γουέξφορντ, νότια του Δουβλίνου. Το σκοτεινό χιούμορ του, μάλιστα, έχει τους σαρκαστικούς τόνους που είναι ιδιαίτερα αγαπητοί στους Ιρλανδούς, ενώ οι ήρωές του, συχνά διχασμένοι όσον αφορά τις ηθικές επιλογές και την (αντι)κοινωνική συμπεριφορά τους, παραπέμπουν άμεσα στη διαιρεμένη πρώτη πατρίδα του.
Ο ίδιος πιστεύει πως όσο πιο θολά είναι τα όρια ενός έργου, από τον τόνο και το ύφος του μέχρι την καθαρότητα των μηνυμάτων του, αλλά και αυτά ενός χαρακτήρα, τόσο πιο ενδιαφέρουσα γίνεται η εξέλιξη των όσων συμβαίνουν στη σκηνή ή την οθόνη. Γι’ αυτό κι εκείνος έλκεται από τη συνύπαρξη δύο ή περισσοτέρων εντελώς διαφορετικών χαρακτήρων στον ίδιο χώρο ή στην ίδια δραματική πορεία, η οποία ξεκινά έντονα και απειλητικά, για να εκτονωθεί με τον πιο απρόβλεπτο τρόπο: στο βραβευμένο με Όσκαρ 27λεπτο "Six Shooter" ένας τεθλιμμένος μεσήλικος, που μόλις έχασε την αγαπημένη του σύζυγο, συνταξιδεύει με έναν φαφλατά, ημίτρελο νεαρό.
Στο cult hit "Αποστολή στην Μπριζ", μία από τις ξεκαρδιστικότερες κι εξυπνότερα γραμμένες κωμωδίες της δεκαετίας (οσκαρική υποψηφιότητα πρωτότυπου σεναρίου), δύο διαφορετικής εμπειρίας, υπομονής και φιλοσοφίας ζωής επαγγελματίες δολοφόνοι περιμένουν στη γραφική βέλγικη πόλη την επόμενη αποστολή τους. Στους γυρισμένους στο Λος Άντζελες "Επτά Ψυχοπαθείς" ένας Ιρλανδός σεναριογράφος μπλέκει με έναν άνεργο ηθοποιό, απαγωγέα... σκύλων και μερικούς φρενοβλαβείς που είναι πρόθυμοι να του διηγηθούν τις διαταραγμένες εμπειρίες τους.
Στις "Τρεις Πινακίδες Έξω Από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι", τέλος, μια γυναίκα που αναζητά τους δολοφόνους της κόρης της τα βάζει με τον τοπικό σερίφη και τον ρατσιστή βοηθό του, ένα τρίο του οποίου οι σχέσεις κρύβουν πολύ περισσότερο δράμα, πίκρα, απόγνωση αλλά και χιούμορ, αισιοδοξία και ανθρωπιά απ’ όσο θα μπορούσε κάποιος να προδικάσει. Ο ΜακΝτόνα τις ξετυλίγει με τρόπο που σοκάρει (πολλοί ήταν αυτοί που ενοχλήθηκαν στην πολιτικά ορθή απέναντι άκρη του Ατλαντικού) αλλά και συγκινεί βαθιά, κερδίζοντας το βραβείο σεναρίου στη Βενετία, το βραβείο κοινού στο Τορόντο και 4 πρωτοκλασάτες Χρυσές Σφαίρες (ταινίας, σεναρίου, α΄ γυναικείου ρόλου σε δράμα και β΄ αντρικού). Ως μεγάλο οσκαρικό φαβορί, περιμένει πια την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων την ερχόμενη Τρίτη 23/1.
Περισσότερες πληροφορίες
Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι
Νοικιάζοντας τρεις διαφημιστικές πινακίδες στην είσοδο της πόλης, μια μητέρα καταγγέλλει την τοπική αστυνομία, η οποία δεν έχει βρει τον ένοχο για το βιασμό και τη δολοφονία της κόρης της, μέσα από τις ανακοινώσεις που αναρτά.