Αντισυμβατική βιογραφία-δράμα δωματίου, που διατηρεί μια ιδιότροπα αποστασιοποιημένη ματιά απέναντι στους πρωταγωνιστές, οι οποίοι παραμένουν μέχρι το τέλος ξένοι, αν όχι και αδιάφοροι, για τον θεατή.
Ελάχιστα αναγνωρίσιμος έξω από τη χώρα του, ο Ντζίσλαβ Μπεκσίνσκι (1929-2005) ήταν ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Πολωνούς ζωγράφους, στον οποίο άρεσε να κινηματογραφεί την καθημερινότητά του με ψηφιακή κάμερα. Ο πρωτοεμφανιζόμενος Γιαν Ματουζίνσκι εμπνέεται από τα αμέτρητα φιλμάκια του και, αναπαράγοντας μυθοπλαστικά ένα μεγάλο μέρος τους, προσπαθεί να συντάξει μια πρωτότυπη σινε-βιογραφία, η οποία είναι ταυτόχρονα κι ένα οικογενειακό δράμα δωματίου. Διερωτώμενος πάνω στα προβλήματα της έλλειψης επικοινωνίας, που ακόμη και στους τέσσερις τοίχους της οικογενειακής εστίας κάνουν προβληματική την αρμονική συνύπαρξη, ο Ματουζίνσκι εστιάζει στην κοινότοπη καθημερινότητα ενός (φυσικού και ψυχολογικού) εγκλεισμού κι επιχειρεί μέσα από αυτήν μερικούς «λοξούς» μα ενδιαφέροντες σχολιασμούς.
Πάνω στο πώς μια τετριμμένη πραγματικότητα οδηγεί στην καλλιτεχνική δημιουργία αλλά και την προσωπική αυτοκαταστροφή ή πώς η εξωτερική πραγματικότητα εισβάλλει βαθμιαία (η δυτική κουλτούρα) ή απροειδοποίητα (ο κλέφτης της τελευταίας σκηνής) στο ατομικό/οικογενειακό κέλυφος και το διαρρηγνύει. Φιλόδοξες ιδέες που κυκλοφορούν στο μυαλό και στα πλάνα του Ματουζίνσκι, η ιδιότροπα αποστασιοποιημένη ματιά του οποίου στέκεται όμως εμπόδιο στο να αναπτυχθούν και να καρποφορήσουν. Μένουν μετέωρες, αιχμάλωτες μιας διεστραμμένα γοητευτικής ατμόσφαιρας που διαθέτει αυτή η ιδιότροπη μα εντέλει ψυχρή βιογραφία, η οποία μοιάζει να φοβάται να πλησιάσει και να συναισθανθεί τους ξένους –αν όχι και αδιάφορους– για τον θεατή ήρωές της.
Πολωνία. 2016. Διάρκεια: 123΄. Διανομή: STRADA FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Η Τελευταία Οικογένεια
Η οικογενειακή ιστορία των Πολωνών Μπεκσίνσκι: του ζωγράφου Ντζίσλαβ, της συζύγου του Σοφία και του ψυχολογικά ασταθούς γιου τους Τόμας, μεταφραστή και ραδιοφωνικού παραγωγού.