Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές

2,5

Μια ταινία μυστηρίου που δεν εκτροχιάζεται, αλλά ούτε και μετατρέπεται –έστω και παροδικά– σε ταχεία του σασπένς.

Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές

Ο Ηρακλής Πουαρό καλείται να λύσει το αίνιγμα της δολοφονίας ενός μυστηριώδους επιχειρηματία που γίνεται μέσα στο πολυτελές τρένο, σε μια ταινία μυστηρίου που δεν εκτροχιάζεται, αλλά ούτε και μετατρέπεται –έστω και παροδικά– σε ταχεία του σασπένς.

Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές - εικόνα 1

Eξαιτίας μιας χιονοστιβάδας το πολυτελές «Οριάν Εξπρές» σταματά πάνω σε μια γέφυρα. Ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα που αιωρείται στο κενό, υπό τη διαρκή απειλή της κατάρρευσης (μία από τις ελάχιστες πρωτότυπες σκηνοθετικές ιδέες του Κένεθ Μπράνα). Κάπως έτσι η ανθρώπινη ύπαρξη προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στον ορθολογισμό και στο συναίσθημα/ένστικτο. Αυτή η σύγκρουση βρίσκεται στον πυρήνα του έργου της Αγκάθα Κρίστι. Πρωταγωνιστής των ιστοριών της είναι συνήθως ένας (υπερ)άνθρωπος που αγνοεί τις παρορμήσεις και διέπεται από τετράγωνη λογική και παρατηρητικότητα, οι οποίες μπορούν να ρίξουν φως στο σκοτάδι ενός ανεξιχνίαστου εγκλήματος. Ο Ηρακλής Πουαρό είναι ο ιδανικός ήρωας της Βρετανίδας συγγραφέα.

Ένας μοναχικός, ορθολογιστής ντετέκτιβ, που μπορεί να κοιτάξει με καθαρό μυαλό τα γεγονότα και να χαρτογραφήσει τη διαδρομή προς το έγκλημα, η οποία πάντοτε αφήνει πίσω της –κυριολεκτικά και μεταφορικά– σημάδια. Στο «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» αυτή η διαδρομή γίνεται πάνω σε ράγες και το πεδίο δράσης είναι τα λίγα τετραγωνικά των βαγονιών. Το πασίγνωστο μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι μεταφέρθηκε το 1974 στην οθόνη από τον Σίντνεϊ Λιούμετ αρκετά επιτυχημένα, παρά τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα της ταινίας. Σε αυτό συνετέλεσε το πρωτοκλασάτο καστ, που έδωσε βάθος σε μια ιστορία μυστηρίου με πολλούς χαρακτήρες/επιβάτες αλλά και παλμό στο τροχήλατο θεατρικό σκηνικό.

Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές - εικόνα 2

Ο Κένεθ Μπράνα κάνει το παράτολμο δημιουργικό βήμα να επιβιβαστεί εκ νέου στο «Οριάν Εξπρές», με εμφανή διάθεση από τη μία να σεβαστεί τη διασκευή του Λιούμετ (πατώντας αισθητικά επάνω της) και από την άλλη να την εκσυγχρονίσει κινηματογραφικά. Αρχικά γεμίζει τα βαγόνια με μια πολυμελή ομάδα χολιγουντιανών σταρ, συνθέτοντας έτσι το πλέον πρωτοκλασάτο καστ της σεζόν. Στη συνέχεια προσπαθεί να απεγκλωβίσει την πλοκή από το περιορισμένο σκηνικό του τρένου και να μπολιάσει την ίντριγκα με στοιχεία action movie (στα χνάρια του γκαϊριτσικού «Sherlock Holmes»). Αυτή η ριψοκίνδυνη προσπάθεια εκμοντερνισμού δεν στέφεται όμως με απόλυτη επιτυχία. Μέσα στο άγχος του να χωρέσει όλα τα «πρέπει» ενός σύγχρονου blockbuster, ο Μπράνα ξεχνάει να δημιουργήσει ατμόσφαιρα μυστηρίου –μερίδιο ευθύνης έχει, βέβαια, και το αδύναμο score– αλλά κι ένα κλειστοφοβικό σκηνικό μέσα στο οποίο θα… γλιστρήσει ο θεατής.

Κάθε στιλιζαρισμένη και σκηνικά αψεγάδιαστη σεκάνς μοιάζει να μην πατάει γερά πάνω στις ρόδες ενός στερεού κινηματογραφικού οχήματος. Την ίδια στιγμή το εξαιρετικό ερμηνευτικό δυναμικό του φιλμ μοιάζει ανεκμετάλλευτο, με τη συμμετοχή του να είναι κάποιες φορές ανύπαρκτη (Πενέλοπε Κρουζ και Γουίλεμ Νταφόε λένε μόνο μερικές ατάκες) και άλλες άστοχη (Τζόνι Ντεπ σε εμφάνιση-καρικατούρα), με τον Κένεθ Μπράνα να μην προσθέτει κάτι στον ρόλο του Πουαρό. Εδώ έχουμε μια διασκευή που δεν εκτροχιάζεται, αλλά ούτε και μετατρέπεται –έστω και παροδικά– σε ταχεία του σασπένς.

ΗΠΑ. 2017. Διάρκεια: 114΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές

Murder on the Orient Express
2,5
  • Θρίλερ
  • 2017
  • Διάρκεια: 114 '
  • Κένεθ Μπράνα

Ο Ηρακλής Πουαρό καλείται να λύσει το αίνιγμα της δολοφονίας ενός μυστηριώδους επιχειρηματία που γίνεται μέσα στο πολυτελές τρένο με προορισμό το Καλέ. Καθένας από τους επιφανείς επιβάτες του «Οριάν Εξπρές» κρύβει τους δικούς του λόγους για να θεωρηθεί ύποπτος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ένα ξεχωριστό αφιέρωμα για τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης"

Θυμόμαστε τον θρυλικό ηθοποιό με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννησή του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/12/2024

Τα βραβεία του 8oυ Φεστιβάλ WIFT στις "Μικρές γυναικείες ιστορίες"

Το φετινό αφιέρωμα εστίασε στην αντιφατικότητα των οικογενειακών σχέσεων και στην αμφισβήτηση της παραδοσιακής οικογενειακής δομής, αναζητώντας νέες μορφές οικογενειακότητας, με ιδιαίτερη έμφαση στο ερωτηματικό του τίτλου.

Το Διεθνές Κέντρο για τον Παιδικό Νεανικό Κινηματογράφο μεταφέρει την έδρα του στην Αθήνα

Η μεταφορά της έδρας του CIFEJ από την Τεχεράνη στην Αθήνα σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την Ελλάδα, τοποθετώντας τη χώρα στο επίκεντρο της διεθνούς κινηματογραφικής και οπτικοακουστικής σκηνής για παιδιά και νέους.

Ελληνικό box office: Η θριαμβευτική επιστροφή της "Βαϊάνα"

Το μαγικό άγγιγμα της Disney έσωσε για ακόμα μια φορά τα προσχήματα μιας τεμπέλικης κινηματογραφικής αγοράς, η οποία σνομπάρει πεισματικά τους "μεγάλους", καλλιτεχνικούς και εμπορικούς, τίτλους.

Αυλαία για το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Με την απονομή βραβείων και την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας "Sarah Bernhardt, la divine", το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου ολοκλήρωσε τις εκδηλώσεις του, επιβεβαιώνοντας τη σημασία του ως κορυφαίο κινηματογραφικό γεγονός της Αθήνας.

Με τη Σίνθια Ερίβο στα θεαματικά παρασκήνια του "Wicked" (βίντεο)

Η πολυβραβευμένη ηθοποιός "πετάει", τραγουδάει και περιστρέφεται στον αέρα για τις ανάγκες του μιούζικαλ που λοξοκοιτάζει τα Όσκαρ.

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στις αίθουσες το Δεκέμβριο

Η "οπερατική" Αντζελίνα Τζολί, ένα οσκαρικά φιλόδοξο μιούζικαλ και μια animated επιστροφή στη Μέση Γη μεταξύ των φιλμ που ξεχωρίζουν αυτόν το μήνα.