μητέρα!

Πολανσκικό και βιβλικά αλληγορικό θρίλερ που θέλει απεγνωσμένα να εντυπωσιάσει, σχολιάζοντας ταυτόχρονα κάθε πιθανή φιλοσοφική ιδέα από… καταβολής κόσμου. Από ένα σημείο και μετά παραδίνεται αναπόφευκτα στο γκροτέσκο, συνεχίζει όμως με σπασμένα τα φρένα…

μητέρα!

Πολανσκικό και βιβλικά αλληγορικό θρίλερ που θέλει απεγνωσμένα να εντυπωσιάσει, σχολιάζοντας ταυτόχρονα κάθε πιθανή φιλοσοφική ιδέα από… καταβολής κόσμου. Από ένα σημείο και μετά παραδίνεται αναπόφευκτα στο γκροτέσκο, συνεχίζει όμως με σπασμένα τα φρένα…

μητέρα! - εικόνα 1

Από τους πλέον ανήσυχους και ταυτόχρονα διχαστικούς για κοινό και κριτικούς σύγχρονους κινηματογραφικούς δημιουργούς, ο Ντάρεν Αρονόφσκι («π», «Ρέκβιεμ για Ένα Όνειρο», «Μαύρος Κύκνος») αφήνει στην άκρη τη Βίβλο («Νώε») κι επιστρέφει στα γνώριμα θρίλερ του, από τα οποία ποτέ δεν λείπουν οι βιβλικές αναφορές. Στη «μητέρα!» ειδικά μάλλον περισσεύουν, καθώς η τελευταία του ταινία δεν είναι παρά μια τεράστια, άμετρη αλληγορία που ξεκινά από τη σχέση Δημιουργού (άκαρδο αρσενικό) και δημιουργήματος (συναισθηματικό θηλυκό) και προχωρά ξεφυλλίζοντας όλη την Παλαιά Διαθήκη. Στο κέντρο της στέκουν Εκείνος και η Μητέρα (όπως αναφέρονται στους τίτλους), ένας ποιητής και η αρκετά νεότερη σε ηλικία σύζυγός του, οι οποίοι ζουν απομονωμένοι σε ένα τεράστιο σπίτι στην εξοχή. Μέχρι που κάποιο βράδυ φτάνει εκεί, απρόσκλητος, ένας περαστικός, ο οποίος ανοίγει την πόρτα του μικρόκοσμού τους στον έξω κόσμο.

μητέρα! - εικόνα 2

Ήδη από τα πρώτα πλάνα καταλαβαίνουμε πως ο ρεαλισμός έχει προ πολλού αποχωρήσει από αυτήν την πολανσκικής ατμόσφαιρας ιστορία ψυχολογικού τρόμου, όπου –όπως και στον πιο συγκρατημένο «Μαύρο Κύκνο»– όλα υπονοούν, μέχρι που αρχίζουν να κραυγάζουν, ότι αυτό που παρακολουθούμε δεν υπακούει στους νόμους της αυστηρής λογικής. Πρόκειται για έναν εφιάλτη; Για κάτι το οποίο συμβαίνει σε μια παράλληλη πραγματικότητα; Για μια παραβολή όπου οι ιδέες είναι δραματικά σημαντικότερες από τα γεγονότα; Όλα μαζί και τίποτε ακριβώς από όλα αυτά, η «μητέρα!» υποβάλλει μιαν αίσθηση υπαρξιακού άγχους και μεταφυσικής αγωνίας με τον τρόπο του «Αντίχριστου», του «Εξολοθρευτή «Αγγέλου» και του «Μωρού της Ρόζμαρι» ταυτοχρόνως!

Με μια επιθετική σκηνοθετική βιρτουοζιτέ κι ένα σενάριο το οποίο φορτώνει διαρκώς αλληγορικές υπερβολές, προσπαθεί απεγνωσμένα να εντυπωσιάσει, σχολιάζοντας ταυτόχρονα κάθε πιθανή φιλοσοφική ιδέα από… καταβολής κόσμου. Πομπώδης και αμετροεπής, από ένα σημείο και μετά παραδίνεται ολοκληρωτικά στο γκροτέσκο, όμως συνεχίζει με σπασμένα τα φρένα μέχρι το ανυπόφορο, κάνοντας το «Ρέκβιεμ για Ένα Όνειρο» να μοιάζει μπροστά του με ταινία του Μάικ Λι.

ΗΠΑ. 2017. Διάρκεια: 121΄. Διανομή: UIP.

Περισσότερες πληροφορίες

Μητέρα!

mother!
  • Θρίλερ
  • 2017
  • Διάρκεια: 121 '
  • Ντάρεν Αρονόφκσι

Ένας ποιητής και η αρκετά νεότερη σε ηλικία σύζυγός του ζουν απομονωμένοι σε ένα τεράστιο σπίτι στην εξοχή. Μέχρι που κάποιο βράδυ φτάνει εκεί, απρόσκλητος, ένας περαστικός, ο οποίος ανοίγει την πόρτα του «παραδείσου» στον έξω κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.