Μια Ρωσοεβραία έγκλειστη σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, ένας νεαρός αξιωματικός των SS κι ένας Γάλλος συνεργάτης των Γερμανών εξομολογούνται τις ιστορίες τους, οι οποίες διασταυρώθηκαν υπό οριακές συνθήκες. Βραβείο σκηνοθεσίας στη Βενετία για ένα στιλιζαρισμένο μα φλύαρο και κοινότοπο στα συμπεράσματά του πολεμικό δράμα.
Χαμένος για χρόνια ανάμεσα στην τηλεόραση, την πατρίδα του Ρωσία και τις ευρωπαϊκές συμπαραγωγές, ο πάλαι ποτέ σπουδαίος και τρανός Αντρέι Κοντσαλόφσκι («Σιβηριάδα», «Το Τραίνο της Μεγάλης Φυγής») επέστρεψε δυναμικά τα τελευταία τρία χρόνια, κερδίζοντας δύο φορές το Αργυρό Λιοντάρι σκηνοθεσίας στη Βενετία. Αρχικά με τις «Λευκές Νύχτες του Ταχυδρόμου» (2014), που δεν έχουν προβληθεί στη χώρα μας, και στη συνέχεια με τον περσινό «Παράδεισο», μια ταινία που προσπαθεί να στοχαστεί πάνω στο Ολοκαύτωμα με έναν ιδιαίτερο, μάλλον εκκεντρικό τρόπο: μια φυλακισμένη Ρωσοεβραία, ένας νεαρός αξιωματικός των SS κι ένας Γάλλος συνεργάτης των Γερμανών εξομολογούνται (σε μια απροσδιόριστη αρχή) τις ιστορίες τους, οι οποίες διασταυρώθηκαν υπό οριακές συνθήκες.
Η Όλγα, πρώην αριστοκράτισσα, συνελήφθη στο Παρίσι ως μέλος της αντίστασης, ανακρίθηκε από τον αξιωματικό της αστυνομίας Ζιλ και κατέληξε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Εκεί τη συνάντησε ο Χέλμουτ, θυμήθηκε μια νύχτα πάθους που είχαν περάσει μαζί προπολεμικά κι έτσι την πήρε κοντά του ως καθαρίστρια και κατόπιν ως ερωμένη του.
Ένα μεγάλο ιστορικό γεγονός φωτίζεται μέσα από τρεις μικρές προσωπικές ιστορίες, τις οποίες σχολιάζουν, εκθέτοντας τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους γι’ αυτές, οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές. Η στιλιζαρισμένη προσέγγιση του Κοντσαλόφσκι διαθέτει μια οπτική μεγαλοπρέπεια, η οποία, βοηθούμενη από τις «κατά μέτωπο» εξομολογήσεις, παραμένει γειωμένη, χωρίς μεγαλοστομίες και κορόνες. Αλλά αυτή η περίεργη μείξη μεταφυσικής, ερωτικής ιστορίας, ιστορικής κριτικής και ψυχολογικής ανάλυσης παραμένει μέχρι τέλους αμήχανη, μπερδεμένη ανάμεσα σε φλύαρους μονολόγους (και διαλόγους), κοινότοπες διαπιστώσεις κι επαναλαμβανόμενες ιδέες. Έτσι, χωρίς να προσθέτει οτιδήποτε καινούργιο στα πολεμικά δράματα και στις σινε-μελέτες περί των ανθρωπίνων φρικαλεοτήτων, το τελικό αποτέλεσμα απλώς επιβεβαιώνει τη σκηνοθετική επιδεξιότητα του 80χρονου πλέον Κοντσαλόφσκι.
Α/Μ. Ρωσία, Γερμανία. 2016. Διάρκεια: 130΄. Διανομή: SEVEN FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Παράδεισος
Μια Ρωσοεβραία έγκλειστη σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, ένας νεαρός αξιωματικός των SS κι ένας Γάλλος συνεργάτης των Γερμανών εξομολογούνται τις ιστορίες τους, οι οποίες διασταυρώθηκαν υπό οριακές συνθήκες.