Ο Νεκρός

5

Σήμα κατατεθέν του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά και κινηματογραφικό διαμάντι του ύστερου 20ού αιώνα που επαναπροβάλλεται σε ψηφιακά επεξεργασμένες κόπιες.

Ο Νεκρός

Σήμα κατατεθέν του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά και κινηματογραφικό διαμάντι του ύστερου 20ού αιώνα που επαναπροβάλλεται σε ψηφιακά επεξεργασμένες κόπιες.

Ο Νεκρός - εικόνα 1

Αν κάποιος θελήσει να εξερευνήσει εις βάθος τον πλούσιο κινηματογραφικό κόσμο του Τζάρμους, τότε σίγουρα θα βρεθεί μπροστά στα παράδοξα δημιουργικά του ζευγαρώματα, αυτά που εν ολίγοις τον ανέδειξαν σε κορυφαίο auteur των καιρών μας. Για παράδειγμα, κανένας άλλος δεν κατάφερε να συνδυάσει με τέτοια επιτυχία στο σινεμά –θα τολμήσω να πω και σε άλλες τέχνες– το ροκ με την ποίηση. Ή το ανυπέρβλητο coolness με τη στιλιστική ακρίβεια χιλιοστού. Κι ελάχιστοι άλλοι δημιούργησαν τόσο αξιαγάπητους losers αντιήρωες που να χωράνε με απόλυτη φυσικότητα στη σκληρή κοινωνική πραγματικότητα. Κάπως έτσι, στην αδιαμφισβήτητα κορυφαία ταινία της φιλμογραφίας του, ο Αμερικανός βιρτουόζος τολμά να παντρέψει το υπαρξιακό ταξίδι-κάθαρση ενός νεκρού με την αμερικανική ιστορία και το συλλογικό ψυχισμό της χώρας του.

Σε αυτό το μετα-γουέστερν –το οποίο ουσιαστικά εμπλούτισε κι επανακαθόρισε το είδος– ο Τζάρμους χρησιμοποιεί την αδάμαστη και άκρως γοητευτική ποιητική του ελευθερία για να μας παρουσιάσει ένα εντελώς διαφορετικό ταξίδι στην Άγρια Δύση. Όσο ο πρωταγωνιστής λογιστής από το Κλίβελαντ Γουίλιαμ Μπλέικ απομακρύνεται από την πόλη της Μηχανής τόσο ο «πολιτισμός» μας αποδομείται και αποκαλύπτεται η βίαιη και παραδομένη στα ένστικτα προέλευσή του. Ο νεκροζώντανος Τζόνι Ντεπ και ο ινδιάνος Κανένας, δύο απόβλητοι από διαφορετικούς κόσμους, συνθέτουν ένα παράταιρο πρωταγωνιστικό ζευγάρι που οδεύει προς τη λύτρωση, συνοδευόμενο από το ηλεκτρισμένο ρέκβιεμ που συνέθεσε ο Νιλ ­Γιάνγκ. Ο θεατής γίνεται συνοδοιπόρος στο ασπρόμαυρο υπαρξιακό οδοιπορικό που μοιραία θα καταλήξει στο υγρό στοιχείο (εδώ και χιλιετίες σύμβολο του περάσματος στην άλλη ζωή) και από εκεί στην ελευθερία. Ένα σήμα κατατεθέν του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά και κινηματογραφικό διαμάντι του ύστερου 20ού αιώνα, που επαναπροβάλλεται σε ψηφιακά επεξεργασμένες κόπιες.

A/M. ΗΠΑ. 1995. Διάρκεια: 121΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Νεκρός

Dead Man
4
  • Σινεφίλ
  • 1995
  • Διάρκεια: 121 '
  • Τζιμ Τζάρμους

Ο Γουίλιαμ Μπλέικ, λογιστής από το Κλίβελαντ, φτάνοντας στην πόλη Μηχανή, βρίσκει κατειλημμένη τη θέση του στο μεταλλουργείο. Περνά τη νύχτα με μια πόρνη και σε μια συμπλοκή με τον εραστή της βρίσκεται πυροβολημένος. Ένας περιφερόμενος Ινδιάνος, ονόματι Κανένας, αναλαμβάνει να τον περιθάλψει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.