Ο Βαλέριαν και η Πόλη με τους Χίλιους Πλανήτες

2

Το βεβιασμένο ρομάντζο μεταξύ των δύο ηρώων και οι άστοχες ερμηνείες τους αποδυναμώνουν τη φαντασμαγορική και εικαστικά άρτια ατμόσφαιρα της ταινίας.

Ο Βαλέριαν και η Πόλη με τους Χίλιους Πλανήτες

Το βεβιασμένο ρομάντζο μεταξύ των δύο ηρώων και οι άστοχες ερμηνείες τους αποδυναμώνουν τη φαντασμαγορική και εικαστικά άρτια ατμόσφαιρα της ταινίας.

Ο Βαλέριαν και η Πόλη με τους Χίλιους Πλανήτες - εικόνα 1

Η επιρροή του graphic novel «Valérian and Laureline» των Πιέρ Κριστέν και Ζαν-Κλοντ Μεζιέρ στην ποπ κουλτούρα είναι διά­σπαρτη μα όχι αναγνωρισμένη. Από τον «Πόλεμο των Άστρων» μέχρι το «Πέμπτο Στοιχείο» του ίδιου του Λικ Μπεσόν, έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην κινηματογραφική απεικόνιση της επιστημονικής φαντασίας, και πιο συγκεκριμένα των εξωγήινων πολιτισμών και των μακρινών γαλαξιών. Η σχέση του Μπεσόν με τον πράκτορα Βαλέριαν και τη συνεργάτιδά του Λορελίν, τους δύο κεντρικούς ήρωες στα novels, ξεκινάει ήδη από την παιδική του ηλικία.

Έτσι η αναπαράσταση των περιπετειών τους στη μεγάλη οθόνη ήταν διακαής του πόθος, που η πρόοδος των ειδικών εφέ επέτρεψε να γίνει πραγματικότητα. Το εν λόγω φιλμ είναι ένα έργο ζωής, λοιπόν, μακράν το πιο φιλόδοξο στην καριέ­ρα του σκηνοθέτη, με προσωπική του εμπλοκή σε κάθε λεπτομέρεια της παραγωγής, η οποία έφτασε περίπου στα 200 εκατ. δολάρια, γεγονός που την καθιστά την ακριβότερη ανεξάρτητη ταινία που έγινε ποτέ. Οι πρώτες σκηνές είναι φαντασμαγορικές: μια αλληλουχία αποστολών στον Διεθνή Δια­στημικό Σταθμό, ο οποίος μέχρι τον 28ο αιώνα μ.Χ. έχει μετατραπεί σε διαγαλαξιακή μητρόπολη με το όνομα «Άλφα» και φιλοξενεί εκατομμύρια διαφορετικά είδη πλασμάτων από αμέτρητους πλανήτες.

Ο Βαλέριαν και η Πόλη με τους Χίλιους Πλανήτες - εικόνα 2

Η αναμενόμενη παντοκρατορία των ειδικών εφέ (σε συνολικά 2.734 πλάνα) δεν αποδυναμώνει τα φαντασμαγορικά κάδρα του Μπεσόν, που αντιθέτως εκπέμπουν μια απόκοσμη ποίηση γεμάτη χρώμα και δημιουργούν ένα γιγάντιο καμβά προσεγμένο στην εντέλεια. Τα προβλήματα ξεκινούν από το σενάριο και ακολούθως από την επιλογή του πρωταγωνιστικού διδύμου. Η πλοκή ορίζει στους Βαλέριαν (Ντέιν ΝτεΧάαν) και Λορελίν (Κάρα Ντελεβίν) την υπέρτατη αποστολή να σώσουν το γαλαξία από μια δολοφονική απειλή που κατοικεί στον πυρήνα της μητρόπολης. Η αποστολή όμως έρχεται ανά στιγμές σε δεύτερη μοίρα, ώστε να αναπτυχθεί ένα αχρείαστο ρομάν­τζο μεταξύ τους, που μοιάζει εξαρχής βεβια­σμένο.

Η περιπέτειά τους καμουφλάρεται με ένα δήθεν αντιιμπεριαλιστικό ηθικό δίδαγμα, ενώ στην πράξη είναι το μέσο για την έκφραση των συναισθημάτων τους. Η ερμηνεία του ΝτεΧάαν δεν αποπνέει τη γενναιότητα και την αυτοπεποίθηση που αρμόζει στον χαρακτήρα του, ενώ η Ντελεβίν ποζάρει παρά ερμηνεύει τον ρόλο της. Οι αφηγηματικές εκπτώσεις του Μπεσόν, που πιθανότατα στόχευαν στο καλύτερο πλασάρισμα της ταινίας στις αγορές, στερούν από το εντυπωσιακό καλλιτεχνικό επίτευγμα τη δυνατότητα να γίνει η ευρωπαϊκή απάντηση στους «Φύλακες του Γαλαξία». Από την άλλη, το πάθος του Μπεσόν να ρισκάρει, παραδίδοντας ένα πρωτότυπο κινηματογραφικό όραμα εντός μιας βιομηχανίας που δεν προκρίνει τα ρίσκα, είναι το λιγότερο αξιοθαύμαστο.

Γαλλία, Κίνα, Βέλγιο, ΗΠΑ, Μ. Βρετανία. 2017. Διάρκεια: 137΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Βαλέριαν και η Πόλη με τους Χίλιους Πλανήτες

Valerian and the City of a Thousand Planets
2
  • Επιστ. Φαντασίας
  • 2017
  • Διάρκεια: 137 '
  • Λικ Μπεσόν

Στον 28ο αιώνα μ.Χ. δύο ειδικά εκπαιδευμένοι στρατιώτες αναλαμβάνουν την εξουδετέρωση μιας μυστήριας δύναμης που απειλεί το γαλαξία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.