Το βεβιασμένο ρομάντζο μεταξύ των δύο ηρώων και οι άστοχες ερμηνείες τους αποδυναμώνουν τη φαντασμαγορική και εικαστικά άρτια ατμόσφαιρα της ταινίας.
Η επιρροή του graphic novel «Valérian and Laureline» των Πιέρ Κριστέν και Ζαν-Κλοντ Μεζιέρ στην ποπ κουλτούρα είναι διάσπαρτη μα όχι αναγνωρισμένη. Από τον «Πόλεμο των Άστρων» μέχρι το «Πέμπτο Στοιχείο» του ίδιου του Λικ Μπεσόν, έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην κινηματογραφική απεικόνιση της επιστημονικής φαντασίας, και πιο συγκεκριμένα των εξωγήινων πολιτισμών και των μακρινών γαλαξιών. Η σχέση του Μπεσόν με τον πράκτορα Βαλέριαν και τη συνεργάτιδά του Λορελίν, τους δύο κεντρικούς ήρωες στα novels, ξεκινάει ήδη από την παιδική του ηλικία.
Έτσι η αναπαράσταση των περιπετειών τους στη μεγάλη οθόνη ήταν διακαής του πόθος, που η πρόοδος των ειδικών εφέ επέτρεψε να γίνει πραγματικότητα. Το εν λόγω φιλμ είναι ένα έργο ζωής, λοιπόν, μακράν το πιο φιλόδοξο στην καριέρα του σκηνοθέτη, με προσωπική του εμπλοκή σε κάθε λεπτομέρεια της παραγωγής, η οποία έφτασε περίπου στα 200 εκατ. δολάρια, γεγονός που την καθιστά την ακριβότερη ανεξάρτητη ταινία που έγινε ποτέ. Οι πρώτες σκηνές είναι φαντασμαγορικές: μια αλληλουχία αποστολών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, ο οποίος μέχρι τον 28ο αιώνα μ.Χ. έχει μετατραπεί σε διαγαλαξιακή μητρόπολη με το όνομα «Άλφα» και φιλοξενεί εκατομμύρια διαφορετικά είδη πλασμάτων από αμέτρητους πλανήτες.
Η αναμενόμενη παντοκρατορία των ειδικών εφέ (σε συνολικά 2.734 πλάνα) δεν αποδυναμώνει τα φαντασμαγορικά κάδρα του Μπεσόν, που αντιθέτως εκπέμπουν μια απόκοσμη ποίηση γεμάτη χρώμα και δημιουργούν ένα γιγάντιο καμβά προσεγμένο στην εντέλεια. Τα προβλήματα ξεκινούν από το σενάριο και ακολούθως από την επιλογή του πρωταγωνιστικού διδύμου. Η πλοκή ορίζει στους Βαλέριαν (Ντέιν ΝτεΧάαν) και Λορελίν (Κάρα Ντελεβίν) την υπέρτατη αποστολή να σώσουν το γαλαξία από μια δολοφονική απειλή που κατοικεί στον πυρήνα της μητρόπολης. Η αποστολή όμως έρχεται ανά στιγμές σε δεύτερη μοίρα, ώστε να αναπτυχθεί ένα αχρείαστο ρομάντζο μεταξύ τους, που μοιάζει εξαρχής βεβιασμένο.
Η περιπέτειά τους καμουφλάρεται με ένα δήθεν αντιιμπεριαλιστικό ηθικό δίδαγμα, ενώ στην πράξη είναι το μέσο για την έκφραση των συναισθημάτων τους. Η ερμηνεία του ΝτεΧάαν δεν αποπνέει τη γενναιότητα και την αυτοπεποίθηση που αρμόζει στον χαρακτήρα του, ενώ η Ντελεβίν ποζάρει παρά ερμηνεύει τον ρόλο της. Οι αφηγηματικές εκπτώσεις του Μπεσόν, που πιθανότατα στόχευαν στο καλύτερο πλασάρισμα της ταινίας στις αγορές, στερούν από το εντυπωσιακό καλλιτεχνικό επίτευγμα τη δυνατότητα να γίνει η ευρωπαϊκή απάντηση στους «Φύλακες του Γαλαξία». Από την άλλη, το πάθος του Μπεσόν να ρισκάρει, παραδίδοντας ένα πρωτότυπο κινηματογραφικό όραμα εντός μιας βιομηχανίας που δεν προκρίνει τα ρίσκα, είναι το λιγότερο αξιοθαύμαστο.
Γαλλία, Κίνα, Βέλγιο, ΗΠΑ, Μ. Βρετανία. 2017. Διάρκεια: 137΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Βαλέριαν και η Πόλη με τους Χίλιους Πλανήτες
Στον 28ο αιώνα μ.Χ. δύο ειδικά εκπαιδευμένοι στρατιώτες αναλαμβάνουν την εξουδετέρωση μιας μυστήριας δύναμης που απειλεί το γαλαξία.