Αντίθετα με πέρσι, όπου ο σκηνοθέτης του "Mad Max" Τζορτζ Μίλερ απένειμε ως πρόεδρος της κριτικής επιτροπής τα χειρότερα βραβεία της δεκαετίας όσον αφορά το κορυφαίο κινηματογραφικό φεστιβάλ, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ έκανε φέτος ό,τι ακριβώς είχε υποσχεθεί: παρέμεινε "αντικειμενικός, παθιασμένος και ευέλικτος", επιλέγοντας δίκαια τα επιβεβαιωμένα φαβορί. Έτσι, πέσαμε εύκολα μέσα στις προβλέψεις μας, ξεκινώντας από τον Χρυσό Φοίνικα στο πικρά σαρκαστικό και ώρες ώρες ξεκαρδιστικό "Τετράγωνο" του Ρούμπεν Έστλουντ, για το οποίο από την πρώτη στιγμή γράψαμε πως "ράβει κοστούμι για τα βραβεία". Ήταν, μαζί με το "Φόνο Ενός Ιερού Ελαφιού", η πιο μοντέρνα κινηματογραφική πρόταση αυτού του φεστιβάλ, με την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου να "περιορίζεται" στο βραβείο σεναρίου, το οποίο μοιράστηκε με την Λιν Ράμσεϊ του σκληρού, αιματοβαμμένου νεονουάρ "You Were Never Really Here". Μια σπουδαία διάκριση για τους συμπατριώτες μας Λάνθιμο και Ευθύμη Φιλίππου, γιατί αν και η ταινία τους έφτασε στην Κρουαζέτ ως φαβορί για κάτι μεγαλύτερο, ο διχασμός των κριτικών τής έκοψε πόντους και στο τέλος ελάχιστοι τις έδιναν ελπίδες για οποιαδήποτε διάκριση. Να όμως που ο Λάνθιμος φεύγει για τρίτη φορά στη σειρά βραβευμένος από τις Κάνες, μετά το θρίαμβό του στο τμήμα "Ένα Κάποιο Βλέμμα" με τον "Κυνόδοντα" και το Βραβείο της Επιτροπής για τον "Αστακό". Απαντάει επίσης και σε όλους όσοι άρχισαν μετά το "Φόνο…" να ρωτούν ειρωνικά: "Μήπως είναι ώρα ο Λάνθιμος να αποχωριστεί επιτέλους τον Φιλίππου;"
Το άλλο μεγάλο φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα, το συγκινητικό δράμα πάνω στους ακτιβιστές της Act Up για το AIDS "120 Χτύποι το Λεπτό" του Γάλλου Ρομπέν Καμπιγιό, απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής και εκείνο της FIPRESCI, της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών. Επιτυχία το βραβείο σκηνοθεσίας για την Σοφία Κόπολα και την ατμοσφαιρική "Αποπλάνησή" της, η οποία ήταν αναμφίβολα η καλύτερη αμερικανική παρουσία στο φετινό φεστιβάλ, ενώ αν κάποιος πρέπει να νιώθει αδικημένος από την όλη μοιρασιά, αυτός είναι ο Ρώσος Αντρέι Σβιάγκιντσεφ. Το μπεργκμανικό "Loveless" του θα μπορούσε να βρεθεί αγκαλιά ακόμα και με την κορυφαία διάκριση, πάλι καλά όμως που κατάφερε να πάρει έστω και το Βραβείο της Επιτροπής, καθότι πέρσι ολόκληρο "Toni Erdmann" και έμεινε τελικά με εντελώς άδεια χέρια. Τέλος, δικαιότατα ήταν και τα βραβεία ερμηνείας σε μια "μεταμορφωμένη" Ντάιαν Κρούγκερ για την ταινία του Φατίχ Ακίν "In the Fade" κι έναν υπέροχο Γιόακιν Φίνιξ, ο οποίος ντούμπλαρε τις διακρίσεις τού "You Were Never Really Here".
Δείτε παρακάτω τη συνέντευξη τύπου της κριτικής επιτροπής:
Αναλυτικά οι νικητές
Χρυσός Φοίνικας: "Το Τετράγωνο" του Ρούμπεν Έστλουντ
Μεγάλο Βραβείο: "120 Χτύποι το Λεπτό" του Ρομπέν Καμπιγιό
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Σοφία Κόπολα ("Αποπλάνηση")
Βραβείο της Επιτροπής: "Loveless" του Αντρέι Σβιάγκιντσεφ
Σενάριο: Γιώργος Λάνθιμος, Ευθύμης Φιλίππου ("Ο Φόνος Ενός Ιερού Ελαφιού"), Λιν Ράμσεϊ "You Were Never Really Here"
Αντρικός Ρόλος: Γιόακιν Φίνιξ ("You Were Never Really Here")
Γυναικείος Ρόλος: Ντάιαν Κρούγκερ ("In the Fade")
Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους: "A Gentle Night" του Κι Γιου
Χρυσή Κάμερα: "Jeune Femme" της Λεονόρ Σεράιγ
Βραβείο τμήματος "Ένα Κάποιο Βλέμμα": "Lerd" του Μοχάμαντ Ρασούλοφ
Βραβείο τμήματος "Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών": "The Rider" της Κλόι Ζάο
Βραβείο τμήματος "Εβδομάδα Κριτικής": "Makala" του Εμανουέλ Γκρας
Βραβείο FIPRESCI (Διαγωνιστικό πρόγραμμα): "120 Χτύποι το Λεπτό"
(Ένα Κάποιο Βλέμμα): "Tesnota" του Καντεμίρ Μπαλάγκοφ
(Παράλληλα προγράμματα): "The Nothing Factory" του Πέδρο Πίνιο