Η Κυνηγός με τον Αετό

3

Μακριά από το δυτικό πολιτισμό, ένας κόσμος αλλάζει μέσα από τις συγκινητικά απλές εικόνες ενός «αφηγηματικού ντοκιμαντέρ» με πολλές διεθνείς διακρίσεις και αφήγηση από την Ντέιζι Ρίντλεϊ («Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει»).

Η Κυνηγός με τον Αετό

Η δεκατριάχρονη Αϊσολπάν θέλει να γίνει κυνηγός με αετό, μια παράδοση αποκλειστικά αντρική στη Μογγολία εδώ και πολλούς αιώνες. Μακριά από το δυτικό πολιτισμό, ένας κόσμος αλλάζει μέσα από τις συγκινητικά απλές εικόνες ενός «αφηγηματικού ντοκιμαντέρ» με πολλές διεθνείς διακρίσεις.

Η Κυνηγός με τον Αετό - εικόνα 1

Τα Αλτάια Όρη είναι ένας μεγάλος ορεινός όγκος στην καρδιά της Ευρασίας, εκεί όπου συναντιού­νται η Ρωσία, η Κίνα, η Μογγολία και το Καζακστάν. Επί αιώνες οι κάτοικοί τους εξελίσσουν το κυνήγι με αετό στην άγρια φύση, κερδίζοντας από τη γούνα της αλεπούς τα απαραίτητα προς το ζην. Πρόκειται για μια απομονωμένη κοινότητα η οποία ζει τηρώντας πατροπαράδοτα ήθη κι έθιμα, που από τη μία κρατάνε τα μέλη της σε ζωογόνα επαφή με τη φύση και από την άλλη μοιάζουν πλέον συντηρητικά και απαρχαιωμένα.

Η ταινία του Βρετανού Ότο Μπελ, με θητεία στο εθνολογικό ντοκιμαντέρ, ξεκινάει με ένα από τα πλέον γενναιόδωρα και σοφά έθιμα της περιοχής. Ένας κυνηγός απελευθερώνει τελετουργικά τον αετό του, καθώς δεν επιτρέπεται να κυνηγάς με το ίδιο πτηνό για πάνω από επτά χρόνια. Έπειτα από αυτό το χρονικό διάστημα πρέπει να το επιστρέψεις στη φύση και να συνεχίσεις με ένα άλλο, συνήθως νεότερό του. Βρισκόμαστε κοντά στο Σαγκσάι της Δυτικής Μογγολίας, με τα εναέρια πλάνα να αποκαλύπτουν ένα μαγευτικό τοπίο επιβλητικών βουνών και απέραντης στέπας, μέσα στο οποίο συναντάς αραιά και πού σημεία νομαδικής ζωής. Η οικογένεια του Ρις Νουργκάιβ ανήκει στην καζάκικη μειονότητα της Μογγολίας και ζει εδώ και πολλές γενιές από το κυνήγι με αετό.

Την παράδοση θέλει να ακολουθήσει και η γελαστή, ροδομάγουλη και πάντα πρόθυμη 13χρονη­ Αϊσολπάν, πράγμα που βρίσκει σύμφωνους τους γονείς της, όχι όμως και την υπόλοιπη κοινότητα των κυνηγών, που θέλει να προστατεύσει ένα ανέκαθεν αντρικό προνόμιο. «Οι γυναίκες είναι πολύ εύθραυστες», «πρέπει να ασχολούνται με τις δουλειές του σπιτιού», «έτσι κι αλλιώς, σύντομα θα παντρευτεί» είναι οι ισχυρές δικαιολογίες τους, όμως η Αϊσολπάν δεν το βάζει κάτω και με τη βοήθεια του πατέρα της βρίσκει το δικό της αετό, τον εκπαιδεύει και παίρνει μαζί του μέρος στον ετήσιο διαγωνισμό κυνηγιού της περιοχής. Από τους 78 συμμετέχοντες είναι η νεότερη όλων και, φυσικά, η μόνη γυναίκα.

Η Κυνηγός με τον Αετό - εικόνα 2

Με μικρή «μυθοπλαστική» βοήθεια (η Μακπάλ Αμπντζάκοβα ήταν ήδη κυνηγός και είχε κερδίσει σε σχετικό διαγωνισμό) κι έντονη διάθεση για αισιόδοξα μηνύματα (η Σία τραγουδά «you can do anything»), το φιλμ του Ότο Μπελ κερδίζει χάρη σε μια φιλική αφηγηματικότητα που γοητεύει τον θεατή. Τα περισσότερα μηνύματά του είναι διατυπωμένα με ηχηρή καθαρότητα, διαθέτει όμως συγκινητική αυθεντικότητα και μια τίμια ματιά που φέρνει στο νου τη γλυκιά «Ιστορία της Καμήλας που Δάκρυσε». Ταυτόχρονα­ συνδυάζει εύστοχα μια ιστορία θάρρους κι επιμονής με την απεικόνιση ενός τρόπου ζωής που έστεκε μέχρι πρότινος μακριά από τα πρότυπα του δυτικού πολιτισμού, με τον οποίο καλείται τώρα να συνυπάρξει.

Μ. Βρετανία, Μογγολία, ΗΠΑ. 2016. Διάρκεια: 87΄. Διανομή: FILMTRADE.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Κυνηγός με τον Αετό

The Eagle Huntress
3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2016
  • Διάρκεια: 87 '
  • Ότο Μπελ

Η δεκατριάχρονη Αϊσολπάν θέλει να γίνει κυνηγός με αετό, μια παράδοση αποκλειστικά αντρική για τη Μογγολία εδώ και πολλούς αιώνες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς

Θαρραλέο, αν και μονοδιάστατο κοινωνικό δράμα στα όρια του θρίλερ που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Καννών. Γυρίστηκε εν κρυπτώ και καταφέρνει να μεταφέρει ένα μέρος της σοκαριστικά καταπιεστικής πραγματικότητας του σημερινού Ιράν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
19/12/2024

Μουφάσα: Ο Βασιλιάς των Λιονταριών

Πρίκουελ του προ πενταετίας "υβριδικού" "Βασιλιά των Λιονταριών", πιστό μέχρι κεραίας στην ντισνεϊκή, φαντασμαγορική, εντυπωσιακότατα ρεαλιστική, όσο και κουρασμένη φόρμουλα.

Ωρολογιακός Μηχανισμός

Πρωτότυπο ιστορικό δράμα, σκηνοθετημένο με ηθελημένη αποστασιοποίηση. Κατασκευασμένο σαν κινηματογραφικό ρολόι, απαιτεί σινεφίλ υπομονή για να αποκαλύψει τους αλληγορικούς μηχανισμούς του.

Αξιαγάπητη

Ρεαλιστικό πορτρέτο μιας σύγχρονης γυναίκας, το οποίο πετυχαίνει πολλές σωστές νότες, αλλά στο σύνολό του μοιάζει με διασκευή μπεστ σέλερ (ψυχαναλυτικής) αυτοβοήθειας.

Τα Τελευταία Χριστούγεννα στο Πατρικό μας

Μια γνώριμη κοινωνική μικρογραφία ζωντανεύει σαν αβίαστη, διασκεδαστική χορογραφία. Μαζί και τα κρυμμένα μυστικά της, τα οποία δεν παίρνουν ποτέ "απειλητικές", και γι’ αυτό ούτε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες διαστάσεις.

142 Χρόνια

Κινηματογραφικό ρεπορτάζ, άμεσο, μαχητικό και στακάτο, πάνω σε ένα εθνικά (και πανευρωπαϊκά) "ευαίσθητο", γι’ αυτό και αποσιωπημένο θέμα ανατριχιαστικών διαστάσεων.

01

Ο φακός ακολουθεί χωρίς παρεμβατική διάθεση μια πολυσχιδή προσωπικότητα, οι σκόρπιες μνήμες της οποίας αποτυπώνουν μια αποσπασματική, μα ενδιαφέρουσα πορεία ζωής αφιερωμένη στην τέχνη.