Στο Λονδίνο του 1940 η νεαρή Κάτριν προσλαμβάνεται ως σεναριογράφος μιας πατριωτικής ταινίας που ετοιμάζει το υπουργείο Πληροφοριών. Ξεκινώντας να γράψει μια πραγματική ιστορία γυναικείου ηρωισμού, καταλαβαίνει γρήγορα πως ο μύθος είναι πάντα γοητευτικότερος από τα γεγονότα, σε έναν αστείο όσο και συγκινητικό φόρο τιμής στη μυθοπλαστική δύναμη του σινεμά, στα κλισέ, τα τρικ και τα αληθινά ψέματά του.
«Ξέρεις πόσοι άνθρωποι πηγαίνουν σινεμά;» ρωτάει κάποιος Βρετανός υπεύθυνος προπαγάνδας τη νεαρή σεναριογράφο την οποία έχουν προσλάβει για μια πατριωτική ταινία κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. «Τριάντα εκατομμύρια. Τη βδομάδα!» απαντάει ο ίδιος, θυμίζοντάς μας πως υπήρχε μια εποχή που το σινεμά ήταν το μοναδικό ανοιχτό παράθυρο στον κόσμο για… σχεδόν όλο τον κόσμο. Για το βομβαρδιζόμενο Λονδίνο του 1940, πάντως, σίγουρα δεν υπήρχε άλλος τρόπος πληροφόρησης, απόδρασης από την πραγματικότητα και τελικά ενθάρρυνσης του πληθυσμού να συνεχίσει να αντιστέκεται στη μέχρι τότε ανίκητη ναζιστική απειλή.
Έτσι, λίγο μετά την εκκένωση της Δουνκέρκης (θέμα της επερχόμενης ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν), το βρετανικό υπουργείο Πληροφοριών αναθέτει σε έναν παραγωγό ουγγρικής καταγωγής (ο Αλεξάντερ Κόρντα;) να ετοιμάσει ένα ηρωικό φιλμ πάνω στη διά θαλάσσης διάσωση των 338.000 εγκλωβισμένων στρατιωτών των συμμαχικών δυνάμεων από τις γαλλικές ακτές. Εκείνος προσλαμβάνει δύο σεναριογράφους και κατά σύμπτωση και τη νεαρή Κάτριν, μια δυναμική Ουαλή που έχει πρόσφατα μετακομίσει με τον σύζυγό της, έναν ταλαντούχο αλλά άγνωστο ζωγράφο, στη βρετανική πρωτεύουσα. Καθώς ξεκινάει την έρευνα για την αληθινή ιστορία δύο κοριτσιών που συμμετείχαν στην εκκένωση με το καΐκι τους, η οποία πρέπει να διασκευαστεί, η Κάτριν διαπιστώνει πως η αλήθεια είναι ελάχιστα ηρωική και καθόλου –μα καθόλου– εμψυχωτική.
Αυτό δεν εμποδίζει το σεναριογραφικό τρίο να χτίσει μια μελοδραματική περιπέτεια θάρρους και αυταπάρνησης, που δεν αργεί να δεχτεί τις απανωτές παρεμβάσεις παραγωγών και προπαγανδιστών. Μέσα από το συνδυασμό βρετανικού φλεγματικού χιούμορ, μιας ιστορικά ταραγμένης περιόδου κι ενός ρομάντζου που αγωνιά να στηθεί ανάμεσα στην Κάτριν και στον ατακαδόρο συν-σεναριογράφο της Μπάκλι, η «Καλύτερη Στιγμή τους» μεταφέρει στην οθόνη ένα μυθιστόρημα της Λίσα Έβανς και αποτίνει συγκινητικό φόρο τιμής στους κυνικούς, εμπνευσμένους, ματαιόδοξους και ονειροπόλους ανθρώπους του κινηματογράφου (ένας απολαυστικός Μπιλ Νάι κλέβει την παράσταση ως αυτάρεσκος σταρ).
Φέρνοντας στο νου τις αθάνατες κωμωδίες των Ealing Studios του ’40 και του ’50, η Δανέζα σκηνοθέτις Λόνε Σέρφινγκ («Ιταλικά για Αρχαρίους», «Μια Κάποια Εκπαίδευση») ξέρει πώς να διαχειριστεί τόσο το κωμικό τάιμινγκ όσο και τα δραματικά ξεσπάσματα, όλα σεναριακά δεμένα κόμπο με την ιστορία μέσα στην ιστορία την οποία παρακολουθούμε. Έτσι κομψά και διακριτικά το πατριωτικό φιλμ και η «Καλύτερη Στιγμή τους» επικοινωνούν έξυπνα και «σινεματζίδικα», ανταλλάσσοντας διαλόγους, κλισέ ή δραματικές λύσεις, όπως χαρακτηριστικά αυτή που ζητούν οι Αμερικανοί θεατές κι εκείνη που «ανατρέπει» την ταινία μας. Το γλυκόπικρο και άκρως κινηματογραφόφιλο αποτέλεσμα σέβεται τον μέσο και γουστόζο θεατή, κλείνει το μάτι στη μυθοπλαστική δύναμη της 7ης τέχνης και παίζει έξυπνα με την ιδέα του ήρωα μπροστά και πίσω από την κάμερα.
Μ. Βρετανία. 2016. Διάρκεια: 117΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Η Καλύτερη Στιγμή τους
Στο Λονδίνο του 1940 η νεαρή Κάτριν προσλαμβάνεται από σύμπτωση ως σεναριογράφος μιας πατριωτικής ταινίας που ετοιμάζει το υπουργείο Πληροφοριών. Καθώς ξεκινάει να γράψει μια αληθινή ιστορία γυναικείου ηρωισμού, καταλαβαίνει γρήγορα πως ο μύθος είναι πάντα γοητευτικότερος από τα γεγονότα.