Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα

3

Έξι βασικές οσκαρικές υποψηφιότητες και Χρυσή Σφαίρα αντρικής ερμηνείας για ένα καλογραμμένο, καλοπαιγμένο αν και άνισο στην εκβιαστική προσπάθειά του να συγκινήσει δράμα πάνω στην απώλεια, στο πένθος και στα τραύματα του παρελθόντος.

Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα

Έξι βασικές οσκαρικές υποψηφιότητες και Χρυσή Σφαίρα αντρικής ερμηνείας για ένα καλογραμμένο, καλοπαιγμένο αν και άνισο στην εκβιαστική προσπάθειά του να συγκινήσει δράμα πάνω στην απώλεια, στο πένθος και στα τραύματα του παρελθόντος.

Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα - εικόνα 1

Πολυβραβευμένος και συνολικά υποψήφιος για τέσσερα Όσκαρ, ο Νεοϋορκέζος Κένεθ Λόνεργκαν ήρθε στο σινεμά από το θέατρο, απ’ όπου ξεκίνησε πριν από δύο δεκαετίες ως συγγραφέας. Σεναριογράφος που μπορούσε να περάσει άνετα από την ευρηματική κωμωδία («Ανάλυσέ το») στο ιστορικό δράμα («Οι Συμμορίες της Νέας Υόρκης»), ξεχώρισε από το ανεξάρτητο σκηνοθετικό ντεμπούτο του «Στηρίξου Πάνω μου» (2000), ενώ το «Margaret» (2011) πέρασε μάλλον απαρατήρητο, εδραίωσε όμως μια πολύ καλή συνεργασία με τον πρωταγωνιστή Ματ Ντέιμον, για τον οποίο ο Λόνεργκαν έγραψε το «Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα».

Άλλες­ υποχρεώσεις ανάγκασαν τελικά τον σταρ να περιοριστεί σε ρόλο παραγωγού (κερδίζοντας μία οσκαρική υποψηφιότητα) και άνοιξαν το δρόμο στον Κέισι Άφλεκ, η ερμηνεία του οποίου κάνει αυτό το άνισο δράμα χαρακτήρων να ξεχωρίζει από τη φετινή ανεξάρτητη παραγωγή και να φτάνει μέχρι τη Χρυσή Σφαίρα α΄ αντρικού ρόλου και τις έξι οσκαρικές υποψηφιότητες. Ο Άφλεκ υποδύεται τον μοναχικό­ Λι, ο οποίος σοκάρεται από τον ξαφνικό θάνατο του αδερφού του και δυσκολεύεται να διαχειριστεί την επιθυμία του τελευταίου να αναλάβει την κηδεμονία του έφηβου ανιψιού του. Πρόκειται για ένα λιτό στην πλοκή του σενάριο, στηριγμένο στη σχέση δύο αταίριαστων χαρακτήρων, οι οποίοι καταλαβαίνουν πως, για να συμβιώσουν, πρέπει να κάνει ο ένας χώρο για τον άλλον.

Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα - εικόνα 2

Γεγονός που έχουμε ξαναδεί πολλές φορές ως κινηματογραφική άσκηση οικογενειακής ισορροπίας, την οποία ο Λόνεργκαν εκτελεί με απέριττη ειλικρίνεια, καθαρή από τις περισσότερες χολιγουντιανές ευκολίες και τα συνήθη μελοδραματικά στιλιζαρίσματα. Τις περισσότερες, αλλά όχι όλες. Είναι εντυπωσιακές η φυσικότητα των διαλόγων και η καθαρότητα των αντιφατικών συναισθημάτων που πλημμυρίζουν τους ήρωες, με τον εκπληκτικό στην κάθε ανάσα και στο κάθε βλέμμα Κέισι Άφλεκ (προσέξτε πώς προσπαθεί να «τακτοποιήσει» τα χέρια του στη σκηνή του νεκροτομείου) να γίνεται ένας αξέχαστα αμήχανος Λι, τραυματισμένος κι ενοχικός, εσωστρεφής, κυκλοθυμικός και βαθιά συγκινητικός.

Αυτό που όμως εμποδίζει το φιλμ του Λόνεργκαν να ολοκληρωθεί ως εξίσου καθαρτήρια, πικρή και θαρραλέα ελεγεία πάνω στην απώλεια και στο πένθος είναι η αδυναμία του να κρατήσει τη δραματική ένταση σε ενιαίο τόνο, εκείνον ενός λιγοστών ντεσιμπέλ μα υψηλών συναισθημάτων αφηγηματικού μινόρε. Έτσι, ενώ από τη μία πλευρά η τραγωδία που ζωγραφίζεται στα πρόσωπα και κρύβεται πίσω από τους καθημερινούς διαλόγους των απλών ανθρώπων του Μάντσεστερ είναι σπαραξικάρδια, όταν συνοδεύεται από slow motion, θλιμμένες πόζες και το «Adagio» του Αλμπινόνι μοιάζει πομπώδης, εκβιαστική κι εντελώς περιττή. Ένα σύμπτωμα συχνό για το αμερικανικό σινεμά, καθρέφτη μιας κοινωνίας που μπορεί να κρύβει καλά τις αντιφάσεις της την ίδια στιγμή που τις δείχνει σε όλο τον κόσμο με το δάχτυλο.

ΗΠΑ. 2016. Διάρκεια: 137΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα

Manchester by the Sea
3
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 137 '
  • Κένεθ Λόνεργκαν

Ο μοναχικός Λι συγκλονίζεται από τον ξαφνικό θάνατο του μεγάλου του αδερφού κι έρχεται σε δύσκολη θέση όταν μαθαίνει την επιθυμία του τελευταίου να αναλάβει την κηδεμονία του έφηβου ανιψιού του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.