Jackie

3,5

Ο σκηνοθέτης του «No» βιογραφεί αντισυμβατικά, «εσωτερικά» και… ύπουλα μια αμφιλεγόμενη διασημότητα αναρωτώμενος πάνω στη φήμη, την εξουσία, την αλήθεια και τη μυθοποιημένη εικόνα της.

Jackie

Μία εβδομάδα μετά τη δολοφονία του άντρα της, του προέδρου των ΗΠΑ Τζον Κένεντι, η πρώην πρώτη κυρία δίνει μια εξομολογητική συνέντευξη σε έναν δημοσιογράφο και ανακαλεί στη μνήμη της τις τελευταίες χαοτικές ημέρες. Ο σκηνοθέτης του «No» βιογραφεί αντισυμβατικά, «εσωτερικά» και… ύπουλα μια αμφιλεγόμενη διασημότητα αναρωτώμενος πάνω στη φήμη, την εξουσία, την αλήθεια και τη μυθοποιημένη εικόνα της. Βραβείο σεναρίου στη Βενετία και τρεις υποψηφιότητες για Όσκαρ.

Jackie - εικόνα 1

Ο Χιλιανός Πάμπλο Λαραΐν, ο κορυφαίος αυτήν τη στιγμή Λατινοαμερικανός σκηνοθέτης, έχει υπογράψει μια σειρά πολιτικών ταινιών άμεσα συνδεδεμένων με την πρόσφατη Ιστορία της χώρας του («Tony Manero», «Post Mortem», «No») οι οποίες­, όπως και η βιτριολική απέναντι στην καθολική εκκλησία «Μυστική­ Λέσχη», βασίζονται σε πραγματικά­ γεγονότα. Ακολουθώντας την ίδια τακτική, γύρισε πέρυσι δύο βιογραφικά δράματα, με την ύστερη «Jackie» (βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ Βενετίας) να φτάνει νωρίτερα από τον «Νερούδα» (πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών των Κανών) στις ελληνικές αίθουσες. Το τελευταίο φιλμ του Λαραΐν, λοιπόν, είναι και το πρώτο­ του στην αγγλική γλώσσα, κάτι που δεν αλλάζει στο ελάχιστο την αντισυμβατική ματιά με την οποία ο 40χρονος δημιουργός κοιτάζει στα μάτια την ηρωίδα του, ένα από τα διασημότερα pop icons του δημόσιου βίου τον αιώνα που πέρασε.

Jackie - εικόνα 2

Θέλοντας να μιλήσει για τη διασημότητα, τη γοητεία και το τίμημα της εξουσίας αλλά και το πόσο πιο φωτογενής είναι ο μύθος από την αλήθεια («Ρrint the legend»), ο Λαραΐν δεν θα μπορούσε να επιλέξει καλύτερο αφηγηματικό όχημα από την Τζάκι Κένεντι. Έναν χαρακτήρα αγαπητό όσο και αμφιλεγόμενο, λαμπερό μα και τραγικό, τον αστραφτερότερο εκφραστή της εποχής όπου τα πάντα περνούν μέσα από την εικόνα. Μόνο που η «Jackie» δεν είναι η ακαδημαϊκή εξιστόρηση της μεταμόρφωσης της Νεοϋορκέζας καλλονής Ζακλίν Μπουβιέ σε πρώτη κυρία­ των ΗΠΑ και κατόπιν σε Τζάκι Ο. Το περίτεχνο σενάριο του Νόα Οπεγχάιμερ (των sci-fi «Λαβύρινθος» και «Η Τριλογία της Απόκλισης: Αφοσίωση»!) εστιάζει στη συνέντευξη της Τζάκι Κένεντι σε έναν δημοσιογράφο (ο Θίοντορ Γουάιτ του «Life», χωρίς να κατονομάζεται) μία εβδομάδα μετά τη δολοφονία του συζύγου της στο Ντάλας στις 22/11/1963.

Μέσα από αυτήν τα πρόσφατα γεγονότα ξετυλίγονται στη μνήμη της πρώην πρώτης κυρίας, η οποία από ατσαλάκωτη προσωποποίηση του αμερικανικού ονείρου μετατράπηκε αίφνης στη διασημότερη χήρα του πλανήτη. Με τη βοήθεια μιας εξαιρετικής, υποψήφιας για Όσκαρ, Νάταλι Πόρτμαν, η οποία τονίζοντας εύστοχα τα δραματικά κομμάτια του ρόλου δίνει βάθος σε έναν χαρακτήρα που θα μπορούσε να περάσει ως υπερφίαλα ρηχός, ο Λαραΐν αντανακλά στην παγιδευμένη στο μύθο της Τζάκι μια ολόκληρη εποχή και μια ολόκληρη χώρα. Πιστός στο ανθρώπινο στοιχείο και σε ένα πένθος που είναι αυστηρά προσωπικό και την ίδια στιγμή εθνικό, ακόμη και παγκόσμιο, περιγράφει με συμπόνια όσο και σαρκασμό, με καθαρό βλέμμα και χωρίς λαϊκίστικη καταγγελτική διάθεση, έναν πολιτισμό που από την πολιτική μέχρι τις οικογενειακές σχέσεις μετατρέπει τα πάντα σε θέαμα (αριστουργηματική η τηλεοπτική εκπομπή πάνω στον ανακαινισμένο Λευκό Οίκο). Ακόμη και τον ίδιο το θάνατό του.

ΗΠΑ, Χιλή, Γαλλία. 2016. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Jackie

3,5
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 100 '
  • Πάμπλο Λαραΐν

Μία εβδομάδα μετά τη δολοφονία του άντρα της, του προέδρου των ΗΠΑ Τζον Κένεντι, η πρώην πρώτη κυρία δίνει συνέντευξη σε έναν δημοσιογράφο και ανακαλεί στη μνήμη της τις τελευταίες χαοτικές ημέρες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/11/2024

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.

Ξύπνα

Θρίλερ τρόμου στημένο πάνω σε μια απλοϊκή συνθήκη κλειστοφοβικής καταδίωξης, η οποία έχει το (τυποποιημένο) σασπένς της, καμιά όμως αίσθηση στοιχειώδους ρεαλισμού ή ελάχιστης πρωτοτυπίας.

Εν Εσόπτρω - Ο Παπα-Σταμάτης και ο Σταμάτης

Απλή και "καθαρή", τηλεοπτικής κοπής καταγραφή των πολύ ενδιαφερόντων ιδεών ενός ταπεινού διανοούμενου πάνω στην ιστορία της εικόνας και την πολλαπλή έννοια της αναπαράστασης.