Χιούμορ και συναίσθημα ισορροπούν σχεδόν σε όλη τη διάρκεια μιας σπιρτόζας σάτιρας πάνω στη συντηρητική αλλά και την προοδευτική Αμερική, τις οικογενειακές αξίες και την αφοσίωση στα προσωπικά πιστεύω.
Έμπειρος κινηματογραφικός («The Aviator», «Καληνύχτα, και Καλή Τύχη») και τηλεοπτικός («American Horror Story») ηθοποιός, ο 46χρονος Ματ Ρος σκηνοθετεί για δεύτερη φορά ένα δικό του πρωτότυπο σενάριο. Το «28 Hotel Rooms» (2012) αφηγούνταν την ιστορία δύο επί χρόνια περιστασιακών εραστών, οι οποίοι κάποια στιγμή έρχονται αντιμέτωποι με μια απόφαση πάνω στη μόνιμη ή μη, αληθινή φύση της σχέσης τους. Αν και διαφορετικού ύφους, το «Captain Fantastic» δεν απέχει πολύ από αυτήν τη θεματική, η οποία έχει να κάνει με την αντιπαράθεση του τρόπου ζωής, της ρουτίνας, των προσωπικών ιδεών και αξιών μας με εκείνες του υπόλοιπου κόσμου. Οι Μπεν και Λέσλι Κας ζουν μακριά από τον πολιτισμό, βαθιά μέσα στην ορεινή φύση των Βορειοδυτικών ΗΠΑ. Εκεί μεγαλώνουν με αντισυμβατικό, αλλά σωματικά και πνευματικά απαιτητικό τρόπο τα έξι παιδιά τους, ηλικίας από 6-7 μέχρι 16 ετών.
Τα έντονα ψυχολογικά προβλήματα της Λέσλι όμως θα την οδηγήσουν στο νοσοκομείο, με τον Μπεν να συνεχίζει απρόσκοπτα την οικογενειακή εκπαίδευση, η οποία περιλαμβάνει ορειβασία, κυνήγι αγριογούρουνων, καλλιέργεια γης, ασκήσεις μάχης σώμα με σώμα αλλά και διάβασμα συγκεκριμένων λογοτεχνικών βιβλίων κι επιστημονικών συγγραμμάτων. Τα ανώδυνα ψέματα και τα ακατάλληλα γι’ ανηλίκους θέματα δεν υφίστανται σε οποιαδήποτε συζήτηση, ενώ η οξυμένη πολιτική συνείδηση όλων των Κας τους επιτρέπει να αναλύουν μέχρι και… μαοϊκά τις ολοκληρωτικές δομές της σύγχρονης καπιταλιστικής Αμερικής. Όλα αυτά μέχρι τη στιγμή που ο Μπεν και τα παιδιά αναγκάζονται να ξεκινήσουν ένα οδικό ταξίδι προς τον Νότο και την κοινωνία, στην οποία θα αναμειχθούν με απρόβλεπτες για όλους συνέπειες.
Η κινηματογραφική πολιτική του Ματ Ρος δεν είναι τόσο ανατρεπτική όσο εκείνη των Κας. Διαθέτει ωστόσο μια τολμηρή πτυχή, σατιρίζοντας με θάρρος όχι μόνον τη συντηρητική, μικρο(και μεγαλο)αστική Αμερική αλλά κι εκείνη της «επαναστατικής αντίστασης». Από τη γιορτή της Ημέρας του Νόαμ Τσόμσκι μέχρι τις συζητήσεις περί σεξ, το modus vivendi της οικογένειας Κας απεικονίζεται εδώ με τρόπο τρυφερό, αισιόδοξο και την ίδια στιγμή σαρκαστικό και κομψότατα διασκεδαστικό. Τα συναισθηματικά σκαμπανεβάσματα και οι ιδεολογικές αντιπαραθέσεις συντονίζονται εύστοχα, ενώ το σενάριο σκιαγραφεί ζωντανούς χαρακτήρες και διαχειρίζεται μετρημένα τη συγκινησιακή φόρτιση (χρωστώντας πολλά στην ερμηνευτική αυτοκυριαρχία του επιβλητικού Βίγκο Μόρτενσεν).
Κρίμα που δεν καταφέρνει να διατηρήσει «ακέραιο» χαρακτήρα μέχρι τέλους, κορυφώνοντας το δράμα με φανερά κοινότοπο κι εφησυχαστικό προς τον θεατή τρόπο. Ακόμη και αυτή η παραχώρηση, πάντως, είναι απόλυτα συνειδητή για μια ταινία που δεν φοβάται να αναμετρηθεί με το συναίσθημα, κάτι που της χάρισε το βραβείο κοινού στα φεστιβάλ της Ρώμης, του Κάρλοβι Βάρι και της Ντοβίλ και αυτό της σκηνοθεσίας του τμήματος Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κανών.
ΗΠΑ. 2016. Διάρκεια: 118΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Captain Fantastic
Ένας πατέρας αφοσιωμένος στο να μεγαλώσει τα έξι παιδιά του με σωματικά και πνευματικά αντισυμβατικό, αλλά απαιτητικό τρόπο αναγκάζεται να εγκαταλείψει τον απομονωμένο μέσα στην άγρια φύση παράδεισό του και να επιστρέψει οικογενειακώς στην κοινωνία.