Spotlight: Όλα στο Φως

3

Ένα μοντέρνο «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου», υποψήφιο για έξι Όσκαρ και φαβορί για αυτό του πρωτότυπου σεναρίου.

Spotlight: Όλα στο Φως

Ένα μοντέρνο «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου», υποψήφιο για έξι Όσκαρ και φαβορί για αυτό του πρωτότυπου σεναρίου.

Spotlight: Όλα στο Φως - εικόνα 1

Από τις πολυβραβευμένες ταινίες της χρονιάς, το «Spotlight» έφτασε έως τις έξι οσκαρικές υποψηφιότητες (ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, μοντάζ, β΄ αντρικού και β΄ γυναικείου ρόλου) κερδίζοντας την κορυφαία διάκριση από μια σειρά πρωτοκλασάτων ενώσεων κριτικών (Λος Άντζελες, Βοστόνης, Σαν Φρανσίσκο, Τορόντο), το βραβείο του σωματείου των Αμερικανών σεναριογράφων και εκείνου των ηθοποιών (SAG Award), το BAFTA σεναρίου και τρεις υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες.

Λογικό, καθώς πρόκειται για ένα φιλμ-υπόδειγμα στο είδος του, αυτό του based on a true story χολιγουντιανού δράματος που συνδυάζει μια σοκαριστική αληθινή ιστορία, πανανθρώπινα μηνύματα, καθημερινούς, συμπαθείς ήρωες και μια συναρπαστική πλοκή. Μιας και εδώ έχουμε να κάνουμε με δημοσιογραφική έρευνα, το αξεπέραστο κινηματογραφικό πρότυπο του εγχειρήματος δεν είναι άλλο από το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου», το δραματικό θρίλερ του Άλαν Πάκουλα, το οποίο το 1976 μετέφερε στην οθόνη την ιστορία αποκάλυψης του σκανδάλου Γουότεργκεϊτ.

Το «Spotlight» δανείζεται τον τίτλο του από την ειδική ομάδα ελεύθερου ρεπορτάζ της «Boston Globe», η οποία το 2001 αναλαμβάνει να ερευνήσει την υπόθεση κακοποίησης ανηλίκων από ιερείς της τοπικής αρχιεπισκοπής. Αρχίζοντας να ψάχνουν, οι τέσσερις δημοσιογράφοι διαπιστώνουν πως έχουν μπροστά τους ένα τεράστιο, ανεξέλεγκτων συνεπειών σκάνδαλο, το οποίο φτάνει ψηλά στην ιεραρχία της καθολικής εκκλησίας.

Spotlight: Όλα στο Φως - εικόνα 2

Με αυστηρή σεναριακή μέθοδο, γνωριζόμαστε με όλα τα κομμάτια του ανθρώπινου δημοσιογραφικού παζλ, παρακολουθούμε τη λεπτομερή οργάνωση του ρεπορταζιακού team και γινόμαστε μάρτυρες της προσωπικής έρευνας του καθενός, πάντα όμως υπό το πνεύμα της ομάδας, το οποίο ακόμα κι όταν δοκιμάζεται, δεν ραγίζει ποτέ. Το κυρίαρχο δραματουργικό στοιχείο εδώ είναι η ερευνητική τακτική, η οποία αναπτύσσεται με μικρές σεναριακές «βινιέτες» που τη σπρώχνουν διαρκώς προς τα μπροστά, διευρύνουν τον ορίζοντά της, μας επεξηγούν τις περίπλοκες λεπτομέρειες της υπόθεσης και χαρίζουν λίγο χρόνο στους ήρωες, χρωματίζοντας μάλλον σχηματικά τους χαρακτήρες τους.

Σημαντική δουλειά στο τελευταίο κομμάτι κάνουν βέβαια και οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές, οι οποίοι λειτουργούν κι αυτοί ως ομάδα (δεν υπάρχει πρώτος ρόλος), εξ ου και το συνολικό βραβείο του σωματείου ηθοποιών. Το στοιχείο του σασπένς, σε αντίθεση με την ταινία του Πάκουλα, είναι υποβαθμισμένο, το ίδιο –ευτυχώς!– και η εύκολη συγκίνηση ή η διδακτική ρητορική, με τον πρώην ηθοποιό και νυν άνισο σεναριογράφο και σκηνοθέτη Τομ ΜακΚάρθι (από τα πολύ ενδιαφέροντα «Station Agent» και «The Visitor» στο απαράδεκτο «Σε Ξένα Παπούτσια» με τον Άνταμ Σάντλερ) να υιοθετεί μια γραμμική, καθαρή και πληροφοριακή αφηγηματική προσέγγιση για να κορυφώσει –προβλέψιμα, αλλά όχι εντελώς αγιογραφικά– το πολλαπλών κοινωνικών διαστάσεων δράμα του.

ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 128΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Spotlight: Όλα στο Φως

Spotlight
3
  • Δραματική
  • 2015
  • Διάρκεια: 128 '
  • Τομ Μακάρθι

Αναλαμβάνοντας διευθυντής της «Boston Globe» το 2001, ο Μάρτι Μπάρον αναθέτει στην Spotlight, μια ειδική ομάδα ρεπόρτερ της εφημερίδας, να διερευνήσει την υπόθεση κακοποίησης ανηλίκων από ιερείς της τοπικής αρχιεπισκοπής. Αρχίζοντας την έρευνα, οι τέσσερις δημοσιογράφοι ανακαλύπτουν πως έχουν μπροστά τους ένα τεράστιο, ανεξέλεγκτων συνεπειών σκάνδαλο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.