Mediterranea

3

Ελάχιστοι συναισθηματισμοί και άφθονος ρεαλισμός συνοδεύουν μια ανθρώπινη κινηματογραφική ιστορία, η οποία κοιτά με ειλικρίνεια στα μάτια το μεγαλύτερο σύγχρονο πολιτικοκοινωνικό πρόβλημα.

Mediterranea

Ελάχιστοι συναισθηματισμοί και άφθονος ρεαλισμός συνοδεύουν μια ανθρώπινη κινηματογραφική ιστορία, η οποία κοιτά με ειλικρίνεια στα μάτια το μεγαλύτερο σύγχρονο πολιτικοκοινωνικό πρόβλημα.

Mediterranea - εικόνα 1

Από τον Τρίτο Κόσμο στο «δυτικό παράδεισο»: μια διαδρομή για την οποία ακούμε καθημερινά στα δελτία ειδήσεων και την οποία παρακολουθούμε όλο και συχνότερα στο σινεμά, με το πρόσφατο «Dheepan» του Ζακ Οντιάρ να την περιγράφει γλαφυρά και διεισδυτικά, κερδίζοντας τον Χρυσό Φοίνικα στο τελευταίο Φεστιβάλ Κανών. Στον ίδιο κινηματογραφικό δρόμο βαδίζει και το «Mediterranea», μεγάλου μήκους ντεμπούτο του Ιταλοαμερικανού πολυβραβευμένου μικρομηκά Τζόνας Καρπινιάνο.

Μόνο που τη θέση των Ταμίλ μεταναστών και του Παρισιού παίρνουν εδώ δύο φίλοι από την Μπουρκίνα Φάσο και η νότια Ιταλία, στην οποία εκείνοι θα αποβιβαστούν αφού διασχίσουν την Αλγερία, τη Λιβύη και τη Μεσόγειο. Το πρώτο μέρος της ταινίας περιγράφει τις άγριες συνθήκες που ο Αγίβα, ο οποίος έχει αφήσει πίσω του τη γυναίκα και τη μικρή κόρη του, και ο νεαρός φίλος του Αμπάς συναντούν στην πορεία τους διαμέσου της βόρειας Αφρικής. Δουλέμποροι, ληστές, ψεύτικες υποσχέσεις, μακρά πεζοπορία, μια βάρκα στη φουρτουνιασμένη θάλασσα και εντέλει η διάσωσή τους από τις ιταλικές αρχές.

Mediterranea - εικόνα 2

Περιστατικά γνωστά, εικόνες οικείες και επικίνδυνο αφηγηματικό υλικό το οποίο ο Καρπινιάνο μεταχειρίζεται στέρεα, αποφεύγοντας την καταγγελτική κοινοτοπία ή τον εύκολο μελοδραματισμό. Κρατά χαμηλούς τόνους, οι οποίοι ανεβαίνουν σταδιακά όταν η προσπάθεια των δύο φίλων να ενσωματωθούν σε μια ξένη κουλτούρα και σε μια κάθε άλλο παρά ευνομούμενη πραγματικότητα (ρατσισμός, παράνομη εργασία, λαθρεμπόριο) γίνεται έντονα προβληματική.

Μέσα από μια ντοκιμαντερίστικη κοινωνική περιγραφή, οι χαρακτήρες σιγά σιγά αναδεικνύονται ζωντανοί και ενδιαφέροντες, η καθ’ ημάς πραγματικότητα βάφεται με τα σωστά χρώματά της και το κρεσέντο έρχεται «φυσικά» όσο κι αναμενόμενα. Στους σωστούς πάντα τόνους, το «Mediterranea» διαχειρίζεται ψύχραιμα την εκτόνωσή του και περνά με αποτελεσματικότητα τα μηνύματά του (μια θολή γιορτή «καταπίνει» τον υποταγμένο Αγίβα), τα οποία συγκίνησαν κριτικούς, φεστιβάλ (πρεμιέρα στην «Εβδομάδα Κριτικής» των Κανών, καλύτερη ταινία στο Κάιρο, βραβεία σε Ζυρίχη, Μόναχο, Στοκχόλμη), ακόμα και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (υποψήφιο για το βραβείο Lux).

Ιταλία, Γαλλία. 2015. Διάρκεια: 107΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Mediterranea

3
  • Κοινωνική
  • 2015
  • Διάρκεια: 107 '
  • Γιόνας Καρπινιάνο

Αφήνοντας πίσω του την Μπουρκίνα Φάσο, τη γυναίκα και τη μικρή κόρη του, ο Αγίβα διασχίζει την Αφρική και τη Μεσόγειο, αναζητώντας μαζί με τον νεαρό φίλο του Αμπάς μια καλύτερη ζωή στην Ιταλία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.