Η Επιστροφή

4

Ποίηση, σκληρός ρεαλισμός και επίδειξη απαράμιλλης σκηνοθετικής βιρτουοζιτέ συναντιούνται σε μια ιστορία επώδυνης επιβίωσης και βίαιης εκδίκησης, η οποία απέσπασε ήδη τρεις Χρυσές Σφαίρες ενώ είναι υποψήφια για δώδεκα Όσκαρ.

Η Επιστροφή

Ποίηση, σκληρός ρεαλισμός και επίδειξη απαράμιλλης σκηνοθετικής βιρτουοζιτέ συναντιούνται σε μια ιστορία επώδυνης επιβίωσης και βίαιης εκδίκησης, η οποία απέσπασε ήδη τρεις Χρυσές Σφαίρες ενώ είναι υποψήφια για δώδεκα Όσκαρ.

Η Επιστροφή - εικόνα 1

Απόλυτη αγριότητα και απόλυτη ομορφιά. Ο βραβευμένος με τρία Όσκαρ Μεξικανός Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου, ο οποίος μετά το αριστουργηματικό ντεμπούτο του «Χαμένες Αγάπες» διέσχισε τα βόρεια σύνορα της χώρας του και έγινε ένας αγαπημένος τόσο στο καλλιτεχνικό Χόλιγουντ όσο και στα φεστιβάλ auteurs με δράματα όπως τα «21 Γραμμάρια», «Βαβέλ» και το περσινό «Birdman», μεταφέρει τώρα τις συναρπαστικές θεματικές της φιλμογραφίας του στον αφιλόξενο και φαντασμαγορικό αμερικανικό Βορρά των αρχών του 19ου αιώνα.

Εκεί, ενώ μια ομάδα λευκών κυνηγών προσπαθεί να διαφυλάξει από τους Ινδιάνους το πολύτιμο απόκτημά της από γούνες άγριων ζώων, ο έμπειρος εξερευνητής Χιου Γκλας θα δεχτεί την επίθεση μιας αρκούδας και θα τραυματιστεί βαρύτατα. Λόγω του κακού καιρού και του δύσβατου τοπίου, οι σύντροφοί του θα εγκαταλείψουν την απόπειρα να τον μεταφέρουν σε ασφαλές καταφύγιο και θα αφήσουν τον Ινδιάνο γιο του και έναν ακόμα απ’ αυτούς δίπλα του, με σκοπό να τον θάψουν όταν –σύντομα– πεθάνει. Αυτά που θα μεσολαβήσουν, όμως, θα αφήσουν τον Γκλας μόνο του στην απόλυτη ερημιά, την οποία θα επιχειρήσει με υπεράνθρωπη προσπάθεια να διασχίσει, για να φτάσει στον κοντινότερο οικισμό και να βρει αυτούς που τον καταδίκασαν σε βέβαιο θάνατο.

Η Επιστροφή - εικόνα 2

Ο Βέρνερ Χέρτζογκ και ο Τέρενς Μάλικ (ο φωτογράφος του Εμάνουελ Λουμπέζκι μεγαλουργεί) δίνουν ραντεβού στη μέση του πιο εχθρικού και ταυτόχρονα μαγευτικού τοπίου, καλώντας μας να γίνουμε μάρτυρες μιας θεαματικότατης όσο και «ακατέργαστα» σκληρής περιπέτειας επιβίωσης. Με σκηνοθετική μεγαλοπρέπεια που σε αφήνει άφωνο, ο Ινιάριτου ξεκινάει από τον ήρωα και τη βασική ιδέα του «Birdman» (ένας άντρας στα όριά του προσπαθεί να «επιστρέψει»), την οποία εδώ απογυμνώνει από το διανοουμενίστικο περιβάλλον της και τη ρίχνει στην καρδιά του σκοταδιού. Εκεί όπου υπάρχει μόνον ο άνθρωπος και τα ένστικτά του, δηλαδή ο εαυτός του στην απόλυτα «φυσική» κατάστασή του.

Ποιητικές εικόνες που υποβάλλουν την έννοια της αιώνιας ακινησίας από τη μια και εκείνες του θανάτου και της αναγέννησης από την άλλη (ο Γκλας αναδύεται διαρκώς από χώρους εγκλεισμού εν είδει τάφων) αγκαλιάζονται με σκηνές πρωτοφανούς αγριότητας, την ίδια στιγμή που όλο το ταξίδι τού ημιθανούς –αλά «Νεκρός» του Τζάρμους– ήρωα πατά μια στον ωμό ρεαλισμό και μια στην ονειρική φαντασία. Για να ολοκληρωθεί σαν μια υπαρξιακή, νιτσεϊκή οδύσσεια ως το τέλος της ηθικής και του πολιτισμού, ακόμα και του έναρθρου λόγου, αλλά και σαν ένας ανεπανάληπτος (τεχνικά και καλλιτεχνικά) κινηματογραφικός άθλος που γυρίστηκε με φυσικό φως, με αυστηρή χρονολογική σειρά σκηνών και με υπερδιπλάσιο κόστος από τον αρχικό προϋπολογισμό, όταν η παραγωγή μεταφέρθηκε πριν το τέλος της από τον Καναδά στην Αργεντινή, λόγω έλλειψης χιονιού!

ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 156΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Επιστροφή

The Revenant
4
  • Περιπέτεια
  • 2015
  • Διάρκεια: 156 '
  • Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου

Το 1823, ένας βαρύτατα τραυματισμένος κυνηγός εγκαταλείπεται από τους συντρόφους του στα χιονισμένα βουνά, αλλά εκείνος καταφέρνει να επιζήσει και επιστρέφει ζητώντας εκδίκηση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.