Ο Νόμος της Αγοράς

3,5

Βραβείο ερμηνείας στις Κάνες για έναν σπαρακτικό Βενσάν Λιντόν, ο οποίος εντυπωσιάζει σε ένα ήπιων τόνων, αλλά ρεαλιστικό και στιβαρό δράμα στην παράδοση των αδελφών Νταρντέν.

Ο Νόμος της Αγοράς

Ο Τιερί είναι ένας απολυμένος εργάτης που προσπαθεί να βρει δουλειά για να συντηρήσει την οικογένειά του. Προσλαμβάνεται ως υπάλληλος ασφαλείας σε ένα σουπερμάρκετ και έρχεται αντιμέτωπος με τη σύγχρονη εργασιακή πραγματικότητα. Βραβείο ερμηνείας στις Κάνες για έναν σπαρακτικό Βενσάν Λιντόν, ο οποίος εντυπωσιάζει σε ένα ήπιων τόνων, αλλά ρεαλιστικό και στιβαρό δράμα στην παράδοση των αδελφών Νταρντέν.

Ο Νόμος της Αγοράς - εικόνα 1

Απόλυτα επίκαιρη, η τελευταία ταινία του βραβευμένου με Σεζάρ σεναρίου Στεφάν Μπριζέ, η οποία είναι και η πρώτη που προβάλλεται στη χώρα μας, περιγράφει γλαφυρά τις σύγχρονες εργασιακές συνθήκες, άρρηκτα δεμένες με συγκεκριμένες συμπεριφορές και επιτακτικά ηθικά διλήμματα. Για να το κάνει αυτό, χρειάζεται τη βοήθεια ενός κινηματογραφικού χαρακτήρα της διπλανής πόρτας, του Τιερί Τογκουρντό, ο οποίος έχει απολυθεί από την εταιρεία που δούλευε επί 25 χρόνια και παραμένει άνεργος για 20 ολόκληρους μήνες. Η καθημερινότητά του μοιράζεται ανάμεσα στις επίπονες προσπάθειες να βρει δουλειά και στην οικογένειά του, όπου μαζί με τη γυναίκα του φροντίζουν τον έφηβο, με κινητικά και διανοητικά προβλήματα γιο τους.

Ο Νόμος της Αγοράς - εικόνα 2

Αν και θα μπορούσε να διολισθήσει στην υπερβολή και sτο συναισθηματισμό, η καθαρή ματιά του Μπριζέ αφαιρεί από την εικόνα του Τιε­ρί κάθε μελοδραματικό φίλτρο. Παρών σχεδόν σε κάθε πλάνο (το σινεμασκόπ κάδρο τον περιλαμβάνει ακόμα κι αν η «δράση» αφορά άλλα πρόσωπα), ως επί το πλείστον σιωπηλός και συγκρατημένος στις αντιδράσεις του, ο ήρωάς του είναι συμμετέχων και ταυτόχρονα παρατηρητής. Ο δεξιοτεχνικός τρόπος με τον οποίο ο βραβευμένος στις Κάνες Βενσάν Λιντόν («Pour Elle», «Welcome», «Λάθος στο Λάθος») εσωτερικεύει την απελπισία του και εξωτερικεύει την προσπάθειά του να δράσει μεθοδικά και αποτελεσματικά τον καθιστά έναν τρισδιάστατο κινηματογραφικό χαρακτήρα, βγαλμένο από ταινία των αδελφών Νταρντέν.

Ο 49χρονος Μπριζέ είναι φανερά επηρεασμένος από το ρεαλισμό των Βέλγων δημιουργών, καθώς υιοθετεί τόσο την απέριττη, ντοκιμαντερίστικη αφηγηματική μέθοδό τους όσο και την πολιτική ευαισθησία τους. Κι όπως εκείνοι χρησιμοποιούν τη δραματική διαδρομή ενός συνηθισμένου ανθρώπου για να μιλήσουν μέσα απ’ αυτήν για όλα όσα τον περιβάλλουν, έτσι και ο «Νόμος της Αγοράς» ακολουθεί τον εργασιακό Γολγοθά του Τιερί, ο οποίος προσλαμβάνεται κάποια στιγμή ως σεκιουριτάς σε σουπερμάρκετ, «ξεφλουδίζοντας» σκηνή τη σκηνή την κοινωνική πραγματικότητα η οποία τον περικυκλώνει και τον εγκλωβίζει.

Με υποδειγματική σεναριακή ακρίβεια, η ταινία διατηρεί σταθερά χαμηλούς διηγηματικούς τόνους, αυξάνοντας υπογείως την ψυχολογική ένταση. Με μικρά επεισόδια βγαλμένα από την καθημερινότητα, επαναφέρει έντεχνα τα εννοιολογικά μοτίβα της πίεσης (από τους υποψήφιους αγοραστές του εξοχικού, από το σχολείο στο γιο) και της «μεταμόρφωσης» (ο Τιερί δέχεται από παντού εντολές για το πώς θα μιλά, πώς θα στήνεται, πώς θα ντύνεται, πώς θα γράψει το βιογραφικό του, ακόμα και σε τι ειδικότητα θα εκπαιδευτεί), φτάνοντας στον ιδεολογικό πυρήνα που συντηρεί τη σύγχρονη αλλοτρίωση: το ηθικο-οικονομικο-πολιτικό δίλημμα του με ποιους θα πας και ποιους θα αφήσεις, το οποίο ο Μπριζέ απαντά με κινηματογραφική αμεσότητα και πολιτική σαφήνεια.

Γαλλία. 2015. Διάρκεια: 93΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Νόμος της Αγοράς

La Loi du Marche
3,5
  • Κοινωνική
  • 2015
  • Διάρκεια: 93 '
  • Στεφάν Μπριζέ

Ο Τιερί είναι ένας απολυμένος εργάτης που προσπαθεί να βρει δουλειά για να συντηρήσει την οικογένειά του. Προσλαμβάνεται ως υπάλληλος ασφαλείας σε ένα σουπερμάρκετ και έρχεται αντιμέτωπος με τη σύγχρονη εργασιακή πραγματικότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/11/2024

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.

Ξύπνα

Θρίλερ τρόμου στημένο πάνω σε μια απλοϊκή συνθήκη κλειστοφοβικής καταδίωξης, η οποία έχει το (τυποποιημένο) σασπένς της, καμιά όμως αίσθηση στοιχειώδους ρεαλισμού ή ελάχιστης πρωτοτυπίας.

Εν Εσόπτρω - Ο Παπα-Σταμάτης και ο Σταμάτης

Απλή και "καθαρή", τηλεοπτικής κοπής καταγραφή των πολύ ενδιαφερόντων ιδεών ενός ταπεινού διανοούμενου πάνω στην ιστορία της εικόνας και την πολλαπλή έννοια της αναπαράστασης.